Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1347 ggr
Sanjica
0

Hona efter kastrering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Nu är det så att jag fått en tid för kastrering på min ragdollhona (10 månader) i början av mars.  Det jag undrar är hur era upplevelser har varit av era ragdollhonor efter kastrering? Jag förstår att dem kan bli lite medtagna några dagar. Men hur blir de annars allmänt? Finns det någon skillnad mellan honor och hanar? Önskar er alla en trevlig dag!

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

maulehn
0

Vår hona var lite dämpad ett par dagar. Man fick smärtstillande som skulle ges i 3 dagar också. Jag var jätteorolig hela tiden och kollade stygnen och så. Hon var ganska aktiv trots omständigheterna för hon är ett busfrö så jag var rädd att det skulle gå upp eller något ;)

Men hon är väldigt tuff och framåt och hanterade det väldigt bra! Hon var bara lite trött. Hon var inte alls på det och slicka och så så vi behövde inga trattar eller strumpor! :)

Extra kommentar: Har erfarenhet av kastrering av tre hanar också, men kastrering av honor är ju ett större ingrepp så man märkte helt klart lite mer påverkan. Fråga allt du undrar när du är på kliniken!

Lycka till!

Sanjica
0

Tack för ditt svar. Jag vet att hon kan bli lite medtagen och att hon ska få lite smärtlindrande. Medveten också om att ingrepp på honor är större än hos hanar (livmoder och äggstockar tar ju bort). Det jag undrade mer hur dem blir i temperamentet? Min katt är i för sig väldigt lugn men jag undrar ändå rent generellt om/hur temperamentet påverkas?

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

[HundochKatt]
0

Jag har kastrerat många katter men mest hanar. Senaste honan för 100 år sen ungefär….  Jag kan inte påstå att temperamentet ändras nämnvärt. Lite latare kanske jag märkt men annars har det varit samma katter så att säga.

Nellieragdoll
0

jag ska också kastrera min hona fast i april. Behöver dom ha tratt? kan man "klä" på en strumpa? hur isåfall?

sophieochfelice
0

När min ragdollhona kastrerades så var hon medtagen i ca 4 dagar, och vägrade äta någonting… Så jag åkte och köpte ett veterinärfoder från Royal med extra mycket energi så det räckte att hon fick i sig mat en gång om dagen. Jag gjorde även en kroppsstrumpa utav ett par långkalsonger så hon slapp tratten, och det funkade jättebra! Lycka till med din lilla misse!