Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 672 ggr
Bananbullar
0

Kliande tänder?

Jag börjar misstänka att vår kattunge har kliande tänder. Finns det något man kan ge de att tugga på som inte innehåller massa konstiga saker? Han är ej van att tugga på ben. 🙂

[HundochKatt]
0

Ge honom kycklingvingar att gnaga på. Men köp bara de som inte är mörade med salt. 0.2 g är naturligt salt. Över det så är det mörad. 

Färsk kyckling brukar inte vara mörad. 

Du kan även ge revben.

[RagdollGbg]1
0

Jag fick tips om sugrör när mina var små. Det var jättekul att leka med och tugga på! 😀 Det är iofs plast, men det funkade för oss.

Bananbullar
0

#1 Finns kycklingvingar i mataffären som man kan ge till katten? Har för mig att jag läst att man ej ska ge tillagade ben då de kan gå sönder och ta hål på bla. Tarmar. Stämmer detta? Tänker mig att färsk kyckling som ej är tillagad i matbutik, går det bra o ge om det ej är översaltat ?

[HundochKatt]
0

#3 Ja, det finns kycklingvingar i frysdisken. Kronfågeln tex. Annars finns ju färsk kyckling om du inte hittar omörade i frysdisken. Den färska kycklingen brukar inte vara mörad.

Man ska ALDRIG ge tillagade ben, varken till katt eller hund.

Kiiwih
0

När kött (kyckling i detta fallet) tillagas, blir benen stenhårda. Får katten i sig detta kan benbitarna riva sönder den inifrån. Därför får du aldrig, aldrig någonsin ge tillagat kött med ben till en katt. Är köttet rått så är benen mjuka, kattens tänder är skapade för att kunna tugga sönder benen, och kattens mage är skapad för att kunna bryta ner dem. Kycklingvingar är lagom stora, och benen inuti är lagom tjocka, vilket gör dem bra för detta ändamålet 👍