Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1075 ggr
_Felicia_
2016-02-20 19:17
1

Foderallergi?

Hej

En av mina katter kliar sig väldigt mkt runt hals och öra, har upptäckt två gånger nu att han får sårskorpor. När dom läker blir det som en torr fläck på huden. Inga stora fläckar, men jag misstänker foderallergi. Är det någon speciellt ingrediens som katter kan bli mer överkänsliga emot?  Dom har ätit Eukanuba kyckling under en lång period.  Till blötmat har de fått bozita  och mjau, även där oftast kyckling.

Nån som har erfarenheter av foderallergi?

[HundochKatt]
2016-02-20 19:29
0

Låter som foderallergi. Det du bör göra är att utesluta allt som den äter nu och ge något som den aldrig ätit förut tex. lamm och så småningom testa annat.  Jag är lite osäker men tror att det är 3 månader man ska prova med då lamm innan man tillsätter ett nytt djurslag. 

De foder du givit innehåller sannolikt kyckling, nöt och gris. Så det bör du undvika.

_Felicia_
2016-02-20 20:39
0

Tack för ditt snabba svar :) Det var lite så jag tänkte, så var faktiskt nere och köpte annat foder. Canagan hette det. Pratade med en tjej som arbetade på djurbutiken, Hon sa att man kunde prova utesluta spannmål, kyckling och eventuellt fisk. Men när man kollar innehållsförteckningen så finns ju något av de innehållen så gott som i alla torrfoder. Fisk fanns det  i så gott som alla foder, så man hoppas att det inte är det iaf. Fanns även i de jag köpte idag. Man får ha lite tålamod nu då, och se om de blir bättre

Sen är han lite petig med maten, så de måste ju gå hem också

[HundochKatt]
2016-02-20 21:39
0

Det enklaste är ju om du kan få honom att äta rått. På det sättet har du full koll på vad du stoppar i honom och vad han tål.

_Felicia_
2016-02-22 19:55
0

Jag försökte med det nyligen. Dom visade inge intresse för maten. Ville knappt nosa på maten.

[HundochKatt]
2016-02-22 20:11
0

Så kan det vara för vissa katter och om man verkligen vill att katten ska äta bättre mat så gäller det att inte ge upp. Tyvärr verkar det vara vanligt att man ger upp efter 1-2 försök. Det kan ta månader för vissa katter att ens börja smaka!

Som första steg så brukar man börja med blötmat och försöka utesluta torrfoder på en gång. En del katter äter inte annat så länge de känner doften av torrfoder men det är riktiga "torrfoderknarkare" det. Det kan ju vara svårt i ditt fall att hitta blötmat med bara kött från ett djurslag, tyvärr. 

Sedan behöver man se till att katten bygger upp hunger. De flesta som ger torrfoder låter skålen stå framme jämt och då går katterna och småäter och är aldrig riktigt hungriga. Portionsutfodring är att föredra. En vuxen katt behöver inte äta mer än 2 kanske 3 gånger om dagen. 

Man kan också smula torrfoder och blanda kött med det för att locka katterna att äta… ja, man får helt enkelt vara lite påhittig istället för att bara ge upp.

Martyparty
2016-02-24 10:48
0

Jag har en foderallergiker hemma. Till en början så lyckades vi hålla det under kontroll. Hon hade ätit ett kycklingbaserat torrfoder så vi uteslöt kyckling. Hon fick foder baserat på anka ett tag. Dock verkar hon ha väldigt lätt att utveckla nya allergier så numera tål hon nästan inget tyvärr (hon är troligen allergisk mot mer än proteiner). Hon får godis av frystorkat nötkött och det tål hon, men jag får tyvärr inte i henne BARF. Numera äter hon Hills A/D torrfoder (finns även som mousse). 

Jag tror att man lättare hittar "rena" blötfoder än torrfoder (inte nödvändigtvis BARF). Hittar man ett blötfoder som funkar som helfoder och katten accepterar detta skulle jag nog helst satsa på det. Det allra bästa är nog om man är osäker på vad hon reagerar på att göra provokation. Här finns en rapport om foderallergi där de beskriver hur man ska göra. Men mitt tips (efter mina erfarenheter) är att inte laborera för mycket själv, utan ta hjälp av veterinär. Gärna en som är expert på hudåkommor och foderallergi.

SE*Astinis Ragdoll