Byta foder
Hej!
Jag har försökt ge vår katt annat än torrfoder… han älskar Catz finefood jag tidigare gett, men han blir så hemskt dålig i magen av det. Jag har försökt ge honom lite åt gången i ett par dagar, men det blir samma problem.
Jag tänkte jag skulle köpa Mush Vaisto till honom i dagarna. Hade behövt lite råd rent praktiskt hur jag doserar det i början. Att ta väck torrfodret direkt kommer resultera i en nerbajsad lägenhet och päls… Men hur lite ger jag honom i början?
Han är en otroligt matglad pojke och äter allt annars (även om det inte är mat…)
Börja med en halv bulle och sedan utöka successivt.
En del katter klarar av en snabb övergång (nästan tvärt) och andra inte. Det är inte heller vanligt att katter blir lösa i magen av Barf (Mush), mer än just i början. Tvärtom så brukar de få fastare kottar än med tex. blötmat och torrfoder.
Min raggis var också van vid torrfoder, gick utan problem att byta till mjau under ca en veckas tid. Jag blandade det ibörjan sen tog bort mer och mer torrfoder ^^
Nu ger jag mush och mjau imellanåt, men jag får nog ta bort mjau för han älskar mush. Han har börjat lämna mjau och tigger mush haha.
Lycka till :)
I wish I could write as mysterious as a cat
När jag bytte till Mush för att min raggigs var kass i magen så rekommenderade Mush hade jag skulle byta helt och hållet direkt utan någon infasning. Funkade toppen.
#3 Ja, för de flesta fungerar det riktigt bra. Kan bli lite lösa i magen första dagarna, men gäller inte för alla katter.
#4 Kommer vara dig evigt tacksam att du tipsade om Mush!! Bästa för vår raggis :-)
Tack så mycket för era svar!! :D
Jag tror jag gör så att han får en halv bulle på morgonen i ett par dagar så magen inte får en chock, sen får han ytterligare en halva på kvällen. Och så minskar jag torrfodermängden så småningom. Det står säkert på förpackningen, men vad är en dagsdos bullar för min lilla Sushi 6,5 månader på 4,8 kilo? Han är kastrerad.
Vad är era åsikter om spannmålsfritt torrfoder från ex orijen?
Generellt kan du räkna med 1 bulle per kg vikt, dvs. för din katt blir det 5 bullar, men håll koll och justera uppåt eller nedåt vid behov.
Torrfoder överlag säger jag nej till, pga att katter har bristande törstreflex och behöver vätska genom födan. Många av de" bättre" torrfodren som innehåller kött till merparten innehåller inte andra ämnen som är viktiga tex. surgörande ämnen.
Så undvik allt vad torrfoder heter och ge Mush, Barf eller blötmat är mitt råd, för kattens skull.
Nej, frysta ska de inte vara när man ger katten mat. De gillar mest rumsvarm mat, men en del fungerar att ge till direkt från kylen.
Ja, jag tyckte det verkade skumt, men det stod stt man kunde ge det fryst. Ska bli spännande att se imorgon bitti. Men han äter allt han får in i min munnen så tror inte det kommer bli några problem :)