Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1238 ggr
LXD
0

Blå bicolor bebis sökes

Hej! Jag och min sambo vill utöka familjen med en ragdollbebis. :) Vi har kollat på olika teckningar och färger och kom fram till att vi vill ha en blå bicolor hane. Jag ser helst att den är korrekt tecknad och att kroppen ska vara ganska vit/ljus och även att V:et ska vara rätt. Finns det någon uppfödare som har kattungar eller som väntar ungar som möjligen har det jag önskar? Eller är det svårt att få tag på det i Sverige?

Tjeja
0

Du är alltså ute efter en utställnings kisse och gillar att åka på utställningar? 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

LXD
0

Jag har aldrig ställt ut en katt förut men kan absolut tänka mig!

LXD
0

Ingen som vet?

LXD
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har hittat min perfekta kattunge. Perfekt V och blå, kan inte önska mig något bättre. Tingad och klart! Tråden kan stängas om det behövs. :)

Linnea.lindroth
0

Ååå vilka sötnosar. Grattis :)

LXD
0

Tack! Tog väldigt lång tid, trodde aldrig att det skulle göra det!

OberonsMatte
0

Grattis! Blå bicolor är min favoritfärg också!👍

Sajtvärd Katter iFokus

Tjeja
0

Åh grattis! lycka till nu!

LXD
0

Tack alla! Jag är superglad och jättenöjd att jag valde med hjärtat och inte tog första bästa. :)

Tjeja
0

😍 Fnuttinutt! 😍

LXD
0

Jag längtar efter honom så mycket och det har bara gått 3 timmar. 2 långa månader kvar… V:et tycker jag ser perfekt ut, vad säger ni andra med mer erfarenhet än mig? Tror ni han kan ställas ut i framtiden? :)

OberonsMatte
0

Man kan ställa ut alla katter som inte har en diskvalificerande defekt, så det kan du säkert göra. Hur pass framgångsrik en katt kommer att vara på utställning är dock väldigt svårt att säga när de är så där små. Det är många olika saker som räknas och poängsätts och mycket beror nog även på domarens egna tycke och smak. Man kan inte heller veta hur en katt reagerar i utställningsmiljö.. Jag har aldrig ställt ut själv, men misstänker att mina katter skulle vara allt annat än coola om jag utsatte dem för det.

Sajtvärd Katter iFokus

LXD
0

Ja jag tror nog inte jag är skapt för att ställa ut. Dock hade det varit trevligt att testa någon enstaka gång för att se vad domaren säger. det kanske finns mindre seriösa tävlingar som man gör för skojs skull, sen är det som du säger #12, katten kanske inte ens kommer gilla det. Vi får helt enkelt se :)

OberonsMatte
0

#13 Ja, visst skulle det vara spännande att få höra en proffsbedömning, särskilt om man t.ex. skulle ha eventuell avel i åtanke, men mycket kan man nog själv lära sig bedöma och se om man sätter sig in i rasstandarden och tittar på många olika individer med "rasstandardsögon".

Min skogkatthona Doris togs med på utställning av uppfödaren en gång som liten och fick en fin bedömning, med undantag för en för vek haka. En sådan detalj hade jag inte haft en tanke på, men nu ser jag ju definitivt att det stämmer. Att Doris inte uppskattade utställningar visade hon genom att bita uppfödaren i tummen, och temperamentet har inte precis mildrats sedan dess!

Sajtvärd Katter iFokus

LXD
0

Ja sånt tänker man ju inte på. Biter hon i dagsläget? Hur får man kattungar att lära sig att det är fel? Idag när jag tittade på ungarna så tyckte jag bara det är gulligt men det lär ju inte vara lika gulligt när dem blir större…

OberonsMatte
0

#15 Nä, jag kan inte säga att hon bits, men hon har ett hetsigt temperament så hon går inte med på vad som helst utan att protestera så dramatiskt hon bara kan, vilket jag har lärt mig att parera och ignorera när något måste göras. I övrigt är hon den gosigaste och mest kärleksfulla man kan tänka sig.

Doris biter (eller snarare markerar bett) i stark affekt (som en reflex) och sånt tror jag är svårt att träna bort eftersom det beror på hennes hetsiga och ombytliga temperament.

Det vanliga är att katter bits när de leker, vilket är helt naturligt när de som kattungar tränar jakt och slagsmål med sina syskon. Problem uppstår först om man som ägare själv fortsätter att leka på det sättet med sin kattunge för har man tillåtit att kattungen brottas med människohänder kommer den att fortsätta med det.

Man behöver dock aldrig fya en katt när den börjar gnaga och sparka, det enda man behöver göra är att avbryta "leken" och avleda med en lämpligare leksak.

Sajtvärd Katter iFokus

[Djupdal]
0

#13 Alla ragdolls kan ställas ut som inte har diskvalificerande fel, och det är bara att prova för att se om man tycker det är roligt. :) Själva tävlandet är inte seriöst på det sättet, och det kan nog faktiskt vara roligare att ställa ut ju större och mer välarrangerad en utställning är. Ju fler ragdolls att titta på och ju fler ragdollmänniskor att prata med/fråga desto bättre, typ. Lycka till! :)

LXD
0

#16, tack för tipset, det ska jag ta med mig. Jag har mycket att lära mig under dessa två månaderna. Lååååång väntan. :)