Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3233 ggr
CalippoTwisterTulo
1

Ragdoll vs. Huskatt

Hejhej! Jag har några frågor riktade till er som har haft/har både ragdoll och huskatt:

Är det verkligen någon större skillnad?

Vad skulle du isåfall säga är de största skillnaderna?

Är ragdolls verkligen lugnare och ”mysigare”?

Hur skiljer sig temperamentet?

Är det verkligen skillnad på livslängd/sjukdomar?

Vad föredrar ni?

Jag förstår att alla katter skiljer sig åt och speciellt när det gäller huskatter, är bara nyfiken på att höra era egna erfarenheter och åsikter vad gäller era katter :)

• Redigerat 2020-10-13 21:40 av CalippoTwisterTulo
OberonsMatte
1

Det är svårt att jämföra med huskatt eftersom "huskatt" enbart betyder att avel och uppfödning inte är godkänd och registrerad i ett kattförbunds stambok. Huskatter kan alltså ha vilka aktivitetsnivåer, temperament, storlekar och utseenden som helst.

Sajtvärd Katter iFokus

CalippoTwisterTulo
0

#1: jomen det förstår jag. Jag är bara genuint nyfiken på vad folk som har haft både ragdoll och huskatt har varit med om. Alltså folks egna uppfattning och erfarenheter gällande deras egna katter :)

Donnas Matte
0

#0: Jag har haft en del katter i mitt liv. Några har varit raskatter men jag har även haft huskatter. Jag tycker inte att jag märker någon skillnad mellan huskatt och ragdoll när det gäller humör eller liknande. I alla fall på dom katter jag har haft. Sen har jag däremot stött på avelsproblem på mina några av mina raskatter som inte någon av mina huskatter hade problem med.

Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare

OberonsMatte
0

#3 Det finns ett ENORMT problem med huskattavel, det kan du väl ändå inte ha missat?

Sajtvärd Katter iFokus

Donnas Matte
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: Jag har aldrig varit med om problem med mina huskatter jag har haft och jag känner ingen heller som har haft problem med sina huskatter. Jag har en Ragdoll nu och har inga/haft problem med henne heller "peppar peppar".
Min katt innan Donna var en blandning mellan en huskatt/sibirisk huskatt alltså en huskatt ( det enda han fick på ålderns höst det var diabetes men det berodde mest på mig att han fick det. Han vart 16 år och hade haft han sen han var 12 veckor.
Absolut en av dom finaste och goaste katt jag har haft. Jag saknar han enormt mycket.
Här är en liten bild på han.

OberonsMatte
0

#5 En katt som är född inom ej stambokförd avel är inte "alltså en huskatt"… Det ÄR en huskatt. Det enda som definierar en huskatt är att avel och uppfödning EJ är stambokförd.

De som förespråkar, stödjer och uppmuntrar huskattavel har ("märkligt nog") aldrig några problem med huskattavel. De låtsas nämligen alltid som att de inte ha en aning om vad avsaknad av obligatoriska omsorgs- och ansvarsregler har för effekt på katters status/livsvillkor. Den överproduktion av huskatter som innebär att 150.000 huskattindivider beräknas leva i hemlöshet har aldrig något med DERAS huskattproduktion att göra.. För "DERAS katter och huskattkullar är ju inte hemlösa".

Jag blir upprörd och frustrerad över okunskapen och nonchalansen.

Sajtvärd Katter iFokus

Donnas Matte
0

Javisst, det finns många huskatter på katthem finns även raskatter på katthem. Men jag uppfattade inte hennes fråga så, utan mest om kattens personlighet.
Hm, det var just det jag skrev, att han var en huskatt. Jag skrev bara hans blandning. också. Mina huskatter har jag ALLTID kastrerat/ eller steriliserat för att dom inte ska sprida sig. även mina raskatter när jag hade bondgård. Huskatter kommer nog alltid att finnas.
Det finns många som inte vill ha en raskatter också pga att det kan finnas rasproblem som det även finns hos hundar.
Jag sitter med kunskap när det gäller hos både huskatter och raskatter.
Nu ska det bli lag på att ALLA katter ska id-märkas så nu hoppas jag att det blir en förbättring.

Mauwi
1

Tycker att det är lite spännande att huskatt-aveln är den ”enda boven” i avel.

Anser att man som raskatts-avlare borde tänka att det finns sjukt många KATTER (oavsett ras eller hus) som söker nya hem.
Blocket kryllar av STAMBOKFÖRDA katter som också behöver nya hem.

Så varför är det mer rätt att avla raskatter i dagens situation? Katter som katter när det handlar om att många katter saknar hem. Föder vi upp fler raskatter just nu så kan det hända att vi bidrar till att hemlösa katter inte hittar sina föralltid hem.

OberonsMatte
0

#8 Tror du att katters hemlöshet beror på ansvarsfull eller oansvarig avel? Att vi har 150.000 hemlösa huskatter beror på att 85-90% av all kattavel är oansvarig. Endast 10-15% av all kattavel är ansvarsfull (dvs. stambokförd med obligatoriska ansvars- och omsorgsregler), men du tror alltså att kattsituationen skulle förbättras om den andelen minskade?

Stambokförda kattungar som förblir osålda stannar hos uppfödaren och kommer aldrig skänkas bort under avlivningshot till vem som helst som "vill ha" för att uppfödaren ska slippa kastrera sina fertila avelskatter.

Sajtvärd Katter iFokus

Mauwi
0

#9:
Men vänta nu.. nej.
Däremot tror inte att hemlösheten beror på huruvida man har en ras eller huskatt.

Ponera att man får sin huskatt såld (mina huskatter kostade 600kr kontra 7000kr) så tror jag att många potentiellt oseriösa nya ägare har råd att göra ett spontanköp på 600kr för att sedan inte kunna hantera konsekvenserna och kostnader det innebär av att ha sköta om en katts alla behov.

Det finns fler huskatter i Sverige, de är ibland för billiga och lätttillgängliga och det är anledningen till att dessa utgör majoritet av hemlösa katter.

Med det sagt så finns det väldigt många katter som är hemlösa och jag ställer mig frågvis till varför man tycker att det är okej att sätta fler katter till världen bara för att dem är stambokförda?

Jag äger stambokförd katt själv, så jag har inget att sätta emot. Jag är bara nyfiken.

Fanns inga kattungar tillsalu eller till skänkes så skulle ju alla som önskar att ha en katt i sitt liv få rädda dessa hemlösa kattungar. I en perfekt värld.

Jag har som sagt själv både raskatter och huskatter och tycker att det är så sorgligt att se när det ska göras skillnad på deras värde i ägares liv.
Skulle aldrig ge upp på någon av mina katter och älskar dem likvärdigt.

Ingen som avlar ska ge upp på kattungarna. Varken huskatter eller stambokförda. Då är det en enskild oansvarig person som låtit sin huskatt bli dräktig och inte tagit sitt ansvar efteråt.. och det är FEL och HEMSKT.

Men om en privatperson tar en kull på sin huskatt och gör alla hälsoundersökningar, begär det samma från hanen, får en kull, ger dem bästa möjliga starten, dolda fel, alla vaccinationer osv och tar ett skäligt pris för kattungarna - så anser ni ju att detta är fel också?

Det finns för många hemlösa katter i Sverige. Och man kan inte blunda för att ansvarsfull avel inte enbart sitter i om den är stambokförd eller inte.

[Tismon]
1

#10: Jag tror att anledningen till att stamboksförd avel är accepterad - och till och med uppmuntrad - handlar om att den just är… Ja, stamboksförd.

Skulle alla raskattsuppfödare tvärt sluta föda upp hade decennier utav arbete gått till miste. Man har ju kartlagt sjukdomar, identifierat genetiska variatoner - bra som dåliga. Huskattsaveln är inte planerad och är också den största bidragaren till hemlöshet. Jämför man båda grupperna är så är de hemlösa raskatterna inte i närheten så många som hemlösa huskatter, de är oftast inte dem som blir avlivningshotad eller övergivna.

OberonsMatte
2

#10: Hur många generationer av huskattavel behövs innan huskattkullar föds som på sin höjd kostas på en avmaskningstablett före försäljning? Med tanke på att huskattavel är okontrollerad och därmed inte kan omfattas av några obligatoriska ansvars- eller omsorgsregler är det bara en tidsfråga.

Inom stambokförd avel omfattas stambokförda kullar av samma omsorger och ansvarstagande oavsett hur många efterföljande generationer en enskild katt ger upphov till.

Avel som inte stambokförs är ALLTID oansvarig. Det är inte en tillfällighet att det är 150.000 huskatter som hamnat omärkta, okastrerade och till synes saknade av ingen i hemlöshet. Bakom varje hemlös huskatt finns oansvarig huskattavel.

Att huskattmarknaden (huskattuppfödare och huskattköpare) värderar huskatter utifrån utseende, pälslängd och påstådda "rasinslag" innebär bara att oansvarig avel dessutom blir extremt lönsamt. 😟 Den som köper en huskattunge för tusentals kronor frestas säkert att också "ta några kullar" när det enda som behövs för att tjäna in de tusenlapparna är att strunta i kastrering. Det behövs bara en titt på Blocket för att inse hur vanligt det är.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-11-13 16:16 av OberonsMatte
Mauwi
0

#12:
Jag förstår vad du säger och jag respekterar det. Och jag är jätteglad över att det finns så många ansvarsfulla människor som präglar den goda starten för så många katter här i Sverige.

Jag är mindre positiv över de som inte gör det. För dem som inte ser till att kattungar får en bra start.

Däremot har jag svårt att se varför all huskattavel är dålig och skamlagd..
Hon jag köpte min andre huskatt av (7000kr för den intresserade) upplevde jag och upplever än idag som den mest seriösa människan jag träffat.
Vi har till och med årliga träffar med våra katter och alla som köper från hennes kullar är som en stor familj.

Vi fick god inblick i aveln och föräldrarnas hälsostatus. Vi har alla fått se bevis för samtliga tester och har information om familjeträdet i många steg bakåt.
De var dubbelvaccinerade och dolda fel försäkrade. Support dygnet runt.

Du förstår.. jag blir ledsen för hennes skull att hon anses vara oseriös.

Denna huskatt är.. obeskrivligt värdefull.. i mitt liv.

I andra änden har jag inte lika mycket positivt att säga om den uppfödare jag köpte min stambokförda katt.
De svarar inte längre på mina meddelanden och katten hade en skarp nick på svansen som de inte berättade om.
Jag ville komma på besök inför köpet, men fick inte pga Corona. De envisades om att katten var så oerhört fin och lämplig för utställning (vilket var mitt syfte med köpet, utöver sällskap).
Kände mig lurad. Känner mig lurad.
Däremot är denna kisse helt underbar i övrigt och det väger ju upp allt annat.
Dock hade jag inte betalat 12.000kr för en katt med en defekt så tydligt, när uppfödarna visste att min dröm var utställning.

Jag är lite partisk.. jag menar inget illa med mina meddelanden. Jag vill bara förstå..

OberonsMatte
1

#13 Kan du berätta hur många rasnamn "den mest seriösa människa du träffat" nämnde och skröt om att utnyttja i sin oansvariga och väldigt lönsamma huskattproduktion? "Huskatt" inte är det enda som nämns när huskattungar säljs för 7000 kronor.

Har du någon tanke alls om varför en ansvarsfull kattuppfödare skulle välja bort stambokförd avel och istället väljer att medvetet utöka ett redan befintligt huskattöverskott? Det finns ingen logik i det.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

#13 När det gäller din stambokförda katt så fick du väl ett besiktningsintyg utfärdat av veterinär högst 7 dagar före överlåtelsen? Hade katten befintliga svansdefekter så framgår det i det intyget.

Sajtvärd Katter iFokus

Mauwi
0

#14: Jag upplever henne seriös.
Hon betalar skatt för sig och har sin avel registrerad som företag och betalar moms.

Jag vet att hon med de medel hon kan ser till att hennes katter har det bra, att hon inte väljer ut slumpade hanar åt sin hona.
Hon har en hane hon känner sig säker på.
Med alla möjliga hälsotester.

Visserligen har vi fått se mammans stamtavla. Pappan är huskatt.
Visst har hon berättat om mellan vilka raser pappan lyckats bli huskatt.
Upplevde det inte som något skryt.
Jag visste att jag köpte en huskatt.

Bortsett från det upplever jag inte någon risk för att någon av hennes kattungar skulle stå hemlösa och hon hade alldeles nyligen en kull som tingades bort i en ögonblink. Främst av vänner och familjer runt om oss som redan köpt katt från henne.. just eftersom att vi är så hänförda av våra huskatter från henne.

Ni kan vara lugna. Båda mina huskatter är kastrerade och är dessutom innekatter.
Men om jag skulle välja ut vilken uppfödare jag skulle köpa katt ifrån igen så är det henne..

Jag har all respekt för att en stambokförd katt kostar runt 15 lax. Jag skulle lätt betala 15 lax för allt ni gör..

Men jag känner ändå inte att jag vill säga att alla huskattsuppfödare är totalt oseriösa.

Däremot måste första steget vara att döma de som har utekatt som inte är kastrerad.
DET är totalt oansvarigt, oplanerat och okunnigt.
Om den problematiken försvinner kommer nog många av Sveriges katthem ha väldigt lite att göra..

Huskatter är för MIG PERSONLIGEN totalt likvärdigt underbara, och har stött på fler hälsodefekter hos mina forna raskatter, än hos mina huskatter (för att återkoppla till trådstartarens ett år gamla frågeställning).

Mauwi
0

#15:
Jag fick även veterinärsbesiktningsintyg, högst 7 dagar gammal, från uppfödaren av min 7000krs huskatt.
Om det nu var menat som ett argument för hus seriös den stambokförda kattens uppfödaren var?

Ja det fick jag. Det kom en dag då jag skulle hämta hem kissen. Jag såg ju direkt att svansen var defekt så jag behövde inte ens kolla något veterinärintyg för den sakens skull.

Jag hade redan kärat ner mig i katten, och kände där och då att detta inte var vad jag hade tänkt och att jag nu skulle få styra om mina planer. Vilket jag också gjorde.

Däremot hade vi såpass kontakt att hon borde ha varit ärlig och inte kastat över mig detta precis vid hämtning.
Vi var där i 10 min. Papper skulle skrivas på. Allt gick snabbt och det märktes att de ville att vi skulle åka lika fort som vi kom.

Inte seriöst i mina ögon, med perspektiv.
Men det kanske du tycker.
Allt är köparens fel när det handlar om någon som stambokfört.

Mauwi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min goa huskatt just i detta nu.
Känner mig inte 7000kr fattigare utan bara rik på villkorslös kärlek.

Jag ska redan efter jul åka till min stads katthem och hämta hem ännu en älskling då det nu står klart att jag ska få adoptera denne.

En salig blandning här hemma hos mig med andra ord, och jag älskar det.

Nästa gång kanske det blir en raskatt.
Jag skulle ta hand om alla katter om jag kunde, men jag behöver också veta att jag kan ge dem ett så bra liv som möjligt, kastrering, med bra försäkringar, hälsosam mat, egna lådor och allt därtill.

Vad jag vill säga är att jag är en kattägare.
Och huskatter är också underbara.

OberonsMatte
0

#16: Jag blir galet frusterad av din naiva okunskap! En person som obekymrat låter sin stambokförda raskatt massproducera huskattungar (och skryter om det) är inget annat än galet oansvarig, svekfull, pengagirig och ignorant. Det minsta hon bryr sig om är katter.

Stambokförd avel har ansvars- och omsorgsregler som måste följas.. En av SVERAKs regler är att stambokförda katter INTE får användas i huskattavel. Köper man en stambokförd katt så sviker man alltså uppfödarens förtroende om man struntar i det. Uppfödaren själv riskerar att bli avstängd från möjligheten att stambokföra kullar om hon är inblandad i huskattavel. Det har "den mest seriösa människa du träffat" struntat fullständigt i. Varför då? Har avelskatten egentligen avelsförbud? Är det uppfödaren själv som p.g.a. tidigare och upprepade regelbrott blivit fråntagen möjligheten att stambokföra kullar? Eller tycker hon bara att det blir mer lönsamt om ingen har koll på hur många kullar som föds och hur inavelsgrader och annat ser ut?

Att den här typen av oansvariga och vettlösa uppfödares huskattproduktion är lönsam är tack vare dig och övriga huskattköpare som inte förstår bättre. Finns det någon som har koll på hur många huskattungar har hittills producerats hos den huskattuppfödaren och hur många av dem som använts i fortsatt okontrollerad avel?

Sajtvärd Katter iFokus

Mauwi
0

#19:
Tack för den totala sågningen av mig.

Nu är min katt från henne hela 5 år fyllda och jag vet att hon numer kastrerar sina kattungar innan de flyttar till sina nya hem vid 14 veckors ålder.

Vi lägger ner detta.
Jag ska ta med mig det du skriver till framtiden. Du har många bra och tänkvärda aspekter värda att ta en funderare kring.

Däremot förstår jag inte varför alla diskussioner ska leda till pajkastning?
Känns som att allt ont ligger i att de kanske tjänar några tusenlappar mer än dig eller någon annan som är mer seriös.

Mina huskatter har levt väldigt friska och vänliga liv. Utan att para sig eller avlas vidare på. Är jag klandervärd?

OberonsMatte
0

#17: Skillnaden när du köpte din stambokförda katt var att besiktningsintyget var obligatoriskt och att det fortsätter att vara obligatoriskt i alla efterföljande generationer så länge det handlar om fortsatt stambokförd avel. Om någon i ett av avelsleden struntar i att stambokföra en kull innebär det att besiktningsintyg (och många andra utgifter) därefter bara är frivilligt… Och det vet vi ju hur det brukar vara med sånt när det så småningom föds huskattungar som inte längre har synliga spår av "raskatt" kvar. Då kan man glömma försäljningspriser på 7.000 kronor och det är inte omöjligt att raskattens barnbarn skänks bort under avlivningshot istället, som så många andra huskattungar.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

#20: Jag har inte tjänat en enda krona på mina katter, som samtliga kastrerats utan att användas i fortsatt avel, oavsett om de varit huskatter eller raskatter.

Jag är dock ganska insatt i vad stambokförd avel innebär och jag är även ganska insatt i vad huskattavel leder till. Det finns ingen motsättning mellan stambokförd avel och katthjälpsverksamhet. Såväl stambokförd avel som katthjälpsverksamhet värnar om katter och arbetar för höjd kattstatus (grundat på ansvarstagande,omsorger samt balans mellan tillgång och seriös efterfrågan) - vilket huskattuppfödare är ensamma om att motarbeta.

Sajtvärd Katter iFokus