Utsiktsplats
Hej!
Jag tänkte höra med er som har Ragdolls, vad ni har för upplevelse gällande deras behov av att ha översikt över rummet? (alltså att ligga på en plats med utsikt)
Jag har läst att Ragdollls i allmänenhet inte har lika stort behov av detta som många andra kattraser med starkare jaktinstinkter. Detta för att ragdolls oftare föredrar att vara med "in action".
Jag funderar nämligen på hur jag ska göra. Vi har ganska högt i tak hemma (3,5 m), vilket bidrar till att vi inte kan ha ett klätterträd med takfäste. Jag vill ju ha ett som är stadigt men har inte riktigt plats för ett bautastort träd. Har kollat runt lite och även kunnat konstatera att de höga är rätt dyra. Och då jag vill ju inte köpa ett om han inte ens kommer att använda det. I nuläget har han två mindre klösträd och använder dom inte mer än för att klösa.
Därför är min fråga, hur ser det ut för er? har ni klätterträd och i såfall hur mycket används det? Upplever ni att Ragdolls har mindre behov av utsikt? Kom jättegärna med tips!
Förutom en ragdoll så har jag en husis och en perser. Alla gillar att ligga och sova högt.
Men vad jag förstått så beror det mer på personligheten snarare än rasen. För mig råkar det vara så att om katterna råkar bli rädda så söker sig ragdollen uppåt, medans husisen gömmer sig under sängen. Att ragdollen gillar att sova högt låter väl då inte konstigt, men även husisen, som söker skydd nedåt, gillar även att sova högt emellanåt. Dock inte lika ofta. Som sagt, beror på personligheten. Du får väl iaktta din katt och se om han gillar att ligga högt eller om han nöjer sig med lägre platser…
Sen tips på om du inte vill lägga pengar på ett dyrt klätterträd: Billiga hyllplan! Brukar finnas billiga stuvbitar av golvmattor att köpa. Limma på hyllplanen för bra fotfäste eller sätt upp på väggen som ett alternativ klösställe.
Har du hört talas om Jackson Galaxy? Han och en kollega (Kate Benjamin) har gett ut 2 superbra böcker på vad man ska tänka på när man inreder till en katt, så att både du och katten blir nöjda. Jag har båda och dessa har gett mig många dumma idéer 😃(Bilden är från 1:a boken - Catification)
Älskar Jackson Galaxy, jag ska absolut köpa dessa böcker, tack för tipset!
Åå vilka bra tips, tack! Ska genast beställa hem böckerna!
Vad fiffigt med hyllplanen, Det ska jag absolut göra! Mycket snyggare också 😉 Använder han dom inte kan dom ju få agera bokhyllor!
Vad spännande med boktipsen! Vi ska precis börja planera ett bygge med hyllor till vår katt och det skulle verkligen vara bra med lite tips. Men om jag bara skulle köpa en av böckerna, vilken skulle du rekommendera? Eller är det värt att ha båda, kompletterar de varandra?
1:a boken, Catification, ger mer inspiration och bakgrundsfakta på hur man ska tänka när man bygger. 2:a boken går mer in i detalj, ger tips på hur man utför själva byggnationen och vilka material som kan användas.
Om jag måste rek. bara en av böckerna, så ta 1:a boken.
Jackson är van vid problem mellan katter - han har ju en hel serie byggd på "katter från helvetet"….. Så de flesta av dessa byggnationerna är till för att lösa/underlätta problemen mellan katterna eller med människorna. Därför finns det med grundläggande och självklara saker (i båda böckerna) som man bara vill ignorera, men det gör också att han går ner på grundnivå och förklarar teorier/fakta varför katten beter sig på ett visst sätt och hur den tänker. Han försöker helt enkelt få sina läsare att förstå just sin katt/er och hur man anpassar hemmet efter detta.
Hmm, efter att ha googlat runt lite på böckerna så står det faktiskt inte någonstans exakt vad böckerna innehåller. Så här kommer en summering/innehållsförteckning. Och eftersom jag inte har nämnt att böckerna är på engelska så är det väl dax nu. Fast det kanske ni har räknat ut vid det här laget….
Catification:
32 sidor förklarar att den domesticerade katten fortfarande är ett vilt djur under ytan, lite bakgrund på hur katten fungerar, vilka typer av katter det finns och hur den typen av katt fungerar. = Lär känna just din katt….
12 sidor säger vad/hur du ska tänka på vid byggnationen av kattens vertikala värld. Ex. flera avfarter, destination och rast ställen, förbjudna kattställen osv. = Hur du bygger för att undvika problem eller tom bygga bort nuvarande problem.
Resten av boken, +200 sidor, beskriver faktiska uppdrag de har haft, vilka problemen var och hur de löste dem. Dom tar även med kostnader och material (iaf på de flesta). Smyger även in lite andra tips ex "hur du hittar den perfekta kattbädden", en hängmatta för katten gjord av en kartong + tyg och en klätterställning gjord av "pvc pipes".
Catify to Satisfy:
Boken är uppdelad i 4 olika avsnitt. "Base camp", "scratching solutions", "litter boxes" och "cat superhighways". Efter varje avsnitt finns sedan en längre artikel med en person och dess katt/er och hur de "kattifierade". (Det är verkligen en artikel, med info om personen osv. Ja, deras projekt är helt otroligt, men det känns som om dessa artiklar är ren utfyllnad och kunde ha skipats enligt mig.)
Base camp: Kattens säkra ställe när den blir rädd. Hur man blockerar de platser man inte vill att katten söker skydd på (ex under sängen där man inte når dem) och hur man skapar säkra platser. Gäller när du tar hem en ny katt och vid nödsituationer - tex. vid en brand och du behöver evakuera, då vet du var katten gömmer sig.
Scratching solutions: Här kommer det roliga avsnittet. Varför klöser katten? Tips på material att använda till klösning och tips på material som kan användas där de INTE ska klösa. Hur man tillverkar en egen klösmöbel av en loppis hylla och lite andra bra idéer.
Litter boxes: Vad man ska tänka på vid val av kattlåda - typ, placering, antal osv. Sen kommer det roliga - hur man dekorerar runt och på kattlådor. Krok för spaden, mattor och sedan ett antal idéer på " bygga in" kattlådan.
Cat superhighway: Cat superhighway är kattens väg till den vertikala världen, ett koncept som togs upp i 1:a boken. Så detta avsnitt är en fortsättning på den 1:a boken med mer tips och idéer.
Våran ragdoll ligger ofta högt och bevakar. Klösträdet ska Järna stå centralt eftersom de vill bevaka ( enligt mina erfarenheter) när klösträdet slog inne i ett hörn användes det inte alls men nu när det står mer centralt så är hon där ofta och spanar. Dock är det inte jättehögt men vi upplever inte att det behövs då hon ofta ligger högt på husets alla hyllor