Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1539 ggr
_Felicia_
2016-07-16 19:19
0

Foderallergi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Min katt är under utredning av foderallergi, han går nu på antibiotika tabletter och får salva runt ögonen. Vi har även fått byta foder, allergifoder från veterinären. Men jag tycker att han har blivit värre runt ögonen sen vi började med salvan. Är det någon som har erfarenhet av foderallergi och kanske har något tips om vad vi kan göra för han ska bli bättre? Vi ska på återkontroll till vet nästa måndag.

[helga21]
2016-07-16 19:35
1

Prova med att utesluta proteiner och att ge endast en sorts protein åt gången. Jag skulle börja med att ge nötkött och utesluta alla andra proteinkällor.

_Felicia_
2016-07-16 20:02
0

Tack för tipset. Just nu misstänker jag att lax och kyckling kan vara boven. Men vi måste köra på veterinär maten nu under utredningen. Efter det kan jag pröva med det du skrev. Skulle ju vilja ge han blötmat som han tycker om, eftersom det var hans höjdpunkter på dagen.

Linnea.lindroth
2016-07-16 21:23
0

Men lilla stackarn! Hoppas att allt blir bra snart.

[helga21]
2016-07-16 23:33
0

Det var faktisk min veterinär som föreslog detta.

Ominous
2016-07-17 10:24
1

Gissningsvis vill din veterinär passa på att sälja på dig sitt eget allergifoder. Frågar du lär de säga att det är ok att göra så som Helga21 säger. Deras allergi foder är säkert ändå skit. Du måste ju ändå ha en långsiktig lösning

I wish I could write as mysterious as a cat

[helga21]
2016-07-17 20:36
0

# 5 Du har så rätt så 😃

Gizza
2016-07-17 23:14
1

Min förra hund hade liknande just kring ögonen. Det visade sig vara kvalster allergi! Förråd kvalster finns i säckar/påsar med torrfoder… Nämn gärna det för din veterinär så hen kan ge pissen den bästa hjälpen.

[HundochKatt]
2016-07-20 01:24
0

Är ingen expert då det gäller foderallergi men har lärt mig att man gärna ska ge något djurslag som den förmodligen aldrig fått förut. Tex. lamm eller vilt av något slag. Man börjar med ett djurslag och ger det i 1-2 månader innan man inför ett annat djurslag. Enklast är då att lära sig Barf och du kan gärna gå in på Barf i fokus för att få lära dig mer. 

Kommersiell blötmat och torrfoder innehåller i regel en massa spannmål och är ofta kycklingbaserat även fast det står lamm som smak. Men det krävs bara 4 % av maten av lammet för att få kallas lamm i alla fall då det gäller blötmaten. 

Matilda Eriksson på Paleocat (googla gärna) är duktig på kost till katt och kan det här med allergi och kan hjälpa dig också.