Hjälp utställning Örebro 4-5 juni
Hej! Jag vill så gärna ställa ut min ena katt men har själv ingen erfarenhet och ingen jag känner som ställer ut som kan hjälpa. Min uppfödare är heller inte utställningsintresserad och bor inte i närheten. Jag söker någon som kan tänka sig svara på alla frågor inför och kanske hjälpa på plats! (Jag vet att SRC har mentorer men det blir lite mycket att betala både två klubbavgifter plus anmälningsavgift eftersom det antagligen bara blir en utställning för oss ☺) Någon som ska till Örebro då eller som kan ställa upp som hjälp inför bara? Skulle vara så tacksam! Det är en djungel!
Innan utställningen kan man fixa katten för att få den på topp👍🏻 Vi använder oss av en rätt så enkel metod och inte alls lika avancerad som för många men jag skriver den endå. Det är bra om man testar att fixa den ett tag innan så att man vet att metoden fungerar bra. Tvätta med YES för att få bort allt fett och få volym. Skölj tills pälsen känns sträv och knagglig. Sedan finns det en mängd olika sprayer att ha i pälsen för att få volym mm… Vi brukar ta ett balsamspray för att hon ska bli len och fin och sedan att volymspray. Spraya först i händerna och " smeta in" i katten. Borsta sedan mothårs tills det blir torrt ( med båda sprayerna ). Och dör har du en maxifluffad katt😉!
Bara nyfiken på kattuställning som jag aldrig varit på men är det tillåtet att preparera pälsen tex. med volymspray? Hundar får man inte preparera sedan x-antal år sedan med diverse preparat. Och det tycker jag är bra! Det var fruktansvärt att sitta vid ringside när bla pudelägarna stod och sprayade sina pudlar. För att inte tala om att hundarna mådde väl inte så jättebra av det heller.
#0 Vet inte om du anmält dig, sista dagen var igår, men kolla i så fall på Facebookgruppen "Ragdoll diskuteras" om du inte hittar någon här inne som ska dit och kan hjälpa. Där skriver betydligt fler uppfödare/utställare.
Det viktigaste är att din katt är vaccinerad, med intyg som ska visas upp, att bekräftelsen på att du kommit med finns med, att klorna är klippta och att katten i övrigt är hel och ren. Resten kommer att lösa sig genom att fråga någon på plats.🙂Vaccinationen ska vara gjord senaste året, och för minst 15 dagar sedan.
När man kommer till lokalen brukar insläppet vara någon annan ingång än huvudentrén. I Örebro är det precis bredvid. Sen ska man igenom 3 steg.
1. Visa upp vaccinationsintyg och bekräftelse direkt innanför dörren.
2. Köa till veterinärkontroll där man visar katten.
3. Incheckning, för att bekräfta att man är på plats och för att få sin nummerlapp.
Sen beror det på om burplaceringen är fri eller inte hur man gör, men då är du redan inne och kan fråga. Tror det var fast i Örebro på lördagen, och då är det bara att leta på sin bur.
När det gäller preparering så är det enklaste att duscha några dagar innan, så går det alltid att göra om ifall det blir knas. Schamponera en eller ett par gånger, och eventuellt en sväng balsam. Sen är det viktigt att man avslutar med att skölja väldigt noga. Blås torrt, kamma igenom, och sen är det klart. En ragdoll ska inte vara en "fluffig" boll, det kan vara ett minst lika stort problem att få ner pälsvolymen, om man vill anstränga sig lite. Slutresultatet ska helst vara en lätt och luftig päls utan lockar eller skivor. Benen, magen och armhålorna brukar vara bökigast. Lycka till!🙂