Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1446 ggr
Nellieragdoll
0

rädd för klösträd

Då gör vi ett nytt försök, vet ej varför det förra blev skumt??

Nellie är 15 veckor och har ett banan leaf pradise träd. MEN… hon är rädd för det? hon har aldrig klöst/klättrat på det. ENDA gången hon gör det är om jag leker med henne och river på det själv, då kommer hon och härmar mej mer eller mindre, haha. Borde man satsa på en klöstunna istället? är sugen på denna: http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klostunnor/374188

stod nämligen i valet o kvalet mellan trädet och tunnan när det skulle inhandlas men fick då rådet att välja trädet. men nu börjar jag tänka om? hon har en stor klösstolpe också den har hon utforskat max 3 gånger. Sitter som en liten kardborre på den hahah. Vad hade ni gjort? är det lätt att få sålt ett väldigt nytt träd i helt nytt skick?

[HundochKatt]
0

Är hon verkligen rädd för klösträdet? Är det inte så att hon inte är så intresserad av det bara? 

Vet att det finns katter som inte visar något intresse alls för klösträd.

dinamnam
0

Som #1 säger så är hon nog inte intresserad bara, tror inte det hjälper att köpa något annat men man vet ju aldrig! Har en raggis som inte alls är intresserad han med, kanske går och klöser på det någon gång ibland. Men för det mesta så är det golvet som han gillar bäst att sova på, och sen klösa gör han typ inte haha! :)

Med vänliga hälsningar 

Sanjica
0

Till en början,när sambon och jag fick hem vår misse,så visade hon inte så jättemycket intresse för klösträdet. Hon tycker hellre om att vara en nära. Då var inte klösträdet placerad bredvid soffan. Men i vår nya lägenhet är den placerad nära soffan och nu så används den mer flitigt. Annars är favoritplatsen att mysa i sängen med oss. Ha tålamod hon kanske visar ett intresse så småningom. Om hon inte gör det så har du ju (utifrån det jag läst) andra alternativ. Om du köper nya saker så är det ju inte säkert om hon gillar dessa heller. Låt henne utforska lite och ge det som sagt tid istället för att lägga ner pengar på ytterligare prylar. Hon är jättesöt förresten! 😊

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Ominous
0

Min har inte heller visat något större intresse för trädet. Han leker, precis som din katt, endast när jag är där med honom och leker. Ibland har han legat där och tittat ut, efter vi lekt där, men aldrig gått dit självmant vad jag sett.

Jag kan däremot tänka mig att han hade varit i trädet mer om det var närmare placerat till mitt skrivbord. Han, som de flesta ragdolls, går inte långt från husse/matte. När jag sitter vid datorn ligger han istället i sin korg som står på skrivbordet, samt leker med diverse pennor och grejer som ligger på mitt skrivbord.

I wish I could write as mysterious as a cat

Swerina
0

Samma här. Han är inte rädd för det, men han förstår sig inte riktigt på det. Roligare att hänga i soffan tycker han. Han klöser på det bara när jag klöser på det… 

Vi köpte vår begagnad, men ej använd för 600 kr (nypris 2000kr) så jag ser det inte riktigt som en förlust. Tänker att han kanske börjar använda det sen? Varje gång han klöser på soffan så bär jag honom till klösträdet, .

Siggson
0

Min Sigge började intressera sig för klösträd först vid 6 månader.. Nu ligger han högst upp och spanar rätt ofta  då det står intill ett fönster.  Brukar försöka flytta lite på det emellanåt, för varje gång jag flyttar på den så är det som "ett nytt klösträd" som måste utforskas och klättras i!  Prova att flytta runt det lite i hushållet så kanske hon fattar intresse för det!

Nellieragdoll
0

trädet står alldeles brevis soffan, vi har en två på 55 kvm så kan inte flytta de till ett annat ställe, utan de får endast plats där det står. nej rädd kanske hon inte är, men totalt ointresserad. ligger vi i soffan ligger hon tätt intill, är vi i  sängen ligger hon där. sitter vi i köket ligger hon på stolen brevis eller i knät! klöser gör hon endast ibland på dörrmattan :P så jag tror inte hon har ngt behov av att klösa! tänkte mer att tunnan kunde va ett mysigt kryp in? men de e nog som ni säger att hon kommer nog rata den med eftersom att vi inte är i tunnan haha

Nellieragdoll
0

här är det snabba puckar, för nån timma sedan var en kvinna här och köpte trädet! tror verkligen inte nellie kommer sakna det:)

HelenaMK
0

Vårt klösträd användes aldrig heller. Dörrmattan var tydligen mycket bättre ;-)

OberonsMatte
1

Eftersom Nellie är så liten kan jag tänka mig att hon inte hunnit utveckla något större klösbehov ännu, och en del katter föredrar alltid att klösa på horisontala ytor. Min förra birma klöste t.ex. endast på klösträdens liggytor istället för på pelarna.

En del klösträd är också lite opraktiskt utformade. Banana Leaf-trädet du haft kan jag t.ex.  se flera nackdelar med. Pelarna är för korta och oåtkomliga, hyllplanen sitter för tätt och samtidigt verkar de nedersta (kojan och korgen) inte självklara att ta sig upp i (särskilt inte för en liten osmidig ragdoll).

Sedan kan det ta ett tag innan katter känner sig bekväma med en ny klösmöbel. Min Doris var länge jätteskeptisk till min takhöga Rundetorn-pelare, men det gick över och numera används den så flitigt att jag fått byta ut vissa pelare flera gånger.

Sajtvärd Katter iFokus

Nellieragdoll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nellie blev så glad och kär i sin nya klöstunna! bra val att sälja paradise leaf trädet! :)

Fabolousdolls
0

Ja det var bra gjort för det är bland dem värsta träden kvalitetsmässigt med. Alla som jag känner inklusive mig själv har fått slänga dem pga. att dem går sönder. Skulle jag behöva ett "utomhusträd" hade jag dock kunna tänka mig ett outdoor från dem då jag ej känner till så många "utomhusträd".

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

[Ellenwennberg]
0

Nellie är verkligen en av de finaste katter jag sett 😍