kan kattunge reagera på allergifoder?
Hej!
Enda sedan jag fick hem min lilla tjej på nu 5 mån har hon haft diarre eller lös avföring. Jag har provat det mesta av olika foder tex. skonkost en vecka, gastrointestinal kitten foder från RC och håller nu på med utredning tillsammans med vetrinär. Efter jag gav gastrointestinal-foder hade hon inte rinnande diarre men fortfarande lös.
Vi har gjort avföringsprov och blodprov på vitaminer i tarmen och båda proven ser bra ut. Nästa steg är ultraljud nästa vecka.
Vid sidan om kör vi nu elimineringskost (vilket båda mina ragdolltjejer får äta just nu). Jag började ge endast Purina Pro Plan Veterinary Diet Feline HA Hypoallegenic till båda katterna i 5 dagar. Lillen fick flytande diarre som dessutom var gul vid byte. Jag tog kontakt med vetrinär igen och frågade om jag borde fortsätta ge detta foder när hon reagerade på det sättet, och hon sa att jag kunde prova gå över till RC hyperallergenic foder.
Direkt när jag började blanda ner RC i maten blev båda katternas avföring starkt illaluktande (ursäkta detaljer men det luktar spya) och stora katten har nu också "gula" fläckar i sin normala avföring. Lillens avföring har inte ändrat färg men blivit något fastare
Har i efterhand kollat innehållet på båda och tycker det är i princip samma?
Känner inte att jag kan lita 100% på vetrinären när det kommer till kosten då dom rekommenderar RC med typ samma innehåll.
Jag vill även helst ge min kastrerade tjej på 8 mån samma foder då det är svårt att hålla koll även om jag jobbar hemma för det mesta.
Så HJÄLP! Har någon varit med om samma sak? Är detta normalt? Ska katten ha 100% normal avföring på allergifodret innan man börjar prova nya foder eller borde jag byta? Jag har läst mycket bra om James wellbeloved adult hairball turkey and rice, men vet inte om det är rätt för min kisse som inte spyr?
Behöver höra lite solskenshistorier…
Inte katt, dock har jag hund med kroniska mag-/tarmbesvär och han har reagerat även på diverse "magfoder" och t.o.m. på hydrolyserat ("sönderslaget" protein) foder.
Så ja, de kan reagera på även allergifoder (beror ju på vad de reagerar på osv.). Min hund klarar sig inte (ifrån att få skov) utan att få kortisonbehandling.
Med min hund så måste jag (vid skov, som ex. det han har nu) ge honom kyckling/ris (skonkost) tills han är helt normal i magen och sedan introducera foder tillbaka otroligt långsamt för att inte magen ska krascha igen.
Hoppas det löser sig med katten.
Har du gett pro- och prebiotika i någon form? (t.ex. Fortiflora som strös på maten eller Canicur pro, Pro Kolin+ och likvärdiga sorter som finns i pastaform?)
Sajtvärd Katter iFokus
#1: precis, det är hydroleserat foder hon får nu och verkar reagera på. Stackars liten! Men skönt att ni hittat ett sätt att få honom bra igen.
Jag har provat skonkost (kokt kyckling och lite potatis) i en vecka men hon blev inte bättre tyvärr.
Börjar fundera på om det kanske är kyckling hon reagerar på..
Tack och detsamma till dig och vovven! ❤️
#2: ja hon får fortiflora varje dag och prebiotika i form av psyllium och har fått det sedan två månader tillbaka. Har även gett canicur och pro kolin + i två olika omgångar vilket inte heller gjorde någon stor skillnad. Det känns så hopplöst för min lilla tjej :(
Ska fråga vetrinären om att ev prova mush utan kyckling efter ultraljudet nästa vecka. Tänker att dom då borde kunna utesluta fel på organ eller något annat hemskt. :(
Hur gammal var kattungen när du fick hem henne och hur mycket vägde hon då? Hur mycket väger hon nu?
Vad sa uppfödaren när du berättade om den dåliga magen? Var avföringen alldeles för lös redan vid första bajsningen hos dig?
Min erfarenhet är att kattungar kan ha känsliga magar och att det kan ta tid att få ordning på dem utan att det behöver vara något som är direkt fel. Det tar tid för magen att stabilisera sig så man får inte byta foder för snabbt bara för att det inte resulterar i omedelbart förbättrad avföringskonsistens.
Min Milou fick dålig mage relativt snart efter inflyttning och jag höll på i månader med allt möjligt och hon testade negativt för t.ex. för Giardia, men så småningom blev avföringen helt normal och jag upplever inte att hon har speciellt känslig mage nu.
Sajtvärd Katter iFokus