Ragdoll med småbarn
Hej! Vi har tingat en ragdoll, och alla i familjen är jätteglada 🥰 Vi ska hämta hem henne v 30. Jag har barn som är 10, 8 Och 2,5. Mina 2 äldsta är jättefina med djur. Däremot är jag bekymrad för den yngsta hur brukar ragdolls gå i hop med små barn? Vi bor ganska stort Så finns rum där katten kan få fristad om den behöver det. Jag studerar på 50% på distans och jobbar 50% så är hemma en hel del så våran fina ragdoll kommer få mycket sällskap 💞
Oavsett ras (eller djur överhuvudtaget) så är det otroligt viktigt och avgörande att man lär sitt barn att visa respekt mot djur och vara försiktigt med dem. Ragdoll är generellt sett en otroligt snäll och mjuk ras, nästan lite för snäll för sitt eget bästa och just därför kommer det vara ännu viktigare att ha koll på ert barn och lära hur man umgås med djur, då ragdollen mest troligt (tyvärr) inte kommer säga ifrån och markera om den hanteras fel. Bra att ni har gott om utrymme och då viktigt att när katten går undan så ska den få vara ifred, vanligt är annars att både yngre och äldre barn tex drar fram dem när de lagt sig under sängar, soffor osv. Visa alla barn hur man lyfter och bär katten korrekt (den yngsta bör inte lyfta eller bära katten överhuvudtaget). Tills du sett att de äldre barnen hanterar katten korrekt bör de inte göra det utan tillsyn och det yngsta barnet bör inte umgås med katten alls utan tillsyn. Om dina barn lär sig att visa hänsyn till katten och umgås med den på rätt sätt så kommer de få världens mysigaste och snällaste kattkompis :) Ragdollen är helt fantastisk! Lycka till!