Ragdoll iFokus

Ragdoll

Läst 291 ggr
cissiskaka
0

Para honkatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är ny i Ragdollvärlden men köpte en fin unge för ca 9 mån sen.. Nu börjar hon löpa och jag tänkte att vi skulle para henne: Men hur går jag tillväga.
Hon har stamtavla men är inte utställd, bör man ställa ut eller få någon sorts bedömning? För mig är hon den finaste, och meningen är inte att hon ska bli varken utställnings- eller avelskatt. Men tar gärna en kull eller två. Någon skrev om ultraljud, vad är det som man bör ultraljuda? Hur väljer man hane. Kan man korsa färger hur som osv. Måste man registrera sig eller katten? Vart ska jag börja?
Ibland undrar jag om det vore lättare att bara, öppna dörren.. ;) (skoja)
Självklart vill jag att allt ska gå "korrekt" till så att eventuella kattungeköpare kan göra egna val om utställning o avel osv.

OberonsMatte
11

Att bli uppfödare bör vara ett välplanerat och väl genomtänkt beslut. När katten används i avel ÄR katten en avelskatt. Var det en tilltänkt avelskatt du köpte från uppfödaren?

Kontakta kattens uppfödare och ta reda på hur den personen ställer sig till att katten används fortsatt stambokförd avel. Är det ok för uppfödaren är den personen säkert villig att fungera som mentor och vägleda dig när det gäller allt som måste göras och tänkas på.

Vad du än gör.. låt INTE katten bidra till att utöka ett redan befintligt huskattöverskott!

Sajtvärd Katter iFokus

cissiskaka
0

tack för din åsikt.

TatsuOni
2

För att föda upp kattungar så krävs det att man är rejält påläst.

Några saker att tänka på:

• Katten behöver ställas ut.

• Hälsotester krävs.

• För att avla så behöver man se till både honan och hanens temperament, hälsostatus och inavelsgrad. Ska man föda upp katter, så vill man såklart ge dessa bästa möjliga förutsättningar till ett bra liv, med en god hälsa. Om nu någon utav dessa sedan går in i avel, så vill du också se till att dessa katter bidrar med någonting bra till rasen.

• Blodgrupp.

Och så behöver man ha en god ekonomi. Det jag räknat upp ovan kostar. Därutöver så tillkommer chippning och vaccinering för alla kattungar, samt att stambokföra dem, så att de får en stamtavla. Uppfödare går ofta +-0 då det kostar en hel del. Detta gäller även om man bara tar 1-2 kullar.

Om det i värsta fall blir komplikationer, kan det krävas ett dyrt kejsarsnitt. Så räkna in detta i budgeten.

Att föda upp katter, om så bara en kull, kräver som sagt en hel del. Så ta som ovan nämnt kontakt med en uppfödare (gärna din egen), så att denne kan vägleda dig i vad som krävs. Det är nog dessvärre omöjligt att få tillräckligt med kunskap på ett forum. Många som börjar med uppfödning, brukar vara i kontakt med andra uppfödare innan för att lära sig.

Ett alternativ är också om en registrerad uppfödare är intresserad av att ta en kull på din hona. Då kommer du att få vara med under processen. Kattungarna blir bokförda hos den uppfödaren och beroende på vilken deal ni gör, så får du behålla en kattunge eller får en liten slant. Men för att en uppfödare ska vilja göra detta, så vill de se att din katt är frisk, rastypisk och kan tillföra något till rasen.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/