Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 4985 ggr
Ominous
0

Kastrering - inget smärtstillande?

En kompis till mig var hos vetrinären idag och fick sin honkatt kastrerad. Pratade med henne lite idag eftersom hon lånade min uppblåsbara krage. Jag frågade om hon hämtat ut smärtstillande till katten än, och då sa hon att hon inte fått något recept eller någon information om det.

Ska inte honkatter ha smärtstillande efter en kastering? Jag var med min hankatt förra veckan och han fick det som han skulle ha i 5dagar.

I wish I could write as mysterious as a cat

Fridaaaa
0

Inga av mina två huskatter har fått smärtstillande att ta hemma.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HundochKatt]
0

Ingen av mina katter har fått smärtstillande, vad jag kan minnas i alla fall.

kalindas
0

Det är så olika veterinärer. Förr fick de aldrig smärtlindring, men nu tycker gott de kan skriva ut för ett par dagar. Så säg till henne att hon ringer och ber att de skriver ut ett recept.
Hade det varit hankatt så får de sällan ont.  Men minns min första Siames, Holly och hur jag satt med henne i knät hela natten då hon skakade av smärta. Hon fick ingen lindring ens direkt efter operationen. 😕

/Elisa

[[pimey]]
0

Nej vi har aldrig fått något smärtstillande och det har inte behövts heller då alla har mått bra och varit pigga och glada

Ominous
1

Rätt sjukt att de inte skriver ut "ifall att". Nu är det ju fredag och vetrinären har stängt, öppnar först på måndag. Katter brukar ju dessutom inte alltid visa smärta, så bara för att de verkar glada så måste de inte vara det. Vad skadar de liksom att ge smärtstillande ett par dagar bara?

[HundochKatt]
2

Är det inte så att de får en smärtstillande spruta i de flesta fallen som räcker 1 eller ett par dygn har jag för mig?

kalindas
0

På de flesta kliniker får det smärtlindring som varar i ett dygn.

/Elisa

[Ellenwennberg]
0

Jag skulle ge smärtstillande, det är hemskt att ha så ont.

Silvestris
2

Moderna kliniker ska skriva ut smärtstillande så att man iaf har möjlighet att hämta ut om katten är smärtpåverkad. En honkattskastrering är ett bukingrepp och det gör ont. Även fast honorna får långtidsverkande smärtstillande innan de lämnar kliniken är de ömma när det har gått ur. Jag ska göra ett jämförbart ingrepp och då räknar läkaren med att jag behöver vara hemma från jobbet 3-4 dagar pga. smärta och narkospåverkan.

Sanjica
0

När jag kontaktade den veterinärkliniken som jag ska ta med min misse till på fredag för kastrering, sa de att hon ska få Metacan i några få dagar. Jag har ingen erfarenhet av detta men jag kan tänka mig att honorna framförallt har ont efter ingreppet.

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Leritza
0

Ingen av mina två har fått smärtlindrande efter kastrering, och inte häller vissat nått tecken på att behöva det. Min hona fick jag stoppa från att hoppa upp på bokhyllan, vilket skulle va minst en meters hopp några timmar efter hemgång. Hon vissade iaf inga tecken på att förstå att hon var nyopererad.

Jesslov
0

Båda min katter (hona & hane) fick smärtstillande efter kastrering i 5 dagar. Jag vet inte om dom hade ont efter ingreppen men jag ville inte chansa.

Ominous
0

Att katter är pigg och inte har ont några timmar efter kastreringen är ju inte konstigt eftersom de får smärtstillande på kliniken. Några timmar efter hemgång har ju narkosen gått ur dessutom. Det betyder ju inte att katten inte har ont dagarna efter. Och precis som jag nämnt så visar inte många katter smärta eftersom de visar svaghet, det sitter i deras natur. Överkompensering tyder snarare på smärta.

micki78
3

Min brorsdotter kastrerade sin hona och fick hem smärtstillande i 5 dagar. Förr i tiden fick man inte det, men nu tycker jag det borde vara obligatoriskt! Katter känner också smärta och det är vansinne enligt mig att inte skriva ut! Ring veterinären och kräv smärtstillande. (såg precis att inlägget inte var dagsfärskt, men lika aktuellt ändå för andra som kanske läser)..

[Isadolls]
0

Har precis varit inne o kastrerat en hona och en hane. Dom fick smärtstillande som sitter i 3 dagar enl. veterinären.

LinaN
0

#5 vilken skada kan det göra?

En av mina jourhemskatter hon fick leversvikt pga metacam som är det vanligaste smärtstillandet man ger till katt. som tur var så vart jag uppmärksam och noterade att hon började bli gul i hud och slemhinnor väldigt tidigt (hon  hade bara ett lätt gult skimmer) så vi avbröt smärtlindringen och så togs det blodprover direkt för att se hur illa det gått med levern. Detta var efter 2 dagars behandling och efter operation. Men avbrottet med metacammen räckte och inga ytterligare åtgärder behövdes tack och lov. Vi fick utskrivet ett annat medel som jag dessvärre inte minns vad det hette men det hade andra aktiva komponenter än metacammen.

Sen är jag lite av meningen också att kan man undvika att ge smärtstillande så ska man, alternativt att man ger inte full dos eftersom då kan katterna göra MER än vad de ska göra, men detta sker i SAMRÅD med vetrinär. säger han full dos så är det full dos. Men jag vill inte vara med om en katt till som lyckas härja så hon öppnar op-såret igen för att hon känner sig som vanligt…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ominous
1

Människor får problem av smärtstillande hela tiden, ändå fortsätts det skriva ut eftersom det "behövs".  Oddsen att man får problem av 5 dagars användande är otroligt minimal och att gå på anekdot bevis är löjligt.

Jag tror bara det handlar om att människor inte förstår att djur också känner smärta. Samma sak som att man förr opererade spädbarn utan narkos eftersom de inte skrek. Folk måste förstå att bara för att djuret(eller barnet) inte förmedlar smärta på ett sätt DU förväntar dig så betyder inte det att de inte känner smärta. 

Jag skulle välja smärtlindring med en minimal risk för problem och även död, hellre än stå ut med smärta efter en operation. Det verkar de flesta hålla med om. Varför gör man inte samma med de djur man tagit ansvar för? 

Jag är medveten om att det finns risker(då minimala) för mig att ta smärtstillande, och det samma för min katt. Det enda jag tänker på när det gäller min katt är att jag tar ansvar för komplikationerna som kan uppstå, oavsett hur otroligt det är att de skulle hända

Ja, att säga "vad skadar det " kanske är lite fel uttryckt, vad jag menade var mer "vad skadar det i jämförelse med den smärtan de får utstå".

Silvestris
1

#17 Bra smärtlindring har dessutom visat sig förbättra läkningen även hos katt så det är ren nonsens att katter skulle må bättre av att ha lite ont så de inte härjar omkring….

Wony
0

Våra hankatter fick inget smärtstillande mer än vad de fick på kliniken, men visade inga tecken på obehag. Däremot känns det som att det borde vara viktigare/mer nödvändigt generellt på honkatter pga att ingreppet är större. 

Det vet jag dock inte eftersom vår honkatt redan var kastrerad när vi köpte henne. Däremot finns det ju så många alternativ på smärtstillande nu att det inte borde vara ett problem.

När vår hona opererades i knäleden fick hon både morfinplåster och metacam i några dagar. Hon hade definitivt inte ont, däremot hög som ett hus…

Fam.Morrhår
0

Mina kastrerade hankatter fick inget smärtstillande. De var lite groggy ett par timmar efter operation, men sen var de pigga o glada o busade som vanligt. 
Min honkatt däremot fick både smärtstillande spruta efter operationen som varade i ett dygn och smärtstillande tabletter i 6 dagar. Jag blev lite förvånad, men glad att jag fick det. Så slapp hon ha ont….
Man blev tillslut riktigt haj på att trycka ner tabletter i munnen på henne vid slutet. ;)

I väntan på en ragdoll... <3