Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1827 ggr
Azzis
0

Hcm gentest

Har funnet en rimelig lab. for Hcm gentest på Ragdoll.

http://www.biofocus.de

Her får reg oppdrettere testen utført for ca 30 Euro.

Heros
0

Jag ska ge Ingrid länken som är SRC hälsoombud, problemet är att eftersom vi följer MCO kattens program ang HCM så har de ett antal godkända lab för dessa tester, om man vill ha resultaten registrerade hos dem. Jag vet det här som finns i Australien är inte registrerat men det kanske blir framöver.

Ingrid kan ge en bättre förklaring runt detta, men ju billigare och pålitliga tester desto bättre för oss, ev kanske man kan göra upp med labbet om rabatt m,m

Ruffles
0

I dagsläget finns inte möjlighet för HCM programmet att ha någon validering av de olika labb som utför DNA test. Det är alltså upp till var och en att skicka till det labb man önskar.

Biofocus är ett av de labb som flera i Europa använder och vi har registrerat ett stort antal resultat därifrån.

Det finns fler labb som t ex Antagene, WSU m fl

Jag kan lägga upp en aktuell lista över de labb jag känner till på SRCs hälsosida, men den kommer naturligtvis hela tiden att växa då fler och fler labb tillhandahåller detta test.

Ni får gärna skicka in rekommendationer på labb till mig så att vi kan komplettera listan.

Ruffles

Azzis
0

Ja er litt "fortvilet" når det gjelder hvem som er godkjente lab og vet for å utføre Hcm tester..På Tromsdalen Dyreklinikk fikk de utstyr og opplæring for å scanne for Hcm for to år siden (10 av mine katter og avkom var da med på denne opplæringen) Eier av klinikken Bente Akselsen, har en del etterutdannelse for både bildediagnostikk og hjertelidelser, men klinikken er vistnok ikke godkjent for MCO kattens program.. Likevel bruker jeg (og de fleste rundt her med MCO) denne klinikken, og tenker som så at får de ikke "pasienter", da vil de heller ikke bli god på det de gjør. For min del ville det være så godt som umulig å ha oppdrett på katt som må scannes for Hcm om jeg må reise til Jæløya for å gjøre dette, da reiseveien er lang og dyr, og det er begrenset hvor mange katter jeg kan ta med meg pr flyvning. 

Tror nok det er på tide at det sees på om flere klinikker kan bli godkjente for å teste for Hcm.

Ragstars
0

Jeg er enig med Janne i at det er alt for få klinikker i Norge som utfører dette, og synes det er bra at de støtter opp om denne klinikken.

I mitt område (Rogaland) har vi vært heldige med at vi har en veterinær som er under opplæring, og som jeg på sikt håper blir godkjent veterinær i helseprogrammet. Vi har til nå hatt Torkel Falk på besøk på denne klinikken, og som har scannet våre katter en gang pr. år i samarbeid med lærlingen.

Jeg er positivt overrasket over hvor mange som da ønsker å teste sine katter, og hvor mange som kommer igjen år etter år. Vi har invitert folk fra katteklubber i flere nærliggende fylker til å delta, men ser at dette ofte er folk fra vårt eget fylke som velger å være med på testingen. Jeg er usikker på om de som ikke kommer på denne testingen velger ikke å teste sine katter, eller tester et annet sted.

Dette viser definitivt at det er behov for flere testklinikker, og når jeg ser på antall utførende veterinærer i Norge i forhold til bla. Danmark og Sverige, så blir jeg ganske oppgitt.

Men om det er så at noen av de svenske veterinærene i helseprogrammet har sitt eget utstyr, og reiser rundt med dette, så bør det jo være mulig for flere klinikker å leie disse inn i samarbeid med de lokale katteklubbene?

Dette alternativet blir iallefall for oss mye rimeligere, enn om vi skulle ha reist til Jeløya for å få dette utført hvert år.

Dette hadde vel ikke så mye med selve gentesten å gjøre, sorry for avsporelsen;) men jeg synes at dette er et viktig tema som gjerne kan diskuteres på slike fora.

Selv om enkelte veterinærer kan si at gentesten er lite verdt, og at det er bortkastede penger å utføre den, så velger jeg likevel å genteste mine katter i tillegg til ultralydundersøkelse.

Jeg synes at denne gentesten har gitt oss mye informasjon og lærdom som vi ikke visste om for få år siden, og så lenge den kan gi oss et svar på hva våre katter er bærere av, og samtidig hjelpe oss til å finne rett avlspartner, så ser jeg ingen grunn til ikke å teste. Vi får følge utviklingen etterhvert, og være obs på at det kanskje kan dukke opp andre gen som gir HCM enn akkurat det som det testes for, men jeg er sikker på, så lenge folk bruker skjønn når de velger hvilke katter de parrer, at dette er bra for rasen vår!