Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 5642 ggr
Ragga
1

Vaccination med Tricat Novum

Var idag och vaccinerade våra två raggisar. När vi kom hem igen kräktes den ena katten (slem o vätska) ett par gånger. När hon sedan kändes väldigt varm och ena ögat svullnat lite ringde jag och fick komma tillbaka. Hon hade då feber och fick då en kortisonspruta och en vitaminspruta. Väl hemma igen har hon väldigt snabb hjärtfrekvens som enligt vet. beror på kortisonet. Nu har det lugnat sig lite men vilken pärs främst för katten förstås men även för mig.

Nu undrar jag vad ska jag be om för vaccin nästa gång eller är detta en engångshändelse som inte behöver hända igen? Kissen är fem år och har fått detta vaccin flera gånger förut. Vad tror ni?

Raggedydoll
0

Det är svårt att säga, är så mycket annat som spelar in när de reagrerar på något, hälsa, allmäntillstånd osv. Men eftersom det är många Ragdoll som verkar reagera på detta vaccin skulle jag byta om min reagerade. Min har ännu inte regaret och kommer köra på det ett tag till. Mina veterinärer har bara Tricat hemma så de måste special beställa om jag ska vaccinera mina med annat.

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

Ragga
0

Ok, det behöver alltså inte hända igen. Vi gick till en ny vet. som finns mycket närmare och han rekommenderade vaccin varje år medans den "gamla" rekommenderade vartannat år. Så jag får se hur jag gör nästa gång.

christine58
0

Min katt 1½ år fertil hane (maine coon) men det spelar ju ingen roll. Han blev jättedålig och slutade att äta och dricka i 3-4 dar. Jag sprutade in KMR i munnen på honom flera gånger om dagen sen blev han sitt gamla jag igen men några hekto mindre.

Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

Rosino
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Beställ Purevac RCP eller Fel-O-Vax PCT (inte Fel-O-Vax IV)

Neo033
0

Jag använder också Purevax RCP.

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

amadeusdolls
0

En fråga som jag undrar.. mina katter är vaccinerade med Purevac RCP och när man sen ringer till veterinärer då de skiljer sig en del i pris från o med 250 kr - tom 450 kr angående vaccination så har de flesta bara Tricat inne eller så tar inte många in purevac av nån anledning?

Oftast får man frågan om varför man vill ha just de vaccinet o sen klankar dom ner att de är uppfödarnas fixa ideér att inte använda Tricat.. Hur ser ni på de?

*sorry om jag snodde tråden* Skäms

Ragga
1

#6: bara bra att höra andras synpunkter. I mitt fall kommer jag att hänvisa till att katten blev sjuk av Tricat men annars får jag leta efter en veterinär som har Purevac eller Fel-O-vac. Nu mår kissen bra men vi fick göra två återbesök.

amadeusdolls
0

#7 Uchja, men tur att katten mår bra nu Skrattande

Ja de verkar vara ett känsligt ämne hos veterinärerna känns de som. Ska vaccinera min prins på torsdag men, dock i en annan stad som har purevac rcp.

[Litlamins]
0

Min veterinär har bara purevax rcp hemma… hon tycker det är helt klart bästa vaccinet, minskar visst risken på biverkningar. Är själv dåligt påläst.

Jag har vaccinerat 10 kullar och alla våra stora katter och inte fått nån biverkning ännu… hoppas jag slipper såna.

Rosino
0

De veterinärer jag går till tror inte riktigt på det här att det är så stor skillnad på vaccin.

Men det finns i alla fall möjlighet att få det man vill ha om man säger till i förväg. Annars är det nog Nobivac Tricat som gäller.

amadeusdolls
0

Tackar för era svar Skrattande

Intressant ämne. Jag tänkte hålla mig till samma vaccin som de fått tidigare iallafall nu Skrattande

Rosino
0

Intressant läsning om vacciner och vaccinationer

kitcat
0

Är du verkligen helt säker på att det var exakt samma vaccin som katten fått i flera år?

Förrförra gången vaccinerade de med ett nytt, levande vaccin: Nobivac Ducat. En av mina katter fick reaktion i form av pälsavfall runt vaccineringsstället och rodnad. Förra gången fick han samma vaccin och fick en liknande reaktion som din katt fick. Förstår din oro, det var mycket obehagligt för katten!

Jag fick också intrycket att man kan få välja vaccin om man säger till i förväg så att de kan ta hem det. Tryck på och var tuff mot din veterinär och nöj dig inte förrän du fått ett bra svar! Kolla gärna med flera veterinärer, en second opinion är ju aldrig fel i denna djungel ;)

Ragga
0

Hej kitcat. Ja det står samma beteckningar på vaccinationskortet i alla fall. Hade nästan glömt den där pärsen men det var ju bra att få en påminnelse. Tänker dock vänta ett år till med nästa vaccination, katterna är bara innekatter och fick den rekommendationen av en annan veterinär. Samma katt har denna vecka haft uvi med medicinering som följd så hon kanske är extra känslig.

bebbles
0

Det finns en hel del katter och kattungar som dött av Tricat

vi har haft kattungar som dött av detta vaccin

vi har numera Purevax

Fel o vet tillverkas inte längre

ProvinsiaRivers
1

Rekommenderar Purevax Rcp! Flera uppfödare varnar från att använda Nobivac Tricat till ragdolls!!

Jag har haft allvarlig reaktion på 2 sålda katter som vid årsvaccinet höll på att dö av Nobivac Tricat!!

Många veterinärer vet inte om detta och man får förhandsbeställa ofta innan man ska in för vaccination av Purevax!

Kinne
0

"Rekommenderar Purevax Rcp! Flera uppfödare varnar från att använda Nobivac Tricat till ragdolls!!"

Är Ragdolls speciellt känsliga mot detta vaccin? :s

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

ProvinsiaRivers
0

#17   Ja tydligen är dom det:( Hos en privatveterinär i Finland beställer dom BARA Purevax Rcp hem! Aldrig nåt annat till någon katt överhuvudtaget.

Kinne
0

#18 Gud vad knepigt.. Får hoppas att distriktsvetten här inte blir omöjlig då!

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

afroditimanakou
0

Min katt dog efter att ha vaccinerats med  Nobivac® Tricat Novum.  Vänligen underteckna min petition:

https://www.change.org/p/ansvarsn%C3%A4mnden-f%C3%B6r-djurens-h%C3%A4lso-och-sjukv%C3%A5rd-stop-killing-cats-with-no-reason