Eventuell avelskatt?
Hej allihop! Vi fick hem vår lilla charmör - Eros - för en månad sedan nu och funderar på att eventuellt ställa ut och låna ut honom till avel framöver om han får bra resultat osv. Eros är dessutom en kraftig/stor hane som vår uppfödare gissat kommer hamna på uppåt 9kg :-) Hur som helst så undrar vi nu vad ni har för erfarenheter utav okastrerade hankatter i hemmet, är skvättande mer regel än undantag? Går det att förebygga på något vis? Vi har bara en katt i hemmet, men här bor även två vita schäfrar och vi har en del hundar som kommer och går pga att jag arbetar med hundar (katten tycker det är hur kul som helst) så risken att dra in dofter ifrån andra katter är rätt stor :-P Vad brukar ni uppfödare leta efter hos en potentiell hane? Jag har aldrig själv vare sig ställt ut eller avlat på katter tidigare, så tar gärna emot alla tankar och råd som ni vill dela med er utav :-) Bifogar även ett par idol bilder på 4månaders Eros ^.^
Så fin kille du har. Uppfödare på katt är jag inte och har aldrig varit (förutom ett par huskattkullar i början på -80 talet) så jag kan inte riktigt svara på dina frågor. Men här finns ju duktiga Ragdoll uppfödare så jag hoppas du får svar från dem.
Angående skvättandet, så tror jag att det är ganska individuellt. Hade en huskatt som jag kastrerade ganska sent. På den tiden kastrerade man inte förrän tidigast vid 9 mån ålder. Han var hemsk med sitt skvättande men det försvann ganska snart efter kastrationen.
Fint att du vill låna ut din hane! Hanar är bristvara inom de flesta (alla?) kattraser och fler hanar i avel bidrar till en breddad avelsbas och ökad genetisk mångfald.
Viktigast när man letar hane, förutom att hanen är frisk och har gott temperament, är stamtavlan. Man vill ha låg inavelsgrad och letar alltså efter en hane som är så obesläktad med honan som möjligt. Sen är det i alla fall för mig ointressant med en hane med s.k. "dussinstamtavla", d.v.s. om hanens föräldrar och/eller far- och morföräldrar har fått väldigt många avkommor. Vad som räknas som många beror på hur många individer det finns av rasen m.m. Utöver detta finns det såklart rent estetiska punkter som kan vara önskvärda, men eftersom jag pysslar med en helt annan ras låter jag någon annan svara på vilket utseende som önskas för just ragdoll. Viktigt är också att han inte har svansknick, navelbråck, sternumkrok eller annan defekt samt att båda testiklarna är på plats (vilket ska intygas av veterinär tidigast vid 6 månaders ålder).
Att han är ensamkatt kan definitivt minska risken att han blir väldigt "hanig" och börjar skvätta. Ett annat tips är att inte åka på utställningar eller andra onödiga resor när han är fertil, eftersom lukten av andra katter och nya miljöer kan trigga igång viljan att markera revir. Passa på att ställa ut honom och göra alla hälsotester innan han blir fertil alltså 
SE*Simbelmynes
Är han såld som avelskatt??
Som ovanstående säger är han såld som avelskatt? Om inte så är det bäst att prata med uppfödaren om dina planer på att avla på honom annars finns det risk att ni blir osams! Är han såld som Sällskapskatt så tycker nog uppfödaren inte att han uppfyller kraven för avel dvs att han inte är av tillräckligt bra kvalité och lämpar sig mer till sällskap/utställning. Går hon med på att du lånar ut honom så måste han testas enligt ragdollklubben & scandinavian ragdoll clubs rekommendationer. Du ska även testa för parasiter så som giardia och trichomonas så inte honkattägaren få in något skit i sitt katteri. och det viktigaste låna endast ut till uppfödare med stamnamn och inga som har "Ragdolls utan stamtavla" dvs huskatter då vi vill få bort denna oseriösa avel
Det finns sprayer som man ska spraya på möblerna för att de ska skvätta mindre, vet dock inte hur bra det funkar.
Nu har jag annan ras och rasen som jag har är ju känd att vara den kissiga sorten. Det du får räkna med är att din hane i samband med könsmognaden börjar ropa efter honor alla tider på dygnet. Alla hanar strilar inte men var beredd på att de kan ske även om du inte har egna honor hemma. De kan triggas igång av andra saker.
De flesta hanar brukar trigga igång av strila då de parar första gången. Vad är din b-plan och man börjar ropa och/eller strila överallt. Jag hade både a,b och c-plan. De blev c-plan för båda mina hanar.
Tack allihop för jättefina och bra svar, speciellt tack till #2: Ska tänka på att låta en veterinär kolla upp eventuella defekter efter att han fyllt halvåret =)
#3 & #4: Självklart skulle jag inte få för mig att eventuellt låna ut honom till avel om jag inte ordat med uppfödaren om detta förut, det var faktiskt hon själv som nämnde att jag gärna får låna ut honom just pga att han är såpass fin och stor m.m, så oroa er inte för det =) Vi gick även över vad både hanen och honan bör testas för inför en eventuell parning, vad jag bör ta betalt osv =)