Katt med astma
Jag fick idag reda på att min Ragdoll på 10 månader har astma, finns det någon annan här inne som har erfarenhet av katter som har astma? Jag fick ju information av veterinären idag men skulle gärna vilja höra ifrån någon som kanske har varit med om det, vad ni har gjort för att underlätta, eller andra saker som kan vara bra att tänka på :)
Jag hade en ragdoll hane för ett par år sen som hade det. Vår veterinär sa att det kom i samband med kastreringen. Om det stämmer eller inte vet jag ej. Det enda vi behövde tänka på var att hålla han i normalvikt då det blev bättre då :)
Åh, vad tråkigt! Har aldrig haft en katt med astma. Men min spontana tanke är att kanske du kan byta ut kattsand till något som inte dammar om du har sådant nu. Kan tänka mig att det inte är så bra för en katt som har astma?
Tack för era svar! :) Det har gått en måndag ungefär nu sen vi fick beskedet, och följde veterinärens råd att sätta vattenskålar på elementen för att få upp fuktigheten och att vädra ur lägenheten rejält minst en gång om dagen och det har faktiskt funkat jättebra! Hon har bara hostat en gång på en månad så det känns skönt. Ska kolla på att byta ut sanden också som du tipsade om HundochKatt, hade inte tänkt på det innan! :) tack för tipset!
Inte en måndag såklart utan en månad! Hehe :)