Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 866 ggr
Bananbullar
0

Vänja kattunge vid blötmat

Hej. Har en 13 veckors kattunge hemma som jag tänkte försöka vänja vid blötmat. Målet är att han endast ska utfodras med blötmat och sedan även viss BARF. 

Just nu får han torrfoder som han är van vid från uppfödaren. Jag har visat honom blötmat men han verkar inte jätte intresserad. Igår slickade han lite på en bit som jag höll i handen. 😂

Hur är bäst att göra? Ställa en skål bredvid med lite blötmat så han får smaka när han vill/har lust? Hur länge kan den stå framme isåfall? 
Hur har ni gjort? 🙂

Linnea.lindroth
0

Hehe, jag har försökt att vänja min 11 månaders med blötmat i snart ett halvår så säg gärna till om du hittar något bra sätt:D Jag testade dels att blanda torr med Liiiite lite blöt men även blöt utan torr. Inget gick hem dock

Linnea.lindroth
0

Hehe, jag har försökt att vänja min 11 månaders med blötmat i snart ett halvår så säg gärna till om du hittar något bra sätt:D Jag testade dels att blanda torr med Liiiite lite blöt men även blöt utan torr. Inget gick hem dock

Ominous
0

Om han verkar helt ointresserad så testa en annan sorts blötmat. Vilken har du provat? Min ratar mjau på tetra och burk, men älskar deras portionspåsar.

I wish I could write as mysterious as a cat

Bananbullar
0

Nu har vi gett Ares blötmat i en vecka. Varje kväll får han en matsked blötmat vid sidan om torrfodret för att vänja magen och det går åt i ett naffs. Det var bara första 2 dagarna som han var lite skeptisk. Men nu lämnas ingenting kvar! 😂

Ska så småningom börja ge han lite mer blötmat för att tillslut endast ge han detta. Men vi gör övergången långsam. 

Hur vet man hur mycket blötmat en kattunge behöver ha för att inte behöva gå runt och vara hungrig om vi sedan bestämmer oss för att endast ge detta? Tänkte försöka portionera ut detta under 3-4 tillfällen varje dag.

Carrosh
0

Det brukar stå på förpackningarna ungefär hur mycket en katt behöver i olika storlekar. Sen är det förstås individuellt, så där får man ju känna sig fram lite,  eftersom behovet kan skilja sig från katt till katt beroende på om den är inne- eller utekatt, hur pass aktiv den är osv.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Ominous
0

En kattunge kan äta tills den inte vill haa mer några gånger om dagen. Bättre att ge fri tillgång(så länge det är med måtta) sålänge katten är kattunge.

I wish I could write as mysterious as a cat

Bananbullar
0

Hur länge vågar man ha blötmat stående framme i denna värme? 🤔

[Djupdal]
0

#7 Man vågar ha den stående betydligt längre än vad man skulle våga med människomat. Katter är inte lika känsliga för bakterier som vi, och många katter föredrar faktiskt maten som blivit "gammal och dålig", om de får välja på en tallrik som stått över natten och en alldeles nyupplagd. Men naturligtvis finns en gräns, och om inte annat så känns det fräschare för oss själva att inte ha gammal mat stående framme. :)