Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett07-ragdollbilder
Läst 1677 ggr
Walid11
2016-02-16 05:37
1

(Redigerad) Söker.....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inlägget borttaget pga att det strider mot forumets regler!

Vi stöder INTE buskavel på Ragdoll i fokus!

Tyvärr lyckas inte jag ta bort bilden, konstigt nog…. 

/Sajtvärden

Denna kommentar har tagits bort.
[[pimey]]
2016-02-16 09:59
1

Jag tycker du ska kastrera henne för glöm att någon seriös vill låna ut sin hane till en oseriös uppfödare! Jag gissar på att honan inte ens är testad eller har en stamtavla? Och har hon en stamtavla så är hon säkert inte köpt till avel utan du gått bakom uppfödarens rygg. Ingen här stödjer huskattsavel för det är just det kattungarna blir, huskatter och inget annat. Gör om gör rätt

Walid11
2016-02-16 10:39
0

Jag är ingen uppfödare eller någon som går runt bakom ryggen på en katt uppfödare ! Jag skaffade denna katt och fick med massa papper på allt med stamtavla .3x vaccin och annat ! Den var 15 veckor då och hade jag detta nu med hur den är då den löper dåå kanske jag inte hade skaffat en så dyr katt Nu har jag den och behövde råd och Hjälp inte massa negativa människor som du ,frågan var inte vad jag skulle göra med katten utan om någon ville eller kunde ha en lika fin Ragdoll ! Efter att besöka oss här så får jag det jag söker lätt !

[[pimey]]
2016-02-16 11:17
1

Har du kontaktat din uppfödare om att du tänjer använda den i huskattsavel? Oerhört elakt mot uppfödaren som nig inte räknat med att den skulle gå i avel! En uppfödare säljer dessutom i te avelskatter till dem utan stamnamn och du måste testa katten innan avel dvs HCM hjärta och njurar, blodgrupperna, FiV/FeLv och hanen likaså! Man ska i te avla om man inte vet vad man sysslar med och tyvärr så vet du inte det. Ta mitt råd kastrera katten eller kontakta uppfödaren och börja om från början dvs skaffa stamnamn och en mentor som kan lära dig. Vi stödjer inte oseriös avel / huskattsavel

[[pimey]]
2016-02-16 11:18
1

Att sedan lura köpare och tro de köper en "Ragdoll utan stamtavla" är inte schysst heller

[Djupdal]
2016-02-16 11:25
1

Anledningen till att man sysslar med organiserad uppfödning, dvs uppfödning av raskatter, är nog så gott som alltid att man vill föda upp katter med vissa egenskaper som man gillar. Och det är väl för de flesta icke-uppfödare också anledningen till att man köper en kattunge av en viss ras, dvs att man vill ha större chans att få en katt med önskade och skapligt förutsägbara egenskaper. Både vad det gäller hälsa, temperament och utseende. En annan anledning att köpa katt av en "riktig" uppfödare,  är såklart att chansen är större att kattungarna fått en bra uppväxt och att man kan få hjälp med allt möjligt både under och efter köpet.

Att bara tussa ihop en ragdoll med en snöbengal gör att resultatet blir huskatter, och utan ingående kunskaper i genetik blir resultatet också precis lika oförutsägbart som vilken huskattsparning som helst. Dvs kattungeköparna har inte en aning om vad de får.

Så det finns nog faktiskt ingen riktig uppfödare som lånar ut sin hane till blandrasuppfödning. Dels för att de absolut inte vill, och dels för att de helt enkelt inte får, som medlemmar i Sverak. Och om man inte skaffat sig lite kunskaper om både uppfödning och rasen, och är total nybörjare, så är det jättesvårt att få låna en skaplig hane även till en renrasig parning. De flesta uppfödare med hankatter tycker nog helt enkelt att alla kattungar borde vara värda en "riktig" uppfödare.

Men om du är lite påläst om uppfödning och rasen, eller ser till att bli, och dessutom registrerar en uppfödning, så ökar chansen massor till att få låna en skaplig ragdollhane av en annan uppfödare. Men annars är det nog svårt. Och till blandrasuppfödning är det som sagt inte ens att tänka på.

Men din hona ser söt ut, tycker jag, och lycka till med uppfödningen i framtiden. 🙂

Walid11
2016-02-16 12:39
0

Tack för svar det hela började med att en vän till min gamla festmö som födde upp den typen av katt med stamtavlor och allt gav oss denna kattungrn just för tjejen kunde allt om Ragdoll och sättet de skulle leva ..vi gjorde slut och hon flyttade utlands .jag fick ha den kvar och då var den 15 veckor ! Igår och idag löper den och verkligen ställer till det för mig ! Jag har fått förfrågan att para den med flera för just denna katt är ovanlig och ska vara jätte sällsynt i färg helt vit V ansikte med ljusbrunt på sidan och svans bara ! Jag vill och kommer ej sälja ungarna min familj har väntat på den dagen och längtar till ungar samt många av släkten min vill ha ! Har inga ekomiska behov vill bara ge den normalt liv och inte börja med piller eller operation ! När man besöker oss så förstår man det med ..får leta vidare då tack för svar

[HundochKatt]
2016-02-16 12:43
1

#3 Inlägget där låter jag vara kvar. 

Det du söker på sidan strider mot forumets regler som du kan läsa här:

http://ragdoll.ifokus.se/discussions/5567a24f8e0e7460170023cc-regler-for-ragdoll-i-fokus?discussions-1

Om du är intresserad av RASEN så läs på om den och gör rätt från början och blanda inte in andra raser i din fina Ragdoll! När du har förstått vad det innebär att avla och föda upp RENRASIGA katter i det här fallet Ragdoll så är du välkommen att söka efter en hane här på sidan.

[HundochKatt]
2016-02-16 12:49
1

#7 Din katt är inte "ovanlig eller jättesällsynt". Tyvärr!

[Djupdal]
2016-02-16 14:24
2

#7 Färgen på din hona kallas blå bicolour. Blå för att den är ljust gråbrun :P och bicolour för att den har det vita V:t i ansiktet. Det är en av de absolut vanligaste av ragdollens 60 färgvarianter. Alla ragdolls är mörkare på svans och huvud, man säger att de är "maskade", men om du exempelvis skulle para med en bengal så skulle ingen av ungarna bli maskade och ingen skulle bli långhårig. De skulle se ut som helt vanliga korthåriga huskatter. Man behöver helt enkelt ha lite kunskaper i grundläggande genetik om man ska kunna förutse hur ungarna kan komma att se ut.

En annan sak att tänka på är att fertilitet, dräktighet och förlossning är långt ifrån ofarligt för din hona. Risken för att saker går fel, i värsta fall att hon dör, ökar ju mindre påläst du är om olika symtom, och vad de kan bero på. Samma sak gäller såklart ungarna, och i betydligt högre grad faktiskt. Kattungar är väldigt sköra varelser.

Du gör såklart som du vill med din katt, men om du väljer att para henne är ett tips att först läsa t.ex. boken "Handbok om kattuppfödning", utgiven av Royal Canin, för att få lite grundläggande kunskaper om uppfödning och vad som kan hända. Både för din honas, hennes ungars, och kattungeköparnas skull. Och för din egen skull såklart, dels är det intressant och dels mår man inte bra av att orsaka en massa lidande pga egen lathet.😉

För övrigt är det mest naturliga för en katt som inte ska användas i avel att kastreras.🙂

[Djupdal]
2016-02-16 14:54
2

Och alldeles särskilt om den största anledningen till att hon ska paras är att du tycker det är jobbigt att hon löper. Då är det absolut bara kastrering som gäller!

[[pimey]]
2016-02-16 21:01
0

Har du ingen ekonomi hur ska du då klara av att ha kattungar? De ska chippas, vaccineras och besiktigas. Måste honan göra kejsarsnitt kan det gå på över 10 000 kr. En kastrering kostar 1200-1500 kr det är ingenting och får hon fortsätta löpa så ökar risken för livmodersinflammation och det kan bli dyrt med. Som sagt kan man ej kosta på en kastrering kan man ej föda upp en kull med. Spara pengar och kastrera henne. Din katt är inte unik i färg eller teckning utan väldigt vanlig

[Djupdal]
2016-02-16 22:50
0

#15 Nu tror jag du missuppfattar. ;)

[[pimey]]
2016-02-17 00:15
0

Oj såg ekonomiska BEHOV nu.. Trodde TS inte hade ekonomi för p piller och kastrering ;) sorry Men ändå katten bör kastreras

Fabolousdolls
2016-02-17 19:33
0

Håller med Pimey kastrera katten, det mår den bäst av. Avel är något man behöver extremt mycket kunskap för och det kostar extremt mycket, min förra kull kostade i rena kostnader 25 000:- sen inköp av rastypiskt avelsdjur ligger på minst 13-14 000:-. Beakta då att inget gick fel, hade där varit massa veterinärbesök hade det varit dyrare. Vi uppfödare blir extremet sårade och upprörda när folk gör så här och missbrukar vårt förtroende och ska para en katt utan tillåtelse. Glöm att din katt mår bättre av kattungar! Kastrera henne.

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Ominous
2016-02-17 20:38
0

Verkar handla om att någon genuint okunnig som fått för sig att rasen = bra. Det är lätt att tro det när man inte har någon direkt koll. Sett flera som tror/beter sig som att det är jätteviktigt att avla på raskatter, som om det vore något ovanligt. Många vet helt enkelt inte om arbetet man lägger ner på att hitta en lämplig avelsktt, och att alla raskatter inte alltid är de bästa raskatterna för avel.

Det är ingen större brist på avelsdugliga katter, varför ska då en icke-lämplig avlas på? Det är väl onödigt att föra vidare dåliga egenskaper och sjukdommar. Du vet ju själv inte om din katt har några sjukdomar den bär på. Tänk om avlar på din katt för att den är söt, och så blir ungarna sjuka? För allt du vet skulle likagärna alla hennes syskon dött vid 3-5år ålder av FORL eller annan sjukdom. Är det inte bättre att lämna avlande till någon har koll? Vad vet du ens om din katts historia? 

Om du inte registerar dig för avel och skickar in alla papper, gör alla tester, lägger ut alla pengar man behöver så kommer ju kattungarna bara blir stamtavlelösa huskatter. Huskatter har vi väldigt mycket av i Sverige, och ja, många av dem har sålts som blandras eller raskatt utan stamtavla. De katterna överges inte mindre än andra huskatter. Vill du verkligen vara med och bidra till att öka antalet hemlösa katter?

Även om du tänker adoptera till familjen så är det inte säkert att du hittar hem till alla katterna. Och det bidrar fortfarande till hemlöshet iochmed att de "tar en plats" från en annan katt. Det är bättre om din familj hittar en omplaceringskatt eller går till ett katthem

Som flera nämnt kommer ingen seriös kattägare låna ut sin renrasiga ragdoll till dig. Vill du verkligen riskera livet på din katt genom att utsätta den för en hane där ägaren inte har någon koll alls? Och har du ingen koll på din egen honas historia så har du ju otroligt mycket mindre koll på hanens.

Detta är ju uppenbarligen ingen bra ide, det hör du ju själv. 

Jag tycker också att du ska kastrera din katt. Det är inte samma sak för katter som det är för människor. En katt har ingen ägglossning, utan släpper ägget när hon blir parad. När hon inte blir parad har hon mycket ont och lider, därför brukar många honkatter både skrika och kissa inomhus. Detta är inget som hjälps av att få en kull, utan det kommer fortsätta igen  efter hon fått sin kull.

Varför låta din katt plågas i onödan? Katten mår bättre av att kastreras. Då slipper hon även risk för livmodercancer och inflammationer i livmordern

I wish I could write as mysterious as a cat