Blötmat till kattunge
Hej,
jag är sugen på att endast utfodra vår 15 veckors kattunge med blötmat. Just nu får han fri tillgång till torrfoder (RC kitten) och sedan får han blötmat (Bozita/Mjau) på kvällen. Vi började så för att hans mage skulle vänja sig och nu tycker jag att det är dags att öka på!
Men vad jag har läst så ska kattungar alltid få äta sig mätta och man ska inte begränsa deras intag pga att de växer. Men hur ska man då göra när man ska endast ge de blötmat? Och hur länge kan den stå framme utan att bli dålig?
Just nu väger han ca 2 kg. 🙂 Hur har ni gjort?
Bjud på mat 4-5 ggr per dag och så mycket som han vill äta. Så småningom minskar du ner till 2-3 mål om dagen och begränsar portionstorleken. Ofta sköter katterna det själva (dock ej alltid) med att börja äta mindre, när behovet är mindre.
När ungefär börjar behovet bli mindre för katterna? Så vi vet hur länge vi kan låta han äta fritt.
Det är lite individuellt, beroende lite på aktivetsnivå, blivande storlek på katten osv. Runt 6 månader märkte jag skillnad på min katts behov (efter kastreringen), men en del bör man minska till tidigare och andra lite senare.
En del menar redan från 4 månader, men som sagt var det är individuellt och det bästa är att hålla lite koll på hullet.
#3 Tack för svaret. 🙂
Tycker det är så svårt att veta hur mycket man han behöver. Att ge han bara blötmat 4-5 ggr om dagen är svårt när både jag och sambon jobbar. Just nu får han blötmat 2 ggr/dag (kan praktiskt gå upp till 3 ggr/dag utan problem med våra jobb) och även torrfoder. Men planerar att ta bort torrisarna så fort jag kan.
Det kan vara svårt som du säger att utfodra katten så många gånger med tanke på jobb. Men du kan nu dra ner till 4 ggr om dagen och ge honom på morgonen, ha fryst kattmat (blötmat går att frysa) och lägga fram det till senare mål så det får tina till senare när ni är på jobbet. Ge honom färsk sedan när ni kommer från jobbet och innan ni går och lägger er. Ganska snart kan ni gå ner till 3 mål och då slipper ni det där med frysta delen.
#5 Det är iof ganska smart. Han kan även få MUSH på dagen som vi lägger fram fryst på morgonen som får tina förutom fryst blötmat. 👍 Och sen hålla koll på vikten. Man bör ju märka om han går runt hungrig.