Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1416 ggr
Sanjica
0

Introducera ragdoll för kompis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!

Jag har under en längre tid funderat över att skaffa en kompis till Sockan. Tror att hon skulle uppskatta det. Hon blir ett år idag. 🙂Jag funderar på rasen laperm, möjligen en hane. Dvs en kattunge. (Sockan är redan kastrerad, och kattungen kommer kastreras så småningom.) Kanske blir det en kompis efter sommaren/senhösten, om jag har tur. Vad bör jag tänka på i såfall när jag introducerar henne för en kattunge? Vad kan jag förvänta mig? Jag har sett Sockan med katter förr, hos uppfödaren men då var det av samma ras och det har funkat fintfint. Sen när jag varit ute med henne i sele har hon stött på en äldre katt (norsk skogkatt) och hon har inte varit skygg/agressiv på något sätt. Lite försiktig men samtidigt nyfiken och har nosat på katten.

Lapermen beskrivs som lagom aktiv, social, tillgiven, trevlig, intelligent (gillar att apportera t e x.) Jag hoppas samt tror att deras aktivitetsnivå går ihop och att dem kan komplettera varandra bra. Hur har det gått för er när ni introducerat en kompis? I och med att jag funderar på en laperm hane, tror ni att honor och hanar går ihop? Tacksam för alla tips! Trevlig helg på er 🙂

Mjau Sockan med matte

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Sanjica
0

Ingen här som kan tipsa mig hur jag kan introducera min ragdollhona för en kattunge?

OberonsMatte
0

Min Oberon som är 8 år nu tror jag är en typisk ragdoll när det gäller nyintroduktioner. Han är nyfiken och naiv. Lekfull men samtidigt försiktig och långsam. Jagar inte upp sig om nykomlingen fräser eller morrar, utan håller sig cool, väntar ut och gör försiktiga närmanden. Ingen katt har hittills upplevt honom vare sig som något större hot eller som ett mobboffer. Han kommer helt enkelt överens med och accepteras av alla. Han har varit med om ett flertal nyintroduktioner och de nuvarande kompisarna består av en yngre Helig Birma och två äldre  Norska skogkatter (raser som anses vara snäppet mer aktiva än en ragdoll vanligtvis är). Grannens äldre, men lekfulla huskatt (som vi ofta träffar på utomhus) är också en kompis som gärna slår följe med mig och Oberon på våra promenader, de kan t.o.m. jaga varandra och lekbrottas utan att någon blir sur (och grannkatten kommer inte överens med alla).

Eftersom din hona förmodligen kommer att vara så pass ung att hon inte uppnått full social mognad än skulle jag tro att introduktionen till en kattunge kommer att gå relativt smidigt och att du knappast behöver vidta några särskilda åtgärder förutom att ställa in dig på att vara som vanligt och inte stressa katterna genom att visa egen oro och ängslighet. Det som kan vara bra är att på förhand ändå tänka ut en plan B ifall det skulle visa sig att katterna behöver vara separerade den första tiden (t.ex. var och på vilket sätt det är bäst att dela av reviret).

Hane eller hona spelar ingen roll.

Sajtvärd Katter iFokus

[Djupdal]
0

#1 Att ingen svarar beror nog på att det är svårt att ge enkla råd för alla de olika situationer som kan uppstå. Det skrivs ju lixom hela böcker om katters sociala samspel. ;) Man får nog utgå ifrån att det bara går bra, för det brukar det göra med en kattunge. Lite osäkerhet och fräsande de första dagarna från den som bodde där först får man kanske räkna med, men det brukar snabbt lägga sig. Sen får man försöka lösa eventuella problem om de överhuvudtaget uppstår. :) Hur din katt reagerar på andra katter utanför sitt revir (hemmet) ska man nog däremot inte dra några större växlar på. Det är inte alls samma sak att mötas på neutral mark, som att någon flyttar in och lägger beslag på saker som alltid varit den äldre kattens, utan konkurrens. För att motverka den där konkurrensen kan man kanske försöka se till att det samtidigt flyttar in lite uppenbara resurser som extra matplats, vattenplats, toalåda och sånt, men det är ju i stort sett omöjligt att veta på förhand vad den äldre katten helst vill se som "sitt". En av de saker som blir svårast att skaffa en dublett av är såklart dig själv, och där kan man kanske tänka på att inte låta den lilla ta över för mycket. Fortsätt att lägga lika mycket tid och uppmärksamhet på den äldre, även om den nya är intressantare. Ungefär samma råd som när barn får småsyskon alltså. ;)

[Djupdal]
0

Titta det fanns ju ett svar nu. :P

Sanjica
0

#2 Tack för dina tips. Jag hoppas och tror också att det kommer att gå bra.  Ragdollen beskrivs ju ofta som en anpassningsbar katt, men såklart kan det inte ge garantier. Men jag är ändå optimistisk och skulle det gå sisådär i början får jag väl pröva mig fram. Transportburen du nämnt, rekommenderar du att jag köper en egen till kattungen när den kommer hem? Eller det borde väl inte vara något problem med en bur. Däremot är jag medveten om en till toalettlåda, extra matskål osv. Självfallet ska jag se till att bevara lugnet, är medveten om att djur känner av sinnesstämningen.  Jag ser fram emot den eventuella introduktionen av en kattunge. 🙂 Tack igen och ha en trevlig lördag med dina pälsklingar. 🐱

Sanjica
0

#3 Tack för ditt svar och dina tips. Jag vet att det inte är en så lätt fråga att svara på, men jag menade vad jag kan tänka på rent generellt vid introduktion av ny katt. Det med att mötas på neutral mark, istället för i det "verkliga" hemmet, förstår jag kring hur du resonerar. Jag förhastade mig nog lite där. Men jag är optimistisk ändå då hon är lugn men samtidigt nyfiken av sig. Men visst, inga garantier kan ges men man kan alltid göra sitt bästa och prova andra strategier vid eventuella situationer som kan upplevas som lite utmanande.  Självfallet kommer Sockan inte att få mindre uppmärksamhet, det skulle jag aldrig utsätta henne för.  Visst blir en kattunge spännande, men jag ska hitta en balans. Sockan är viktig för mig och en oerhört go misse. Tack återigen för dina tips, önskar dig en trevlig kväll. 🙂