Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 866 ggr
Lovis007
2016-08-18 20:24
0

Allergifråga

Hej,

Jag och min sambo har planer på att skaffa en ragdoll. Min sambo har allergi mot en del katter dock inte alla. Vi har besökt ragdoll-uppfödare och spenderat mycket tid där och han har inte känt av något. Problemet nu är att jag vill gärna ta två st så att de har sällskap av varandra, men min sambo vill bara ha en då han tror att om vi har två katter kan allergin "komma fram" mer. Kan det stämma? Borde vi hellre då avstå från att skaffa katt om vi bara ska ha en?

Vi bor i stort hus och katten/katterna kommer att som längst vara ensam 6 h några dagar i veckan.

[[pimey]]
2016-08-19 04:22
0

Jag tycker ni ska avstå helt från att köpa katt. det är en stor risk att din sambo kommer reagera på katten, ragdoll är dessutom icke allergivänlig och hårar ofantligt. Vissa är till och med mer känslig när det är kattungar, har ni varit och träffat kattungar eller endast vuxna katter? 1 katt funkar lika bra att ha om ni kan erbjuda mycket lek och att den inte lämnas ensam för länge sedan så kan ni alltid skaffa en till längre fram. Om ni nu ändå funderar på katt föreslår jag att ni kan besöka sibiriska kattuppfödare det är den enda rasen som är klassad som allergivänlig men såklart så finns det individer som ändå reagerar. Även cornish Rex och devon Rex ska en del allergiker klara av.

Lovis007
2016-08-19 09:55
0

Vi har träffat både vuxna katter samt kattungar. Vi har även haft katt innan utan att han haft besvär, det är endast ett fåtal han blir allergisk av. Om det nu ändå skulle vara så illa att han blir allergisk kommer min bror som bor nära oss att ta kunna ta hand om katten. Vi kommer inte att göra oss av med den när vi väl skaffat den.

Skogsdjuret
2016-08-19 17:26
1

TS: Verkar som ni redan har svar på frågan. Om det bara är ett fåtal individer han reagerat mot: åk och testa flera gånger hos uppfödaren som just ni vill ha katt från, gör er säkra på att just katt(erna) ni vill ha funkar, ta med lite textilier som sambon kan sniffa på hemma sedan och se hur det går. 

Rörande att det kan vara bättre med bara en katt allergimässigt: två katter innebär potentiellt dubbla mängden allergener men inte nödvändigtvis. Katter avger två ämnen som man potentiellt kan vara allergisk mot och finns i saliven och/eller urinen, en av dem förekommer märkbart mer hos fertila hankatter. Så att skaffa en fertil hankatt med naturligt hög allergenproduktion skulle potentiellt innebära mer allergener totalt än två lågallergenkatter. Eller för den delen: ett hem med en katt som inte allergistädas kan innehålla mer allergener efter en tid än ett hem med två katter där man allergistädar regelbundet. Jag säger allergistädning och inte städning eftersom dammsugare utan hepa-filter och en vanlig tvättcykel inte tar bort allergener effektivt. 

Att allergi "kommer fram" mer om man utsätts för mer allergener är möjligt. Kroppen fungerar inte linjärt, det vilja säga dubbel dos ger inte nödvändigtvis dubbel effekt utan kanske bara lite mer eller många gånger mer. 

Personligen hade jag nog tittat på de raser som har rykte om sig att vara allergivänliga, speciellt Sibirisk katt som nämndes i #1. Sällskapet Sibirisk Katt verkar tillmötesgående för provsniffningar osv.

Nna
2016-08-27 10:53
0

Vår granne har skaffat en ragdoll efter att vi gjorde det. Han är allergisk mot katter och de träffade sibiriska katter, vilka ska vara allergivänliga, men det gick inte alls. Däremot när han var hos oss kände han ingenting. Han hade katten nära ansiktet och de fick päls med hem, men han kände inget. Så därför skaffade de en. Men de har den inte i sovrummet och är rätt noga med dammsugning just för det här med allergi. Så det är nog bättre att ha en för som sagt de fäller en hel del.