Sköldpaddsfärgad hane?
Jag har fått för mig att endast honor blir sköldpaddsfärgade. Men jag har börjat skymta färg på Othellos rygg nu. Han är definitivt vitare på halsen än vad han är på övre ryggpartiet. Han är röd mitted, ev tabby. Är det så att hanar också kan bli sköldpadda? Han mamma är sköldpaddsfärgad.
Han är bara 8 månader så han utvecklar sin färg fortfarande.
Går knappt att få på bild, man skymtar bara i bra ljus. Men precis så var det i hans panna innan också innan det utvecklades.

I wish I could write as mysterious as a cat
Det är oftast honor som är sköldpaddor, vi hade den här diskussionen i klassrummet förra veckan men två stycken i min klass har sköldpaddsfärgade hanar. Så absolut är det möjligt :)
Hanar kan bli sköldpaddsfärgade men det är extremt ovanligt. På bilden ser det ut som att han är röd på ryggen? Att han är mörkare än på halsen är ju inte så konstigt eftersom han är mitted, dvs har vitt på halsen.
Det är väl väldigt ovanligt och de är väl hög risk att den hanen är steril då..🤔
ja, de är vad jag uppfattat sterila men man lär väl säga oftast eftersom "bara" honor är sköldpaddor
Jag har faktiskt haft en fertil sköldpaddsfärgad hane så visst händer det☺️

Det är helt enkelt inte alla katter som har läst på om genetiken innan de parar sig. 😉
Det är också rätt vanligt när man är kastrerad ^^
Jag googlade och läste att det är väldigt vanligt för röda katter? Finns det något sätt att ta reda på det innan färgen utvecklar sig?
Mellan halsen och ryggen är det mest tydlig skillnad. Men ryggen är inte en färg, utan ser lite olika ut. Men är ju som sagt svårt att se, kan vara skuggningar:)
#7 är färgskiftningarna i rött eller i rött/svart? På bilden kan jag inte se någon annan färg än röd. Tabby ger skiftningar i färg och den varierande pälslängden spelar också in i hur stark färgen blir.
Din hane är mitted alltså är han vit från hakan ner över bröstet mellan frambenen och under magen så det löper som en strimma hela vägen bak. Tassarna är vit både fram och bak. Kroppen kan mörkna till den färg katten har och i detta fall rött men ändå ska det finnas bra kontrast på huvudet och svans om man jämför med kroppen. Han är definitivt inte sköldpadda
Nej, det är bara rött än sålänge. Han utvecklar sin färg väldigt långsamt. När jag fick honom var han bara lite lite röd på kinderna utöver svansen och öronen. Har precis börjat skymta färg på hans framben.
På övre ryggen ser det ut som hans ben gjorde för någon månad sen.
Jag läser en bok om kattuppfödning, det står flera olika saker som tex att om katten har fått en X cell för mycket ( man måste ha 2 X celler för att bli sköldpadda, honor har xx och hanar xy), då kan den bli sköldpadda med också steril. Det kan också vara en sammansmältning mellan 2 embryon, om den inte är steril. Det stog även något om en fläck i annan färg men förstod inte riktigt🙃