Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2803 ggr
HelenaMK
2016-03-08 17:21
0

Bada ragdoll

Det här med att bada sin ragdoll. Måste man göra det? I så fall hur och hur ofta. På något ställe läste jag att man bör vänja dem från de är kattungar. Vår är 7 mån och har aldrig badat. Så vad säger ni? 🙄

[HundochKatt]
2016-03-08 17:31
0

Det är väl mest för utställning eller om den blir skitig man egentligen behöver bada en Ragdoll.

Jag själv ställer inte ut, men har badat min en gång och han är nu ca 1 ½ år gammal.

Nellieragdoll
2016-03-08 19:24
0

jag badade min när hon va 3 månader, mest för att vänja henne om ifall om att man måste bada henne någon annan gång, kanske för att dom blivit dåliga i magen o bajs fastnar? hon tog de iaf cool lugnt, tyckte nog faktiskt om det haha!nu är hon 5 månader och tänkte testa en gång till. Dom blir så otroligt mjuka o goa efter bad, o luktar gott :D tro de eller ej men dom kan bli mjukare öån va dom redan är :D de som e bra med bad också e att mkt hår försvinner också!

Eliinn
2016-03-11 20:41
0

som #2 skriver så vande jag min utifall han skulle behöva bada i framtiden.
Han är ingen älskare av att bada men han accepterar det. Men det har underlättat att han är van då jag fått duscha av honom när han haft diarré.
Jag brukar bada honom någång ibland annars också (1-2 gånger per år) då det känns som att man vid ett bad får av mycket lös päls och han hårar mindre ett tag då.
Så visst kan det vara bra att vänja dem iallafall :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

lillaeld
2016-03-13 10:32
0

Jag badar min kille rätt ofta (var tredje månad kanske), mest för att hålla nere fällandet av pälsen då mycket döda hårstrån åker med vattnet. sen som #3 säger så blir han så mjuk och luktar så gott efter, jag ställer inte ut, men har funderingar på att göra så jag vill att han ska vara van vid bad, att få pälsen fönad och att borstas regelbundet. Nu har han väldigt stort tålamod så han låter mig hålla på, men han tycker inte det är särskilt kul. Så det blir godis och mycket belöning efter varje gång :)

[Isadolls]
2016-03-14 10:01
1

Det är bra att vänja dem ifrån början, bad nån gång då och då. Alltid kommer det nån gång man är i behov att bada sin katt, även om du inte håller på med utställning, och då blir allt mkt lättare.

HelenaMK
2016-03-14 16:51
0

Är det helt kört nu vid 7 mån, och hur går man lättast tillväga?

Nellieragdoll
2016-03-14 19:28
0

nej jag tror absolut inte att det är kört, ta det lugnt och försiktigt, leka lite i duschen o ha lite vatten så han/hon vänjer sig successivt, så att du liksom inte dränker hela katten med en gång :) sedan när den lugnat sej kan du fylla handen med vatten och dra över katten och sen så småning om så sköljer du helt enkelt av kissen :)

[Isadolls]
2016-03-15 10:04
0

Nej det går säkert bra nu med :D bara att ta det lugnt med kisen 😍 Själv så brukar jag alltid ha badat och klippt klorna på mina kattungar innan den flyttar till ny ägare😍