Ragdoll iFokus

Ragdoll

Läst 125 ggr
Alex_8989
0

Ragdoll päls

Hej!

Har googlat en del men finner inte riktigt svaret på min fråga så tänker att jag gör ett försök här.

Skaffade en ragdoll i november. Fram tills januari innan han blev kastrerad så fällde han nästan ingenting.
Nu är han snart 8 månader och kastrerades i början av januari.

Lägger i dagsläget flera timmar om dagen på borsta honom och även borsta rent kläder och möbler. Men känns helt lönlöst. Är det bäbispälsen han fäller? Har haft katt tidigare men ingen ragdoll och aldrig stört mig på fällandet, men detta är brutalt. Borstar honom med furminator, vanlig borste och en gummihandske samt duschat honom och efter det så är det fortfarande helt galet med hår.

Räcker jag tar i honom så blir kläderna helt nerhårade. Får gå konstant med klädrollern på allt då ALLT blir totalt vitt av hans päls. Han är helt underbar på alla sätt men detta gör mig skogstokig i dagsläget.. kommer det bli bättre eller finns det någon lösning på detta?

Vore väldigt tacksam om någon kunde lugna mig lite då det känns helt hopplöst i dagsläget.

Pyttelite
0

Tror att din kisse är inne i vårfällningsperioden och som styrs av dagsljuset.

Ragdoll brukar fälla mycket hår då så det är nog inget ovanligt även om det är jobbigt att hantera.

Trösten är att det är en övergående period även om den kommer tillbaka varje säsong.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

OberonsMatte
0

Så länge det inte uppstår kala fläckar på katten är fällningen normal. Furminator är till för att ta bort underull, men en rastypisk ragdollpäls har väldigt lite underull. Eftersom Furminator inte bara tar lös päls är det risk för glesa fläckar om man använder furminator på ragdollpäls.

Fällningen vid 8 månaders ålder är bara en försmak av vad det innebär att leva med en vuxen ragdoll. Tycker du att fällningen är besvärlig redan nu förmodar jag att du har mörk inredning och svarta/mörka kläder. Med ragdoll bör man välja ljust och vitt för att slippa se varenda hårstrå som fällts.

Jag har en vit fåtölj som huvudsakligen var min ragdolls och du kan bara tänka dig när en besökare (som inte visste det) satte sig i den fåtöljen med svarta byxor!! Eftersom fåtöljen är vit såg hon inte hur nedhårad den var. 😅

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-02-19 10:46 av OberonsMatte
OberonsMatte
1

Det här är de bästa kammarna. Nr 2 Large eller nr3 Large fin skulle jag rekommendera.

Mirakelkammen 2022.png

Sajtvärd Katter iFokus

Alex_8989
0

#1: Hujedamig.. Just nu har jag försökt borsta honom så han inte ska fälla så mycket men känns ju inte som det spelar någon roll.. Tid kommer jag såklart lägga ner men den tid jag lagt ner det senaste har jag egentligen inte och det kanske bara är onödigt att borsta honom så som jag gjort..

Okej va skönt, liten tröst i vartfall! Hoppas han fäller så lite som han gjorde fram tills mitten på Januari för då märkte jag inte av det överhuvudtaget.

Alex_8989
0

#2: Nej inga kala fläckar, men känns som man kommer borsta bort hela honom om man fortsätter med furminatorn (har bara använt den ett par gånger) tycker även hans päls blir sämre med den så skippar den i fortsättningen👍

Nej har ljusa möbler men har lite allergi i grund och botten så jag vill hålla rent (känner dock inte av någon allergi överhuvudtaget). Och eftersom han alltid är med mig på jobbet så har jag velat borsta honom så han inte ska håra ner allt där men han får helt enkelt stanna hemma under denna perioden i fortsättningen..

Kan tänka mig det blev en liten shock om de inte var beredda på det hehe🙈

Alex_8989
1

#3: Toppen och tack för tipset! Ska inhandla en sådan direkt🙌😊

Alex_8989
0

Någon som vet om det finns något speciellt foder som kan minska fällningen? Nu äter han monster till torrfoder och blandar applaws tonfisk med mush vaisto i blötmaten :)

OberonsMatte
1

#7 Nä, jag tror inte att det har någon effekt på naturlig fällning. Päls är tänkt att bytas ut med tiden.

Vid stress (t.ex. vid veterinärbesök) brukar katter kunna fälla kopiösa mängder. Ibland har det nästan varit lite komiskt när jag varit där med mina katter. Ibland har både undersökningsbänken, veterinären och jag varit helt täckta av flygande hårstrån. Tänkte att katten kanske även blir stressad av att bruka följa med på jobbet.

Sajtvärd Katter iFokus

Alex_8989
0

#8: Okej, då är inte fodret någon idé att spinna vidare på. Det är ju kvalitets foder och han äter med god aptit.

Förstår att stress och sånt kan påverka, precis som det påverkar våran hud osv, men jag vet inte om det skulle kunna vara stress.

Fällandet började i början på februari och han har varit med på jobbet sen start (november) och verkar stortrivas här. Jobbar ensam på ett boende (natt) och här kan han leka och härja betydligt mer än hemma och både här och hemma är han väldigt lekfull, äter med stor aptit, väldigt kelig och nyfiken.

Även nu när det varit som värst så blir jag inte täckt av hår så sätt av att bara hålla honom, men överlag fäller han väldigt mycket mer än tidigare och jag var nog inte riktigt beredd på detta även om jag förstod att han skulle fälla. Fick ett annat intryck när jag läste på lite fort innan jag köpte honom och fick en annan bild av pälsvården bara.

Kanske dumt att lägga så mycket tid på att borsta honom. Sådant kanske stressar lite isåfall, eller stressar pälsen/huden på nåt vis om du förstår hur jag menar. Ska hålla det till en gång om dagen och så får jag köra med rollern och hålla honom hemma under den värsta perioden för det blir ju väldigt mycket extra jobb att ta hand om håret här på jobbet.

Tusen tack för svaren!

Marina S.
0

Jag har det precis som du Alex en katt som hårar fast jag borstar och borstat flera ggr per dag. Dammsugare och rollar bort på kläder mm. Det verkar aldrig ta slut. Jag är också allergisk och vill ha bort då mkt hår jag kan. Hon är precis 1 år nu och ska paras när alla tester är klara. Det är min blivande avelshona.
Hon har fått en urtunnad svans och det ser lite lustigt ut då svansen brukar vara så fluffig och stor. Vet inte om det är normalt då detta är en av mina första ragdolls. Har en hane som bor hos min son, men han tappar inte dessa mängder.

Eliinn
1

Dem flesta katter får sin vuxenpäls vid ca 1 år men en ragdoll är färdigutvecklad senare än vanligt, jag kan dock inte svara på om det även gäller att tappa vuxenpälsen. Men en ragdolls slutgiltiga mängd och utseende på pälsen sker betydligt senare än 1 år.

Det jag fått lära mig genom mina år med ragdoll och att höra andras åsikter är
att ragdoll verkar mer eller mindre fälla EN HEL DEL, oavsett hur mycket man borstar osv…

Jag har precis som många andra ragdollägare bara accepterat att:
1: köp inte svarta kläder
2: Se till att ha klädrollers! minst två inne, en i bilen, en i jobbilen och en i väskan. Ser även till att mina gäster erbjuds en klädroller innan dem går hem.
3: Ljusa textilier hemma, det som inte syns finns inte…
skämtosido… ragdoll fäller en hel del trots borstande, vissa mer eller mindre.

Rätt foder är viktigt, jag har inte kunnat testa mig fram där då min ragdoll gått strikt på veterinärfoder större delen av sitt liv.

Trots att jag accepterar fällandet så betyder det inte att det inte är rätt frustrerande ibland…

Det största som hjälpt mig är att bada honom när det är som värst.
Inte alla katter som tolererar att badas men om dem gör det så är det de som funkat för mig. Har testat ett fällningsschampo, om det har funkat bättre än andra schampon har jag svårt att bedöma.
Var försiktig med ssk furminator, den är till för att ta bort underull på en katt och ragdolls har inte eller har väldigt lite underull

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus