Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 849 ggr
sophieochfelice
0

Slemmig blodig avföring?

Någon som har någon erfarenhet av detta? Min minsta kille fick för några veckor sen slem och blod i pälsen efter han varit på lådan, han går inte ofta utan bajsar ungefär en gång om dagen och då är det inte diarré men mer åt det lösa hållet än vanligt, och kan komma lite blodigt slem också vissa dagar men inte jämt. Åkte till veterinären och dom trodde att han hade en inflammation i tarmen och blev rekommenderad att ge honom royals Gastro intestinal och fortiflora. Han åt det ca 2 veckor och magen blev bra, så nu senaste veckan började jag smyga in lite mjau i maten igen, sen har jag blandat ut mer och mer av hans vanliga mjau, men idag, så var det blodigt slem i avföringen igen. Blir så ledsen! Ska självklart kontakta veterinären igen, men vill bara veta om någon har nån erfarenhet av detta? Är det vanligt att katter har det såhär?

sophieochfelice
0

Ska tillägga att han inte alls verkar vara påverkad av detta, han är precis som vanligt - leker, dricker, sover och kissar som vanligt.

Vixxen
0

Testat för Giardia och Tritrichomonas?

sophieochfelice
0

#2 nej det hade jag faktiskt aldrig hört talas om ens, kanske är värt att kolla upp det! Tack för tipset!

sophieochfelice
0

Inga fler som har några erfarenheter av detta?

[[pimey]]
0

Testa för giardia och trichomonas! Blodig och slemmig avföring är ett tecken på trichomonas! När du skicka in provet så är det viktigt att du får med slemmet och blodet för det är där parasiten sitter. Tyvärr tror många veterinärer att byta foder löser problem och informerar aldrig om parasiter :(

[[pimey]]
0

Jag har ingen erfarenhet men en vän hade katt med slemmig avföring och den hade både trichomonas och giardia :(

sophieochfelice
0

Oj fy, låter inte alls kul! :( tack snälla för upplysningen ska absolut kolla upp det!