Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1837 ggr
Elenora
0

Färg och päls genetik

Jag har en frågan när det gäller hur ragdollen nedärver sin färg. Jag har nämligen två ragdolls, eller egentligen är det ju huskatter för jag köpte dem utan papper. Men nu är det så att jag undrar så om de verkligen är ragdolls som är mamma och pappa till mina katter? De har färgerna som ragdolls men de är korthåriga!! Och de är strax under året gamla och har inte ens yviga svansar. Är det möjligt att två äkta ragdolls kan få korthåriga ungar? Och om pappan skulle råka vara en bondkatt, kan det bli bli ungar med ragdollens färger?

[HundochKatt]
0

Är inte så hemma på kattens genetik, men rent teoretiskt så kan inte 2 långhårskatter få korthåriga ungar. Men det kan ske mutationer dvs. naturen spelar spratt med en. Så det finns en möjlighet dock en liten sådan. 

Är båda från samma kull? Då är det mindre sannolikt att båda föräldrarna är "äkta ragdolls". 

Då det gäller färgerna så kan pappan vara en vanlig huskatt medan den andra är renrasig och få då "ragdollens färger".

Tyvärr är det så att bara för att de ser ut som en ragdoll (eller birma) med deras färger så säljs ungar oseriöst som ragdolls, För att vara helt säker på vad man får så bör man ju köpa ungar från seriösa uppfödare som registrerat dem efter konstens alla regler. 

I övrigt då det gäller färggenetik och pälsanlag så är Oberons Matte väldigt duktig på sådant, så vi får se om hon har något att tillägga till mitt inlägg.

[Djupdal]
0

Det gäller samma för exempelvis maskanlaget, det som gör att ansikte, ben och svans är mörkare än kroppen. Det måste också finnas hos båda föräldrarna för att ungarna ska kunna bli det, och alla ragdolls har det i dubbel uppsättning. Men det finns även massor av huskatter som är både maskade och långhåriga. Dina t.ex. Så det är inte unikt för ragdollen på något sätt. Men alla ungar i en ragdollkull är maskade och långhåriga, även om pälslängden varierar och oftast är kortare på en ung katt. Men egentligen spelar det ju ingen som helst roll om dina katters föräldrarna var ragdolls, någon annan ras, eller huskatter. Ingen som helst roll. Alls. De är de katter de är alldeles oavsett, och dina katters uppfödare är också vad hen är, alldeles oavsett. Så jag tycker du kan sluta fundera över det. Det finns ingen anledning,för det ändrar inget. Njut av dina katter istället. :)

Elenora
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för era svar :-) vi älskar givetvis våra prinsessor iaf, jag är bara en vetgirig grubblare och har inte hittat information om färgnedärvningen av maskade katter.

Elenora
0

Och här är hennes syster :-)

[Djupdal]
0

De ser nog både maskade och långhåriga ut, även om pälsen är av kortare modell i dagsläget. Men den kan komma senare, efter ett par år eller så. :) Det finns två st rasringar i Sverige, för alla ragdollintresserade, och där finns en del att läsa om hur färggenetiken funkar. Den funkar visserligen på samma sätt för alla katter, men läser man på ragdollsidorna så slipper man trassla till det i början, med anlag som inte finns hos ragdollen. Lycka till! :) www.ragdollklubben.com www.scandinavianragdoll.com

Elenora
0

Tack för svar och tips, jag ska gå in på länkarna och läsa på mer :-) Ja de ser sannerligen ut som ragdolls och beter sig även så, särskilt den ena systern. Önskade mig längre hår, men man kan inte få allt.

[Djupdal]
1

#6 Nä, man kan inte få allt, men man kan öka chansen att få vad man önskar sig ganska mycket.🙂

För det finns egentligen ingen anledning att inte registrera ungarna till två ragdolls om de verkligen är ragdolls. Tvärt om. Det kräver väldigt liten ansträngning och ger bra betalt för den lilla ansträngningen. Så oftast blir man nog lurad om man köper en katt utan papper, om man tror att man ska få en massa ragdoll-egenskaper. Oftast för att föräldrarna inte heller är ragdolls, eller också bara för att uppfödaren inte brytt sig, eller haft en aning, om vilka de önskvärda egenskaperna är, eller hur de ärvs. Att köpa en papperslös "raskatt" är nog lite som att köpa en "Rolex-klocka" av en snubbe utanför flygplatsen. 😉

Men det är inte så gott att veta, hade själv inte en susning när jag skulle skaffa min första katt, precis som så många andra. Och har man lite tur så tickar ju den där klockan på hur bra som helst, hur länge som helst. Men går den dåligt får man nog ringa någon annan än den man köpte den av, för han har förmodligen dåliga garantier, och är förmodligen ingen vidare urmakare. 😉Men vet man bara vad man köper, och inte tycker att man blir lurad, så är den ju precis lika fin på armen som något annat.

Att jag skriver det här, igen, är för att "Ragdoll"köpare oftare verkar känna sig lurade än "Rolex"köpare. Kattköparna verkar av någon anledning ha betydligt högre förväntningar än klockköparna. Det har egentligen inget med dig eller dina katter att göra, de är precis lika fina oavsett ❤️, men jag snappar bara upp tillfället att berätta för nya kattspekulanter här inne, om att det faktiskt spelar roll var man köper sin katt.🙂

Elenora
0

Tack för föreläsningen!! Och du har helt rätt i det du skriver, nu måste jag bara flika in att jag är inte på något sätt besviken på mina prinsessor, låångt ifrån och mitt köp var helt och hållet ett medvetet val. Men eftersom jag är nyfiken på färggenetiken, särskilt av de maskade katterna och inte lyckades hitta tillfredställande information då jag sökte på nätet så valde jag det enklare sättet, nämligen att ställa frågan här på ragdolls i fokus eftersom vart annars skulle jag få det bästa och tillförlitiska svaret om inte här bland experterna bland just maskade katter.

[Djupdal]
0

#8 Vassego, haha. ;) Om dina tjejer är systrar kan du få veta ännu mera om deras, och deras föräldrars, färganlag: -Eftersom en är blå så måste båda föräldrarna ha minst ett anlag för dilution, som bleker brunt till blått om ungen får ett anlag från varje förälder. - Men eftersom den andra är brun, så är minst en av föräldrarna också brun, eventuellt båda. - Om den andra föräldern är blå, så bär din bruna tjej anlaget för dilution (blått). - Dina tjejers mamma kan vara padda, dvs ha röda/cremefärgade fält också, men deras pappa kan inte vara röd/creme. Han är blå eller brun. Sen kan man veta lite om vitfläcksanlagen också: -Tjejen med det vita v:t kallas bicolor. Det kan man bli antingen via ett "true-anlag" från bara den ena föräldern, eller via två "mitted-anlag" (vit haka), ett från vardera föräldern. - Det man kan säga då är att ingen av föräldrarna har dubbla anlag för vitt (eftersom den ena tjejen är utan vitt, kallas colorpoint), och att minst en av föräldrarna har vitt i sitt ansikte (eftersom den andra har vitt, och anlag för vitt inte kan bäras dolt). - Ovanstående betyder att det bara finns två möjliga kombinationer. Antingen är båda föräldrarna mitted (vit haka), eller också är den ena colorpoint och den andra är true bicolor. Nu lovar jag att jag föreläst färdigt. ;)

[Djupdal]
0

Eller true och mitted eller true och true kan de också vara såklart, gick lite för snabbt, :P fyra möjliga kombinationer blir det. Så om du tvivlat på uppfödaren, och hen påstått eller visat bilder på något annat än det som står här ovanför, så kan du sluta tvivla. Då vet du säkert att det är lika mycket hittepå som det brukar vara. :)

Elenora
0

Wow!! Detta var en riktigt intressant föreläsning!! :-) Tack snälla för ditt engagemang och att du delar med dig av dina kunskaper!! Nu kommer jag att sätta mig och förkovra mig, forska och analysera detta så att jag verkligen begriper färgnedärvningen :-) tusen tack!!

[Djupdal]
0

#11 Ja gör det. Det är kul, och inte alls så komplicerat som det kan verka. Tänk på anlagen ett och ett bara, så märker du att det egentligen är ganska enkelt. :)

[Djupdal]
2

#11 Vet inte om du förkovrat dig något ännu, men i så fall har du säkert redan märkt att det är jättesvårt att veta något om sannolikheten för olika färgutfall om man inte har stamtavlan, så att man vet något om vilka anlag som kan finnas dolda bakåt i leden. Förutom anlagen som nämnts ovan så är det ju bara 2 anlag till som bestämmer vilken färg och teckning en ragdoll får, agouti (tabby) och chokladanlaget. Totalt bara 5 anlag alltså.

Men det blir, som du kanske märkt, ändå nästan omöjligt utan stamtavla.

Och samma sak gäller såklart även andra anlag, både bra och dåliga, exempelvis de som kan ge upphov till sjukdomar och annat elände. En del anlag kan man enkelt testa för, som exempelvis dilution eller en av de gener som hos ragdollen ökar risken för hjärtsjukdomen hcm. Men för väldigt mycket annat gäller att man bara vet att det finns en ärftlig faktor som ökar chansen/risken, men inte vilken eller vilka gener som är inblandade, eller exakt hur det ökar risken för att det bra/dåliga ska visa sig på någon kattunge i framtiden. Man vet kanske bara att "det är ärftligt". Allergier, pälskvalité, storlek, fetma, förmåga att slappna av, dåligt värkarbete, kroppslängd, skelning, kindbredd, tillgivenhet, bettfel, ögonfärg, hjärtfel, öronplacering, njurfel, you name it. I stort sett allt är ärftligt i högre eller mindre grad.

Det är bland annat detta som gör stamtavlan till en så central och viktig del av all avel och uppfödning. Förutsatt att man bryr sig om vad som står där, bryr sig om vad man vet om katterna bakåt i stamtavlan, och bryr sig om att lära sig vad det kan betyda för framtida kattungar. En grundförutsättning är såklart också att man känner till något om vad som är bra och vad som är dåligt för en avelskatt i största allmänhet, och för en ragdoll i synnerhet. Annars betyder stamtavlan ingenting. Annars är den bara en papperslapp, när det gäller aveln. Men den betyder såklart fortfarande att uppfödaren brytt sig och förbundit sig att följa förbundets regler, som är till för att skydda både avelskatter, kattungar och kattungeköpare från att, medvetet eller omedvetet, bli illa behandlade. Och förhoppningsvis också att uppfödaren brytt sig och engagerat sig i annat som har med bra katthållning och uppfödning att göra. Och gott så, egentligen.🙂

Nu blev det föreläsning igen, haha.😛

Men det är ovanstående som gör att  jag skriver att det inte spelar någon som helst roll om dina katters föräldrar är ragdolls eller inte. Dina tjejer blir lixom inte mera ragdoll och mindre huskatt för det, och deras uppfödare blir inte mera seriös och mindre oseriös för det. Det är same same.🙂

Men oavsett är det såklart jättekul att lära sig mera om sina katter. Och särskilt om ragdollegenskaper, för nästa gång lär det ju bli en "riktig". 😉

[Ellenwennberg]
0

Ville bara säga att vår katt, Mao är rätt så korthårig. Trots det har hon vunnit 2st CAC. Dock dräktig på bilden, haha. Men jag tyckte den visade pälslängden bra🤓