13v och 770g?
Hej!
Fick precis hem min hona som jag vart CHOKAD över hur liten hon var så fort jag fick henne i mina armar.
Hon var pytteliten och tyckte hon såg ut som en 7-8v unge.
Hanen jag fick hem en månad sedan vägde runt 1100-1200g och var exakt 12v då.
Denna tjej ska va 12v och fem dagar och när jag vägde henne så vägde hon ca 770g.
Är första gången jag har Ragdolls men tycker hon verkar vääääldigt liten för att va i princip 13v
Eller är honorna såhär mycket mindre?
Har kattungen stamtavla som är godkänd och registrerad i ett kattförbunds stambok? Ingen ansvarsfull uppfödare skulle släppa iväg en kattunge med så låg vikt.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2020-10-08 06:38 av OberonsMatte

Håller helt med #1
Har den en godkänd besiktning?
Min veterinär hade satt en anmärkning på den vikten.
Stolt ägare till tre La permer
#1: ja jag har stamtavlan.
#2: jag frågade henne igår när jag kom hem om vikten hade tagits hos veterinären men det hade den ej enligt henne.
Hon har ett godkänt besiktnings papper.
#4 Det låter så osannolikt att en 13 veckors frisk och väl omhändertagen kattunge (oavsett ras) bara väger 752 gram att jag undrar om din våg verkligen visade rätt? Väg henne en gång till.
Sajtvärd Katter iFokus
#5: vägde imorse igen och skickade vikten till uppfödaren som svara att det är pga att hennes mamma är liten
#6 En Ragdolluppfödare inom godkänd och registrerad raskattavel borde veta att det är mer normalt att 13-veckors Ragdollkattungar väger mer än dubbelt så mycket som den här kattungen, oavsett vad slutvikten blir när katten är vuxen.
Fanns det syskon i kullen? Skulle det vara så att det här kattungen någon anledning hamnat på efterkälken viktmässigt borde den ha fått stanna hos uppfödaren tills även den väger minst 1 kg.
Att låta så små kattungar flytta till ny ägare kan bara bero på okunskap och/eller nonchalans. 😔
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2020-10-08 21:06 av OberonsMatte

7
+1

Hur går det med lillkatten.
Har hon ökat i vikt?
#9: förlåt för sent svar!
Hon har ökat i vikt men är fortfarande liten, vi tog henne till veterinären och dom hitta inget fel.

Vad väger hon nu och vad säger uppfödaren om hennes vikt+

Hur har det gått med vikten?

Nyfiken hur det har gått med din lilla katt.
#13: förlåt för sent svar! Inte ofta jag är här inne
Allt har gått bra, hon är en normal katt nu
Uppfödaren hade fem andra kullar samtidigt så jag misstänker att hon tog en ur dom andra kullarna och sålde till mig, var säkert inte den kattungen jag tinga från början utan en ur en annan kull men med samma täckning
#14 Är det verkligen sant att det var en stambokförd kattunge du köpte?
Sajtvärd Katter iFokus
#15: om det verkligen är sant?
Ja jag har ju stamtavlan och har själv tagit ut stamtavla på en kull kattungar hon fått
#15: vad skulle jag vinna på att sitta och låssas hon har stamtavla för 😂
Och vad skulle det göra för skillnad i min fråga om en 12v ragdoll kattunge ska väga så lite?
#16 Ja, jag undrar om det är sant eftersom en stambokförd kattunge alltid är id-märkt och veterinärbesiktigad före överlåtelse till ny ägare.
FEM (!) kullar samtidigt (!) i samma hem låter varken lämpligt eller seriöst och en så erfaren och storskalig uppfödare borde verkligen inte ha släppt iväg en kattunge som ligger så långt under normalvikt. Gör man det saknas både kunskap, omdöme och engagemang . dvs. 3 brister som (av praktiska skäl) sällan syns inom stambokförd avel men som är desto vanligare bland huskattuppfödare.
#17 Det finns mängder av huskattuppfödare, huskattungeköpare och huskattägare som låtsas att huskatter är raskatter. Varför de gör det är en gåta.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-09-22 20:39 av OberonsMatte
#16: Hur mycket vägde den här honkatten när hon blev dräktig och hur gammal var hon då?
Sajtvärd Katter iFokus
#18: okej men nu har jag ju stamtavlan på henne och kan söka upp henne på sverak.
Var ju en raskatt jag skulle ha inte en huskatt.
Om hon sedan sköter dålig uppfödning får stå för henne, jag var endast orolig om vikten då jag aldrig hade haft en ragdoll innan
Hon var veterinär besiktigad som jag skrev över och har kvar alla papper som jag fick när jag hämta henne och där står inget om undervikt eller något heller
Hon börja löpa när hon var sju månader och då fick hon p piller men tog inte en kull på henne förens feb detta år, hon fick tre ungar som alla är reggade i sverak
#19: måste säga det att det känns extremt tråkigt att bli ifrågasatt om man köpt en huskatt eller raskatt
Tror du att jag är helt bakom flötet? Hur skulle jag kunna missta att köpa en raskatt med stamtavla mot en huskatt utan stamtavla som inte finns att söka efter eller provpara i sverak?
Lämnar detta forum, så trist.
Jag var här för jag var orolig för att hon kanske var för liten och slutar med att jag blir idiot stämplad.
Tack för den.
#20 Både uppfödare och veterinär borde ha reagerat på att kattungen hade en onormalt låg vikt. Att sälja en så liten kattunge som blivande avelskatt (!) är oansvarigt när man inte ens vet varför kattungen är så liten. Stambokförd avel ska vara särskilt ansvarsfull avel och då ska de katter som väljs ut för fortsatt avel väljas ut med omsorg.
Sajtvärd Katter iFokus