Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etiketter07-ragdollbilder02-allmänt-ragdollsnack03-hälsa-beteende-och-skötselhälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1174 ggr
Frida.isakson@hotmail.com
1

Envis FIC - vad göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ragdoll Sture har sedan i somras haft fyra fall av urinvägsinflammation som aldrig verkar ge med sig. Han är 3,5 år och har inte haft bekymmer med sina urinvägar förrän nu. Det kommer och då får han metacam - sedan försvinner det för att sen komma tillbaka.

Jag börjar bli både frustrerad och knäckt över att se honom lida och samtidigt inte veta vad jag ska göra för att hjälpa honom.

Vid senaste vetbesöket togs blodprov,urinprov och ultraljud men inget visade något dåligt- förutom att han ju då kissar blod. Det enda orsaken jag får till besvären är att det kan vara stressrelaterat. Men min kisse upplevs allt annat än stressad.

Sture är en nyfiken ensamkatt som älskar att gå ut sele, är med där saker händer, åker tåg, vill vara nära matte och kräver sina små konversationer med allt och alla. Han är sällan ensam hemma, får massa uppmärksamhet (han är min bebis) och sover mycket. Vi har inga barn eller andra djur. Att han skulle vara stressad kan jag bara inte förstå. Det känns snarare som att han kanske behöver annan kost eller dricker för lite? Möjligen att han blir lite ivrig och gnällig vid dörren över att få komma ut, kolla revir etc - kan det vara en stressfaktor?

Jag har köpt en vattenfontän som han aldrig rört, spär ut sheba som soppa, satt in en feliway i vägguttag (dock precis). Han får purina för steriliserad katt - detta vill jag byta ut till annat - tips?

Är det någon som haft/ har samma problem och vad har ni gjort för att förhindra eller hjälpa er kisse?
Vill så gärna få slut på det här :(

Vixxen
0

Har du testat Cystease? Finns receptfritt.

OberonsMatte
1

Eftersom besvären är återkommande så finns det något i kattens tillvaro och miljö som framkallar den stress som i hans fall leder till inflammation. Stress kan även vara understimulans, överstimulans, frustration eller underliggande stress p.g.a. naturliga beteenden och behov som inte tillgodoses fullt ut.

För att bättre tillgodose kattens naturliga beteenden och behov är det revirets "resurser" man som kattägare bör gå igenom och på alla sätt försöka utöka och förbättra.

1. Lådsituationen. Kanske den resurs som oftast innebär stress utan att ägaren är medveten om det. Att katten använder lådan felfritt innebär inte automatiskt att lådsituationen är optimal. Fler stora och öppna lådor (lätta att ta sig i och ur och som ger möjlighet till uppsikt) på fler ställen. Finkornig, klumpbildande sand i så tjockt lager att urin inte tränger ner i botten och som rensas flera ggr per dag.

2. Matsituationen Kan behöva ses över så att tillgången på/avsaknaden av mat inte blir en stressfaktor eller att matplatsen olämpligt placerad (för nära toalåda, för ostört eller för nära vattnet).

3. Klösmöjligheter Katter brukar hitta ställen att vässa på oavsett om man har särskilda klösmöbler eller inte, men rättplacerade, stabila, tillräckligt långa och lättåtkomliga klöspelare är att rekommendera.

4. Utkiksplatser Det är naturligt för katter att tillbringa mycket tid med att spana och hålla uppsikt över sitt "revir". De vill ha möjlighet att sitta och titta ut genom alla fönster. De vill ha möjlighet att hålla rum under uppsikt från högt belägen och säker plats (antingen uppifrån höga klösträd eller möjlighet att ta sig upp på befintliga höga möbler).

5. Sovplatser Katter kan inte ha för många sovplatser, även om de vanligtvis hittar sina favoriter. En fotpall vid ett element, särskilda kattbäddar och klösträdskorgar, kuddar uppe på en garderob, en filt på en byrå eller en bäddad transportbur är exempel på hur man kan tillföra särskilda sovplatser tänkta för katten.

6. Gömställen För att katten ska känna sig trygg i sitt revir måste det finnas naturliga tillflyktsplatser om den känner behov av att gömma sig. De naturligaste platserna är vanligtvis under en säng eller under en soffa. Med tanke på det bör man välja sådana möbler som går att ta sig under, dvs. på ben istället för sockel.

7. Leka, jaga, stimulans Viktigt att det sker i lagom doser och på rätt sätt för att undvika stress. Vid lek är det t.ex. viktigt att katten får möjlighet att fånga det den jagar och att man känner när det är dags att avsluta leken. Vid utevistelse är det viktigt att skapa rutiner för det så att katten får en känsla för när på dygnet och hur länge en utevistelse sker. För att minska oro, tjat och frustration underlättar det om man går ut vid ungefär samma tid på dagen och endast en gång per dag.

Sajtvärd Katter iFokus