Foder efter kastrering
Hej!
Min hona på ca 3,6 kg ska kastreras nu på fredag. Det foder som hon i nuläget får är Mush Vaisto Cat och någon gång Mjau på Tetra. Jag vet att det på veterinärkliniker finns olika foder som är anpassade till kastrater, men jag vill ändå fråga om jag måste just utgå från sådant typ av foder. Jag barfar min misse, och vill gärna fortsätta göra det. Hur mycket bör hon då få? Jag har läst att katter efter kastrering har lätt för att gå upp i vikt. Självklart vill jag ha koll på hullet, men jag vill helst ge henne samma mat. Hur går jag tillväga?
Sockan och matte önskar er alla en fin tisdag!
"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." 
Kastrat foder är inget du behöver ge. Är ett försäljningsknep bara av tillverkaren.
Fortsätt som du gjort tidigare och håll koll på vikten/hullet. Alla kastrerade katter går inte upp i vikt, även fast det är vanligt, då energibehovet blir mindre. Så du behöver alltså inte justera mängden just nu utan håll koll och justera om det behövs.
Fin bild också på en fin katt!
Tack för ditt svar och komplimangen!🐱
Bara använd kastratfoder om katten ökar väldigt i vikt, annars finns inget behov av att byta 😄
#3 Tack för ditt svar! Det har funkat fint fint med samma mat.
Till kastrater som barfas brukar man väl säga att fodergivan är ca 2% av kattens kroppsvikt, men personligen skulle jag bara justera mängden om hon skulle börja bli rund. Bättre att utgå från sin katts kroppsbyggnad och känna på revbenen. :)
O som andra redan har sagt, supersöt kisse! <3 <3
I väntan på en ragdoll... <3
#5 Tack så mycket! Glad påsk!