Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1305 ggr
AndreaPersson
2

"Söker...." - redigerad (BYB)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inlägget raderat då Ragdoll i fokus inte stöder BYB avel! (Bilden får dock vara kvar).

Här på sajten tillåter vi bara seriös avel på Ragdoll. 

/Sajtvärden

[[pimey]]
9

Snälla kastrera din katt vi har tillräckligt med huskatter eller "påstådda raskatter". Vad vet du om din honas bakgrund och vilka sjukdomar hon kan bära på i sina gener? Är hon hälsotestad? Dvs ultraljud hjärta och njurar, DNA HCM, PKD, Fiv/FelV, blodgrupperad? Detta är väldigt viktig innan parning för har honan fel blodgrupp tex så dör alla kattungar när de diar av mamman. Pappan ska också vara testad. Sedan som jag skrev ovanför så är din katt en huskatt, alla katter utan stamtavla är en huskatt så kattungarna blir inga unika % hittepå raser. Man tar inte bara och sätter ihop två katter sedan blir det ungar det måste finnas ett vettigt syfte bakom parningen, denna parning tillför inget till våra raser vi har idag eller huskatten utan du vill nog kanske bara ha söta kattungar efter din "speciella" hona antar jag? jag kanske må låta hård men detta förstör bara för de hemlösa huskatterna och vi uppfödare som kämpar med att bevara våra vackra raser speciellt hälsomässigt! Även om du tänker genomföra parningen så kan du åtminstone göra rätt från början och göra det jag sa lite längre upp annars så står du där med sjuka ungar eller att något genetiskt dyker upp senare hos den nya familjen. Tycker admin kan låsa denna tråd

[HundochKatt]
7

Som jag skrev i TS Inlägget så har jag raderat det då Ragdoll i fokus inte stöder BYB avel! (Bilden får dock vara kvar).

Här på sajten tillåter vi bara seriös avel på Ragdoll. 

Tråden låses inte i nuläget, utan får vara öppen för ev. diskussioner kring ämnet.

[HundochKatt]
7

För övrigt så håller jag med Pimey. Det är mycket som man ska ta hänsyn till om man ska avla, bla göra de hälso tester som finns för rasen/raserna. 

Dessutom är det alltid en stor risk att para sin katt. Vill det sig riktigt illa så kan den presumtiva mamman bli ordentligt sjuk och till och med dö…. Det är inte så bara att para hit och dit och blanda raser som man tycker och tro att allt ska gå bra.

Linnea.lindroth
0

Vad står byb för?

[HundochKatt]
0

#4 BYB = Back Yard Breeding

[HundochKatt]
1

Här en länk där man kan läsa om skillnaden mellan seriös uppfödning och BYB. 

http://www.kattstatus.se/sida49.html