Erfarenhet av foderallergi?
Efter många turer till veterinären med min lilla kille som har varit lös i magen från och till i över en månad och som även bajsade ut slemmigt blod några gånger så har dom kommit fram till att han har en typ av foderallergi. Så han har fått ätit Hills'S Z/D nu någon vecka och magen har blivit bra, Men, min lilla kille har ni tröttnat på den maten, har han ju alltid annars fått lite olika matsorter vilket han har gillat, men nu är det bara samma hela tiden. Finns det någon som har varit med om samma som har någon tips/förslag på någon annan mat som är bra för en foderallergiker (som endast har problem med magen, inget med päls eller liknande)?
Har ni testat honom för giardia och trichomonas?! Det är något veterinärer dessvärre brukar glömma att testa och är väldigt viktigt att kolla! Slemmig avföring är tecken på trichomonas :(
Veterinärer brukar anta allergi först när det i själva verket kan röra sig om parasiter. Så har ni inte tagit test gör det genast!!
Ja dom tog tester för det men enligt dom så har han inte det som tur är! Men enligt veterinären så finns det inte så mycket att göra även om han skulle ha det, tydligen så finns det inget riktigt botemedel? Vet du något om det? Nu hade han ju inte det tack och lov men det är ju ändå så meckigt det här med fodret :(
Då har den veterinären ingen stor kunskap om parasiter. Har en vän som fick in trichomonas i sitt katteri och har varit på utbildningar hos SVA och jag vill inte skrämmas men det är en av det värsta saker katten kan få och kan leda till döden. För det första så kan du inte skaffa fler katter sålänge du har den katten då det smittar För det andra så ja kommer katten ha det hela livet men parasiten äter sönder tarmarna därav att det leder till döden! För det tredje du kan ge medicin MEN den kostar 10.000 kr för EN behandling, och en behandling räcker inte utan den behöver betydligt fler. Medlet sälja bara på två ställen i hela Sverige och är cancerframkallande så du måste ha handskar på dig då du ger medlet och munskydd och inga barn får vara i närheten. Och även om du får bukt på detta kan parasiten ligga latent i tarmen och risken finns att om du skaffa fler katter kommer den att få det som sagt. För det fjärde det står att katten kan "självläka" i minst 2 år och nej parasiten kommer finnas kvar där och orsaka smärta och blödningar. Min vän betalade tusentals kronor för behandling men fick i slutänden avliva alla utom 1 katt, idag hade hon valt att avliva direkt istället för katterna plågades av detta och då var ändå 1 symptomfri men bar på parasiten och den var en av dem som avlivades. Hon köpte även en kattunge i mina trakter för inte så längesen och även den hade trichomonas hon åkte till veterinären och denne konstaterade att tarmarna var så trasig att den fick avlivas, 12 v gammal. Giardia däremot är inget att oroa sig för men trichomonas är något ingen vill ska drabbas sin katt.
#4 : Nu har du verkligen målat upp värsta tänkbara scenario med tritrichomonas. Jag för som tur är ingen egen erfarenhet av denna parasit, men en vän till mig fick den. Hon behandlade honom och den har efter detta inte haft några kvarstående problem. Men det är sant som du säger att behandlingen är ganska jobbig. Men som tur är är ju Tritrichomonas förhållandevis ovanligt. De som jag hört talas om som fått det har antingen varit importerade katter (som fallet ovan) eller kommit från stora katterier med bland annat importerade katter.
Till trådskaparen så kan jag väl ändå säga att självklart är det ju lämpligt att kolla upp dessa parasiter. Du kan ju dubbelkolla med dem så att de kollat för Giardia och Tritrichomonas.
Angående foderallergi så beror det helt på vad han kan tänkas vara allergisk mot. För att vara säker på att det handlar om allergi brukar man göra en provokation. Dvs att han får äta allergifoder i 6-8 veckor, och därefter provar man att gå tillbaka till fodret han åt innan för att se om reaktionen kommer tillbaka. Det kan ju också vara så att hans mage inte gillar just det fodret. Jag har haft katter som reagerat på vissa foder med att bli dåliga i magen, utan att de för den delen är allergiska.
Tror man att reaktionen beror på allergi kan man försöka hitta ett foder som är annorlunda mot det fodret du gav tidigare. Gav du ett baserat på kyckling så får du helt enkelt försöka hitta ett foder som inte innehåller kyckling. Och observera att man måste lusläsa innehållsförteckningen. Många foder står att det exempelvis är lamm eller nötkött, när det i själva verket innehåller både fisk och kyckling, vilket är två protein som många är allergiska mot. Dock kan katter vara allergiska mot annat än protein, men det är vanligast att det är proteinet. Jag har dock en katt som hela tiden utvecklar nya allergier, så för henne är Hills Z/D det enda fodret hon kan äta. Finns ju också andra märken som man kan prova, men man får vara beredd på att katten kan reagera. Royal Canin och Specific vet jag har.
SE*Astinis Ragdoll
Tack snälla för att ni delar med er av era upplevelser och kunskaper! Är tacksam för att ni tar er tid att svara, och skönt att ni har lite olika upplevelser av trichomonas eftersom att #4 verkar ha varit med om det värsta tänkbara :( nu har min lilla kille tack och lov blivit testad för det och det visade negativt. Så ska nog inte behöva oroa mig för det, precis som #5 skriver så sa även veterinären att det var väldigt ovanligt, då jag har två katter som båda kommer från uppfödare med endast en liten kull och att magen nu har blivit bra med allergifoder. Tack snälla #5 för dina tips, jag ska mer noggrant kolla upp innehållet i all mat och försöka ta reda på exakt vad det är han är allergisk mot.
Parasiten är inte ovanlig utan har ökat mer och mer och detta enligt SVA. Jag säger att det är stor sannolikhet att det kan leda till döden och även om man har behandlat så kan det komma igen och man kan inte skaffa fler katter då det kan föras över till den nya. Många tar den dessvärre för givet och ja det ökar i och med importer men även om den katten är neg kan den ändå bära på parasiten då ett test inte räcker och många uppfödare testar dessutom inte för detta och det är även ett problem, därav spridningen
Har ingen egen erfarenhet av foderallergi. Men jag föreslår att du försöker börja med Barf. På det sättet får du mer kontroll över vad du ger din katt och kan utesluta det som katten visar sig vara allergisk mot.
Då börjar man med ett djurslag som katten förmodas aldrig ha ätit förut. Tex. lamm. Någon som kan mer om detta är Matilda Eriksson på Paleo Cat.