Kattlåda i litet hus...
Hej!! Ny i gruppen =)) Vi får hem en liten ragdoll tjej i slutet av maj och planerar lite var och vilken kattlåda vi ska ha… Vi vill gärna ha det lite rent och fräscht runt kattlådan och kollade lite på såna små hus som man kan gömma kattlådan inuti, och då oxå slipper all sprättsand som annars kanske ligger i hela badrummet… Nån som har erfarenhet av liknande?? Eller vill de gå på enkel låda utan lock?! Tack på förhand Stina

Min fodervärd har köpt en stor HOL på IKEA och har den som gömma för kattlådan.
Stolt ägare till tre La permer
Lådsituationen har väldigt stor betydelse för en katt och varje egenskap som inte motsvarar kattens naturliga behov och preferenser kan bidra till att katten förr eller senare börjar välja andra ställen för att kissa eller bajsa och det bör man akta sig för att riskera.
En optimal lådsituation består av fler än 1 låda till 1 katt (många katter undviker att kissa på samma ställe som de bajsar och föredrar alltså att kunna byta låda eller helt enkelt ha en kisslåda och en bajslåda).
Lådorna har central betydelse i kattens revir och bör därför även vara placerade på centrala och lättillgängliga platser som ändå är relativt ostörda. Katter vill inte känna sig instängda och vill även ha möjlighet att hålla uppsikt när de utför sina behov, lådorna bör därför inte ha svängluckor och inte heller vara placerade inuti skåp och liknande. Allt som blir instängd gör även att dålig lukt och damm koncentreras och hålls kvar där, vilket även katter tycker är obehagligt.
Lådorna bör även vara så stora att katten kan vända sig och gräva på olika ställen utan att trampa i sitt eget kiss eller bajs. Lådorna bör även vara så djupa att sandnivån gör att kiss aldrig tränger ner i botten på lådan.
Säkraste sand-valet är finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand.
Viktigt också att lådorna rensas ofta, dvs minst varje morgon och kväll + när man märker att katten har bajsat (lättare också att ha koll på det när lådorna står framme fullt synliga.
För att minimera damm och sandspill runt lådan kan man ha en låda med huv, men för att göra den öppnare rekommenderar jag de som går att fälla upp halva taket på. Jag har t.ex. Catit Jumbo-lådor med borttagna svängluckor och halva taken uppfällda. Framför lådorna kan jag tipsa om jättebra sandsamlarmattor som är lätta att tömma och hålla fräscha: https://www.zoo.se/trixie-litter-tray-sieve-mat.html
Sajtvärd Katter iFokus
Även om det kanske är det naturligaste valet finns det flera nackdelar med att ha kattlådor i badrummet Hög luftfuktighet ökar risken för dålig lukt. Sandspill på ett badrumsgolv kan innebära att sanden blir som små lerfläckar och lerklumpar istället för torra korn.
Sajtvärd Katter iFokus
Håller med #2 här.
Ett hem med katt = ett hem med kattlåda och allt vad det innebär.
// Harley
Jag har köpt ett HOL sidobord från Ikea som jag har kattlådan i😊