Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1529 ggr
LXD
0

Seriös uppfödare?

Hej! Hur vet man ifall det är en seriös uppfödare? En uppfödare har kontaktat mig och hon har ingen direkt hemsida som man kan kika på. Uppfödaren vill ha en relativt hög summa för kattungen och en tingningsavgift när jag inte ens har träffat kattungen? Hur kan jag se ifall det är hög inavelsgrad eller om föräldrarna har blivit testade för sjukdomar?? Tacksam för svar!

Ominous
2

Ingen seriös uppfödare skulle låta någon tinga en kattunge utan att ha träffat personen

I wish I could write as mysterious as a cat

Lizelda
0

#1 Där håller jag inte alls med. Tingningsavgiften är till för att man som uppfödare ska veta att spekulanten är seriöst intresserad. Det är inget köp.

#0 Har du inte fått något kennelnamn? Jag utgår från att man även på katter kan kolla upp sånt i en databas.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

vallhund
0

Finns ingen rasklubb? En tjusig hemsida gör inte uppfödare seriösa per se.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

taylor__lambert
0

fråga efter regg nr och kolla på sverak

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[HundochKatt]
3

Jag skulle personligen inte betala någon tingningsavgift förrän jag varit hos uppfödaren, om nu möjligheten finns. Lite skillnad kan det vara om man bor längst ner i Skåne och uppfödaren i Lappland förstås. 😎

Jag tycker inte att det är seriöst att ta emot tingningsavgift utan att köparen besökt katteriet och om inte särskilt skäl föreligger som jag beskrivit ovan. 

Själv tog jag aldrig tingningsavgift när jag födde upp valpar. Den största anledningen var att när man väl tagit emot det så är man skyldig till att sälja valpen (kattungen), då har man ingått ett avtal. Jag ville ha tiden fram till leveransen att ångra mig ifall att jag upptäckte något hos den tilltänkta köparen som jag inte gillade, för det har hänt, dock inte mig. (Tex. en uppfödare fick veta att valpen skulle vara bara i källaren). 

Har aldrig förstått mig på egentligen det här med tingningsavgift faktiskt. Då det gällde pengar till kostnader så hade jag en buffert för alla kostnader + extra för oväntade kostnader.

LXD
0

Jag har fått reg nr och kollat upp på Sverak. Mamman har en inavelsgrad på 7,81% på 4 generationer. När jag sedan gör en provparning mellan mamman och pappan så blir inavelsgraden 0.00%. Kan detta stämma? Och hur vanligt är det att inte få en kattunge avmaskad?

Ominous
2

Är man seriös lär man ju vilja träffa personen, prata lite, innan man bestämmer något och skriver avtal. Bara misstänksamt och oseriöst att be om pengar innan man träffats.

I wish I could write as mysterious as a cat

Lizelda
0

#5 Man är absolut INTE skyldig att sälja valpen bara för att den är tingad! Tingningsavgiften är till för att valpen/djuret ska hållas till spekulanten och för att uppfödaren ska veta att spekulanten är seriöst intresserad.

taylor__lambert
1

http://www.sverak.se/att-ha-katt/kopa-katt/ väldigt bra och informativ när man köper raskatt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

LXD
0

Kattungarna är inte ens 3 V gamla och jag bor 4-5 h bort från uppfödaren. Dock ska jag åka dit om 3 V. Är det lätt för en uppfödare att se ifall en katt är utställningsmaterial redan vid 3e veckan? Det blev jag i allafall lovad.

Lizelda
0

#10 Nej, det är nästintill omöjligt att säga innan de är färdigvuxna och absolut inte redan vid 3 v.

[HundochKatt]
0

#8 Jo, faktiskt är det så, jag har varit uppfödare så jag vet.

LXD
0

Jag har fått bilder från uppfödaren, skulle jag kunna maila någon som har bra koll på färger och teckning som kan bedöma om jag lär få det jag önskar? Jättetacksam!

Sheba2009
0

Låter en aning oseriöst, jag hade inte betalat ett öre innan jag sett kattungen, det är ju som att köpa grisen i säcken om du nu dessutom är utställnings intresserad, sen hade jag även velat se föräldrarna om inget annat så på bild då inte alla har pappan i sitt hem. En uppfödare kan aldrig garantera att det kommer gå bra för den på utställningar då den förändras mycket efter den är både 3 och 12 veckor dock kan en uppfödare se om kattungen har goda chanser att utveckla sig till en bra utställningskatt men aldrig garantera, olika domare dömer olika medans den ser toppen ut hos den ena domarn ser nästa domare en hel del fel. Hade jag vart du hade jag begärt bilder på kattungen och dess föräldrar och även kollat stamtavla och väntat med tingningsavgiften till att du fått komma och se kattungen med egna ögon och har fått prata direkt med dens uppfödare.

vallhund
1

#8 Så fort man betalat en endaste krona så övergår ägandet till den som betalat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[HundochKatt]
0

#15 Precis, så är det!

[HundochKatt]
0

#6 Ja, det kan stämma för så fort man gör en utavel, dvs parar med en obesläktad partner så blir det 0 % i inavelsgrad på avkommorna. 

Är det avkomma efter innekatter så behövs ingen avmaskning i de flesta fallen. Man ska inte avmaska i onödan och är det innekatter och i generationer så är mask i det närmaste obefintlig.

LXD
0

Tack alla för svaren! Någon som kan hjälpa mig se ifall jag får rätt färg och teckning som jag kan inboxa?

Labolina3
0

Om du är intresserad av utställning så är det mer än bara färg och teckning som är viktigt att kolla på. Jag skulle inte köpt en kattunge till utställning av någon som säger att den håller för det vid 3 v! Mitt tips är att du kollar runt bland fler uppfödare och ställ frågor ang katt till utställning. Lycka till! :)

[[pimey]]
0

Maila mig wadylady_89@hotmail.com Gärna bilder på föräldrarna med

LXD
0

Tack för all hjälp, vad härligt att det finns ett forum med så hjälpsamma och kunniga människor!❤️ Trevlig helg på er!