Vänja katt att gå ut i sele
Hej!
Häromdagen sedan fick jag hem en sele och koppel som jag beställt till Sockan. Jag tänkte prova ta lite promenader med henne, nu när det är så fint ute och då hon kan uppleva utemiljön. Jag vet att hon varit ute i inhägnad trädgård förr, hos uppfödaren, innan vi köpte henne. Jag har börjat vänja henne vid sele först inomhus, men det går sisådär (hon rör sig inte så mycket), så då tänkte jag att jag provar ta ut henne. Saken är den att hon blir rädd och börjar jama så fort vi går in i hissen och sedan ut. Idag testade jag att locka henne med godis nära ytterdörren och det gick fint, tills jag stängde dörren och skulle ut med henne. Detta är givetvis inte så roligt att se, för jag vill ju att hon ska känna sig trygg, samtidigt som jag vet att hon blir helt utanför sin komfortzon när vi är ute. Är det någon som kan tipsa mig hur jag kan underlätta det för henne? Jag vet såklart att tid och tålamod krävs, men jag tar gärna emot tips så att jag kan göra det bra i början för henne. Och märker jag att det ändå inte blir någon förbättring, kommer jag självklart inte tvinga henne att gå ut. Tack på förhand! Ps bifogar en bild på henne i sele inomhus. Så söt, eller hur?😃
"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." 
Hej söta Sockan och hennes matte.
Mitt tips är att ha henne i en bur tills ni kommer ut. Buren blir även ett säkert ställe att gå undan i om det är något läskigt som kommer ute i den stora världen.
Vill även säga att min ragdoll rörde sig inte heller så mycket i början. Andra sommaren älskade han sina promenader. Tror även att promenaderna förbättrat hans självförtroende - han är en riktig tuffing nuförtiden.
Vi bor mitt i centrum och har inget grönområde i närheten. Tar därför en 5 min biltur. Till och från bilen sker alltid i bur. Har provat några gånger utan bur och det går aldrig så bra. Han blir mer orolig utan buren. Så bur……
Lycka till!
Hej!
Tack för dina tips. Att jag inte tänkte på transportburen. Men men lätt att vara efterklok. Igår tog jag ut henne i buren och det gick lite bättre. Såklart är hon fortfarande tveksam men hon tog sig ut ur buren, såg sig omkring lite. Allt sker i hennes takt givetvis. Innan jag lade henne i buren sprejade jag lite med Feliway och väntade enligt rekommendation i 15 min innan hon gick in i transportburen. Vet inte om det var det som gav också effekt. Jag skulle dock gissa på att det var mest buren, som blir ju en trygghet som du nämnt ovan. Nästa gång testar jag eventuellt utan Feliway, för att se om det räcker enbart med buren att hon känner sig tryggare. Lockade henne med lite kattgodis när hon tog sig ut ur buren, men såklart var hon ju nyfiken och lite försiktig i sin nya omgivning. Vilket är förståeligt. 🙂Än en gång, tack för dina tips! Jag ska fortsätta sakta men säkert utgå från samma metod tills hon känner sig helt trygg. Må gott!
Hej!
Vad är det för sele hon har? Är det en sele hon kommer kunna växa i? Jag är sugen på att beställa hem en sele till min pojk, men känns dumt att lägga många hundralappar om han växer ur den tills nästa säsong 😉
Min katt har ett vanligt kanin koppel🙈
#5 Selen är köpt härifrån.http://www.supercat.se/katthalsband-selar-koppel/superior-harness.html
Jag valde storlek S men sedan är det en bredd på måtten så så snabbt växer hon inte in i den. Hon var dessutom den minsta i kullen så hon risken att hon blir jättestor är nog inte så stor. 🙂Selen känns stabil, enkel att ta på och säker, så jag är jättenöjd. Lycka till!
#6 Haha, aldrig testat men om det funkar och den är säker så går det nog bra det med. 🙂
Ohhh, va gullig hon är. Det verkar ju gå jättebra!
Bra att buridén fungerade. Glad att jag kunde hjälpa.
Lycka till med framtida promenader!