Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 539 ggr
Ragstars
0

Hormonell fargeendring på maskekatter

Jeg har ved flere anledninger sett at maskekatter endrer farge i sin maske etter en fødsel, og mens kattemor ammer kattungene. Katten får lysere ører, og blir nesten helt lys rundt nesepartiet, hvor ellers masken bruker å være godt utfyllende. Etter noen måneder kommer fargen tilbake igjen.

Dette har jeg sett på iallefall 3 katter, alle disse har vært brunmaskede, men vet ikke om det har noen betydning. Er det noen som vet hva dette er for noe, og kan forklare dette? Jeg er interessert i å lære mer om dette- gjerne en genetisk forklaring:)

Er det andre som har erfart dette?

Jeg er klar over at temperaturen påvirker maskefargen, men er det slik at kattemor har økt temperatur i denne tiden?

Heros
0

Vad jag har fått lära mig är just som du skriver att en honkatt som fått kattungar ofta går ned i kondition och tappar maskfärg i ansikte och på öronen. Jag tror inte hon får en temperatur ökning för en katt som får feber blir med "brindlad" i masken, det blir ljusa hår i masken som syns mer tydligt.
Detta fenomen syns ju mer på de brunmaskade katterna, mot de blå som det nästan inte syns alls på ibland.

Det är kanske därför vi ser så många blåmaskade katter på utställningar de är lättare att hålla bra kondition och mask.

Yataz
0

Vad jag har förstått är detta väldigt vanligt bland brunmaskade katter. Säkert bland de andra färgerna med, bara att man inte ser det lika tydligt.
Varför de tappar färg på till exempel öronen, vet jag faktiskt inte. Men jag tror inte det har med temperaturen att göra. Precis som Åsa skriver så blir den då mer "brindlad" i maskningen.

Någon genetisk förklaring till detta fenomen har jag tyvärr inte.
Någon annan som har?

Martina

Yataz