Ragdoll iFokus

Ragdoll

Läst 182 ggr
77Ma
1

Färg på maskning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej!
En kompis funderar på ta hand om en omplacerings Ragdoll. Hon skulle vilja veta om den är brun eller choklad maskad 🤔 Antar det är en bicolor iaf?

OberonsMatte
0

Om det är en Ragdoll står färg och teckning i stamtavlan. 😉

Är katten stambokförd står det förmodligen i stamtavla och övriga dokument att han är blå bicolor. Dock lite feltecknad eftersom vitfläcksgraden bicolor innebär helvita ben för ragdoll.

Är det en huskatt är katten blåmaskad (och vit) bicolor.

Sajtvärd Katter iFokus

77Ma
0

Tack för svar 🙂 Hon vet inget om stamtavla och registrering. Tittar man på detta foto o jämför med en blåmaskad så ser den ju brunaktig ut? 🤔
De kan väl inte va både brun och blå heller väl?

OberonsMatte
0

#2 Om katten inte är stambokförd hoppas jag att den varken har använts i eller är tänkt att användas i fortsatt avel.

Brun och svart är samma genetiska grundfärg. En brunmaskad katt är alltså egentligen svartmaskad (så mörkt brun att den ser svart ut på de mörkaste partierna när "masken" är helt utvecklad).

"Blå" innebär att den genetiska grundfärgen är svart, men att katten dessutom har dubbla dilutionsanlag som påverkar det svarta färgen så att den ser blekt/utspädd ut, dvs "grå". Kattens mörkaste färg är inte svart utan grå.. (som ibland även har en lite brunaktig ton). Den korrekta färgbenämningen för den sortens gråa färg är "blå".

"Choklad" innebär att katten har svart genetisk grundfärg + dubbla anlag för choklad. (har katten förutom dubbla choklad-anlag även dubbla anlag för dilution blir den lila). Choklad innebär att kattens mörkaste färg är brun och det är en ljusare och varmare brun ton än brunmaskade katter har. Lite åt det gulbruna hållet tycker jag.

Hur tydligt "blå" en blåmaskad katt ser ut är individuellt och beror även på ålder. Maskade katter mörknar vanligtvis när de blir äldre och och de kan även ha olika mycket brun ton som syns utan att det räknas som en del av deras genetiska färg.

Den Ragdoll jag hade som hette Oberon var blå bicolor.

5 juli 2012 006.jpg

5 oktober  2010.jpg

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-07-13 17:16 av OberonsMatte
77Ma
0

#3: Oj så fel vi hade! 😅 Du är som ett uppslagsverk du. Oberon såg oxå lite brunaktig ut på ryggen, men så vacker!
Tack för hjälpen 🌺

77Ma
0

#3: Vad kan dessa två ha för färger då tror du? 🤔 Antar vi har fel där oxå…

OberonsMatte
0

#5: Nu sätter du mig på det hala…😅 Till mitt försvar kan jag säga att jag aldrig sysslat med vare sig avel eller utställning och att jag bara har egen erfarenhet av blåmaskade, brunmaskade och rödmaskade katter med vita tassar.

Nu framkommer det inte hur gamla katterna på bilden är, men om den första inte är blåmaskad så är den lilamaskad. Den andra skulle jag med tanke på tassfärgen säga var chokladmaskad. En brunmaskad katt borde ha mörkare tassfärg, även om den inte är fullvuxen.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2023-07-13 20:47 av OberonsMatte
77Ma
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#6: Visst e d svårt! 😅
Blåa är 3,5 mån och bruna är 6 mån.

Här är den brunas föräldrar, pappan är nästan svart

OberonsMatte
0

#7: Pappan är brunmaskad och mamman är blåmaskad. För att få chokladfärgad avkomma måste båda föräldrarna ha ärvt ett anlag för choklad från någon av sina föräldrar. Chokladanlaget är recessivt och syns enbart om katten ärvt det anlaget från båda föräldrarna. Om det är troligt (eller ens möjligt) att föräldrarna ärvt varsitt sådant anlag från någon av sina föräldrar är lätt kan kolla när det handlar om stambokförda katter.

Jag får känslan av att det är huskatter på bilderna eftersom färgbenämningarna verkar okända?

Sajtvärd Katter iFokus

77Ma
0

#8: Ja de är utan stamtavla 🙂 men intressant att klura på färgbenämningar ändå.

OberonsMatte
1

#9 Varför är de inte stambokförda? Varför sysslas det med huskattavel?

Det är faktiskt bedrövligt tragiskt att folk inte fattar att raskatter ENBART föds inom stambokförd avel och att folk är som galna i att utnyttja ragdoll-rasen i den mest oansvariga huskattavel som finns. Varför sysslar folk med sånt? VAD - förutom huskattuppfödares plånböcker- gynnas av den sortens avel?

Hur påverkar det katters status att huskattuppfödare utan att skämmas indirekt påstår att huskattavel är detsamma som stambokförd avel? På vilket sätt är huskattavel detsamma som stambokförd avel?

Kattförbundens allra viktigaste ansvars- och omsorgsregel är att stambokförda katter INTE får användas i någon annan avel än fortsatt stambokförd avel.

Varför vill huskattuppfödare framhäva och skryta (!) om att de bryter mot kattförbundens ansvarsregler? Varför är brott mot kattförbundens viktigaste ansvars- och omsorgsregel något som VÄRDESÄTTS EXTRA MYCKET på huskattmarknaden?

Svaret är att huskattmarknaden är rutten och att huskattuppfödare som inte ens kan stava till uppfödaransvar står i kö för att upprätthålla den ruttna kattsynen.

Sajtvärd Katter iFokus

77Ma
0

#10: Ja d finns säkert olika svar på den frågan, o jag kan inte svara för andra varför de avlar. Är själv inte insatt i raskatter men fick upp ögonen för dessa huskatter med underbart lynne och utseende 🙂