Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 568 ggr
Adam.P
0

Råka klippa Pulpan på min katt

Hej råkade klippa pulpan på min katt och när jag vaknar idag så haltar min katt på just den bänen. Man märker tydligt att hon inte vill trampa på den. Hon är lugn och förövrigt rör hon benen så jag har svårt och tror att hon har skadad sig under natten. Det är min första husdjur är det vanligt? Isf när går det över. Oroligt skraj och även om hon inte visar sin smärta så vet jag att något inte stämmer då den inte leker. Nu har det gått ca 19 timmar sen jag klipper den.

Karmatarerskanise
2

När man klipper i pulpan gör det ont när det händer. Om hon haltar beror det troligtvis på något annat.

Ragdolls2
2

Det beror ju såklart hur mycket av pulpan du klippt i. Har du råkat komma åt endast lite grann så bör hältan inte beror på det för det brukar, som föregående svarat, göra ont vid tillfället (dock viktigt att man kontrollerar skadan, tvättar ordentligt osv). Men har du klippt och orsakat en större skada så kan det beror på det. Min rekommendation är hursomhelst att du uppsöker veterinär. Om katten haltar så har den ont och måste undersökas. När du är hos veterinären så be då att få en genomgång där i hur du klipper klorna så att detta inte händer igen. Kanske har du någon annan kunnig också i din närhet som kan hjälpa dig första gångerna? När man har sitt första djur är det viktigt att man ser till att ta hjälp, både av andra kunniga djurägare och också att man uppsöker veterinär om man har funderingar. Ett tips är också att vid frågor kontakta veterinär digitalt, tex Vethem, är ofta gratis om man har katten försäkrad-vilket jag förutsätter att du har. Hoppas det ordnar sig med din katt :)

Junkan
0

Jag har nog lite tur för mina två sköter sina klor själva, massor av klösbrädor och sedan biter de av om de tycker de är för långa. Jag kollar självklart ibland så att de ser ok ut!