Hur ärvs färg ned?
Jag har en fråga om hur ragdollen ärver ned sign färg, om de blir bruna eller blåa mm.Det finns ju korsningssheman som ska visa men de kanske inte spårar tillbaka på kattens föräldrar eller så. Korsningssheman på ragdollklubben som ska visa om de blir tabby eller ej har i nte stämt för våra kattungar. Så då undrar jag om någon kunnig skulle vilja beretta för mig hur man kan veta vilka färger kattungarna kommer att få och om de kommer bli tabby eller ej (: Förlåt om jag uttryckte mig flummigt s:
Ett första tips är att läsa lite om dominanta och recessiva anlag. Kan man den biten så är det mycket lättare att räkna ut hur olika anlag kommer att nedärvas
Ylva Stockelberg har skrivit en jättebra bok om kattuppfödning där hon tydligt och enkelt går igenom färggenetiken.
Tabby är dominant över solid. Det innebär att en mönstrad katt antingen kan ha två gener för tabby eller en för tabby och en för solid, alltså "bära på" solid gen. En solid katt kan däremot inte bära på tabby utan har alltid två gener för solid. Två solida föräldrar får 100% solida ungar. Två mönstrade föräldrar kan få både mönstrade och solida ungar, beroende på ifall de bär på genen för solid eller ej. Båda måste vara bärare för att ungarna ska bli solida.
Dillutionsanlaget (som gör svart till blått, choklad till lila, rött till creme o.s.v.) är recessivt. Det innebär att två icke-dilluterade katter, exempelvis svarta, kan få både svarta och blå ungar, förutsatt att de båda bär på dillutionsgenen. Två blå katter kan däremot aldrig få svarta ungar.
Chokladgenen är även den recessiv, vilket innebär att två svarta katter kan få chokladfärgade ungar om de båda bär på chokladgenen, men inte vice versa. Bär katterna på både choklad och dillution så kan ungarna bli lila, trots att båda föräldrarna själva är svarta.
Slutsatsen är att om man har två katter som själva har dubbla anlag av de recessiva generna (solid, dillution, choklad m.fl.) så är det enklare att räkna ut färgutfallet. Har man två katter som har minst en gen av de dominanta anlagen (tabby, icke-dilluterad, icke-choklad m.fl.) så måste man veta vilka recessiva gener katten bär på, säkrast med hjälp av ett DNA-test, för att kunna räkna ut vilka färger det kan bli. Eller så väntar man på resultatet och får en överraskning 
SE*Simbelmynes
Tack för bra tips (: