Ragdoll iFokus

Ragdoll

Läst 1359 ggr
OberonsMatte
5

Angående bluffannonsen..

Några kanske hann se det mystiska inlägget här som handlade om en gratis (!) 15-veckors Ragdollkattunge vid namn Alfie som dessutom påstods ha "papper" (vilka papper som avsågs med "papper" framgick dock inte, så det var mycket som verkade skumt även med det).

Jag snokade vidare och hittade en förklaring. Kattungebilden är 92 (!) veckor gammal och stulen från ett instagramkonto som handlar om en (nu vuxen) katt som bor i London! Ägaren har förmodligen inte en aning om att någon påstår att Alfie fortfarande är en kattunge som dessutom ska skänkas bort gratis här i Sverige.

När något verkar skumt så är det oftast skumt.

Sajtvärd Katter iFokus

Herveaux
2

#0: Snyggt detektivjobb där!
Alltså, att man aldrig slutar förvånas över hur både slöa och fula dessa jädra bedragare är.

Kunde inte sagt det bättre själv, lite på magkänslan!

// Harley

OberonsMatte
0

Samma stulna bild användes även i en abc-annons redan i november där katten även där annonserades ut som 15 veckor gammal, inga "papper" nämndes där och priset var då 3.000kr. För en huskatt kanske man tycker att 3.000kr är ett rimligt pris, men som sagt..inte ens då fanns det någon verklig kattunge att köpa.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-02-09 19:22 av OberonsMatte
Herveaux
2

#2: Det var den annonsen som vart spiken i kistan för min del. 😠
Jag hittade den när jag gjorde en bildsökning på fotot i "annonserna" här.

// Harley

Lona
2

Jag misstänker att om man ville ha "Alfie" så hade det plötsligt tillkommit olika kostnader, att ägaren behöver pengar till en biljett, veterinärbesiktning el dyl. När man betalt några tusen så går "Alfie" upp i rök och levereras aldrig… 🙄
Lurendrejeri, det som möjligtvis är positivt med såna här annonser är att folk blir visserligen blåsta - men "Alfie" finns inte och far inte illa. Han är inte uppfödd i en valp/kattungefabrik för att smugglas in och säljas för tiotusentals kronor till blåögda (för att inte säga korkade) och dåligt pålästa köpare.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Uppkatten
1

Gissar att "säljaren" snart är igång igen, med ny bild, ny text, och nya kontaktuppgifter…

Så var uppmärksam om du ska till att skaffa katt…

Tyvärr är bedrägerier rätt vanliga när det gäller "försäljning" av hundar och katter…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
2

Sorglit att det händer gång på gång.

Stolt ägare till tre La permer