Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 751 ggr
Sanjica
0

Information saknas i databas

Hej!

När man söker en katts stamtavla och det står på ett ställe "information saknas i databas" - vad innebär det? Ska man ta detta som en varningssignal?

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Sanjica
0

Däremot finns en stamtavla registrerad i Sverak på den katten jag söker.

[Djupdal]
0

Det innebär bara att någon förälder till en katt i stamtavlan är okänd för stambokförande organisation (eller pawpeds eller liknande). Det är ganska vanligt om man går långt bak i en stamtavla, och betyder egentligen ingenting om man inte har som specialintresse att avla på katter med speciell härkomst, exempelvis traditionella (utan tabby eller rött hela vägen till foundation). Vet inte om jag missuppfattat något, men är din stamtavla från Sverak komplett så är det inget du behöver fundera på, om du inte vill av rent intresse.🙂

Sanjica
0

Aha okej. Tack för ditt svar. 🙂Undrade bara då jag sökte information om la perm och olika uppfödare, då jag funderar på att skaffa en kompis till min ragdollflicka. Stamtavla finns på Sverak och stamnamnet så allt är i sin ordning. Jag bara förstod inte först vad det innebar då jag inte är insatt i avel och uppfödning.

Sanjica
0

Jag frågade en av uppfödarna och hon menar att det är en utparning där katten inte varit registrerad och för att inte få inavel måste rasen paras med andra raser/katter och att det inte är ovanligt. Det är kattens farmors mors föräldrar som saknas i databasen så det är väldigt långt bort.

[Djupdal]
0

Ok, trodde det var en Ragdoll du menade, av någon anledning. ;) Men det funkar ungefär likadant för alla raser, även om det är mycket vanligare längre fram i stamtavlan för små eller nya raser. Hur det funkar inom SVERAK (Fifé) kan man läsa i kapitel 9 här, om man vill. :) http://www.sverak.se/wp-content/uploads/2015/05/uppfodning_stambokforing.pdf

Sanjica
0

Insåg inte att jag skrev det in här haha. Sorry. Men då vet jag att det inte är något att grubbla över. Tack för hjälpen samt länken. 🙂

Sanjica
0

Sorry men detta med utparning är luddigt för mig. Hur är det möjligt att om en SOM beteckning finns i en laperms stamtavla (som jag tolkat står för somali), längre bak i stamtavlan. Kan rasen ändå kallas för renrasig laperm? Katten finns registrerad på Sverak, uppfödaren verkar seriös (står tydligt vilka regler som gäller vid eventuellt köp) och ingår i kattförbund osv.

[Djupdal]
0

#7 Ja, en raskatt är inte riktigt samma sak som väldigt många tror. 🙂

Det är helt normalt att en raskatt, särskilt i nyare och mindre raser, har både huskatter och andra raser på ganska nära håll i stamtavlan. Det gör inte aveln mindre seriös på något sätt. Snarare tvärt om.🙂

Sanjica
0

Aha ok, då vet jag att jag inte har något att grubbla mer över. Tack!