Ideopatisk cystit
Hej! Jag har två underbara ragdoll killar. Dom är från samma kull och är nu 10 år gamla. För några månader sen så började den ena gå och kissa små mängder på golvet lite här och var. Det fanns blod i urinen. Jag åkte till en veterinär som först av allt kände på magen, den var mjuk vilket var ett bra tecken. Dom röntgade honom också och tog ett urinprov. Hittade inget fel på honom och han fick därför diagnosen ideopatisk cystit. Fick rådet att ge honom mestadels blötmat för att han skulle få i sig mycket vätska. Fick även Metacam utskrivet. Han blev bra igen. Men för någon vecka sen så började det igen. Magen är fortfarande mjuk. Så jag gav honom Metacam i fem dagar. Han blev bra igen! Men nu bara två veckor senare är det dags igen. Tycker det är jättejobbigt när han går och kissar på fel ställen, ser så otäckt ut med blod i urinen oxå… Börjat ge Metacam igen. Han ser väldigt pigg ut på ögonen och beter sig som vanligt för övrigt… Snälla, överös mig med tips på vad jag kan göra för att han ska bli bra!
Har de kollat efter grus och stenar då han har blod och kissar små mängder. Det kan vara stopp någonstans!
Ja, sist jag var in till veterinären så tittade dom efter stenar. Men allt såg bra ut. Ideopatisk cystit känns som en väldigt flummig diagnos. Men enligt veterinären vanligare hos innekatter… Tack för ditt svar förresten :-)
Hur kontrollerade de om katten hade stenar eller kristaller? Genom ultraljud eller röntgen. Gjorde de en odling på urinen eller kollade enbart med sticka? UVI är betydligt vanligare än vad man tror och vad vettarna vet då de fått lära sig detta på sin utbildning. Jag har haft flera katter med Urinvägsinfektion (UVI) som jag själv har fått strida för att se till att de fått undersökningar och rätt antibiotika. Ifall din katt tidigare inte visat några symptom på idiopatisk cystit och inget har ändrats i hans närmiljö så tror jag inte på den diagnosen. Tog de blodprov och kollade njurvärden och levervärden. Det kan vara dags för en ålderskoll ifall du inte gjort detta. Metacam är bra att han får då det förmodligen gör väldigt ont ( har själv problem med stenar) men om det blir stopp så kan blåsan spricka. Byt vette eller gå tillbaka till den andra och begär ytterligare undersökningar.
Han undersöktes med röntgen och det visade inga stenar då. Urinen mättes med sticka, ingen odling. Veterinären sa att det inte är särskilt vanligt med uvi hos katter… Men du har rätt, jag bör nog åka in med honom igen… Väljer nog en annan veterinär den här gången…
min ena ragdoll hade det 3 gånger under kort tid för lite över 3,5 år sedan, gav han cystophan i 1,5-2 månader, han har aldrig haft nåra problem sedan dess
Mina katter har alla haft UVI all 4 och de får vistas utomhus i rastgård. Jag är också noga med lådorna. En av dem slickade sig på magen så att den var bar och fick diagnos foderallergi, loppor i pälsen samt psykiskt och fick saroten utskrivet. Till slut begärde jag att de tog ett urinprov på henne och gjorde en resistensbestämning. Dessvärre så hade hon fått problem med att koncentrera sin urin och fått njursvikt. Men hon blev bra och pälsen har växt ut. Be dem ta ett sterilt urinprov och att de sätter det på odling och gör en resistensbestämning. Sen kan han också ha kristaller i urinen och det syns bättre på ultraljud. Tro inte alltid att veterinären ha rätt.
Igår morse åkte jag in till en annan veterinär. Hon gjorde ett ultraljud, tog blodprov och urinprov. Urinprovet är skickat på odling, får svar imorgon. Men det verkar som att han har uvi. Jag fick Veteimoxin pasta utskrivet. Jättesvårt att ge! Han väger 6 kg och ska alltså ha 3 ml 2 gånger per dag. Skönt att inget var fel på njurarna iallafall! Så nu ska jag kämpa på med Vetrimoxinet, i värsta fall går jag be om tabletter istället….
Ideopatisk Cystit är en inflammation i blåsan som kan uppstå p.g.a. stress. Det som gäller för att det inte ska komma tillbaka är alltså att minimera de stressfaktorer som finns i kattens tillvaro. Stress kan uppstå av uppenbara orsaker som stora förändringar eller skrämmande upplevelser, men också p.g.a. underliggande statuskonflikter med andra katter eller för lite eller för mycket stimulans.
Finns det inget uppenbart i tillvaron som du tror kan stressa eller oroa katten bör du iallafall se över resurserna i kattens tillvaro/revir så att dessa är mer än tillräckliga i både antal och funktion. Resurser är t.ex. toalådor, matplatser, tillgång på mat, klösplatser, sovplatser, utkiksplatser, gömställen, leksaker, möjlighet till aktivitet (både fysisk, social och mental).
Har man 2 katter bör det finnas minst 3 av t.ex. toalådor, matplatser och utkiksplatser, dvs. sånt det kan uppstå konkurrens kring.
Sajtvärd Katter iFokus
# 7 Ett klokt beslut 👍 Om han inte vill ta vetrimoxin pasta så be att få tabletter. Har du kollat om den andra katten har någon UVI? Alla katter kissar inte fel då de har det ingen av mina gjorde det. Se till att hålla extra rent i lådorna. Själv har jag 3 lådor till 4 katter men det är stora lådor. Kolla också ifall han slickar sig i baken det kan nämligen var hans analsäckarna som spökar och då han slickar sig så kommer det upp bakterier i urinblåsan. Nej de behöver inte nödvändigtvis inte bete sig på något visst sätt pga av detta. En av de mina fick ta bort analsäckarna tidigare i år.