Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1304 ggr
Krickelin
2008-08-23 23:40
0

Linjer

Hej,

har gått och funderat på det här med blodslinjer…angående restriktioner menar jag. Orsaken till många restriktioner är att folk vill skydda "sina" linjer, men man äger ju inte en linje eller?? Man jobbar möjligtvis med en linje, men man har ju i sin tur skaffat den av någon annan uppfödare, så då kan man ju inte kalla den för sin. Har man hållit på länge att jobba på en blodslinje så känner man den väl och vet vad det kan bli, men den är ju inte min för det menar jag, jag säljer alltså katter till avel med en viss blodslinje som jag jobbar med.
Vad vill jag komma med detta då? Jo, jag blir smått förbryllad på folk som importerar katter och sen hävdar att de vill skydda "sin" linje, att den är så unik så att ingen annan ska få komma åt den…ja men vad är det då för idé att importera om man inte vill sprida lite nya linjer i de Ragdolls vi har, för att få en större avelsbas som gagnar rasen på sikt. Och bara för man har importerat en katt så är det ju inte imoprtörens "linje", möjligtvis den uppfödare man har köpt katten av…blev det flummigt, kanskeGlad

/Christine

Yataz
2008-08-23 23:50
0

Mycket bra skrivet Christine!
Jag förstår hur du menar och håller helt med dig.
Det roliga är att det finns de som håller så hårt på "sina" linjer, trots att det är andra i Sverige som faktiskt redan har dem i andra kombinationer, om du förstår hur jag menar.
Personligen har jag svårt att förstå hur man kan lägga pengar på att importera en katt för att sedan hålla linjerna helt för sig själv. Vad gagnar det rasen?

Martina

Yataz

Marrics
2008-08-24 00:33
0

Man måste ställa sig frågan varför importerar man? Är det för att försöka bredda avelsbasen eller för att ha en "egen" linje? Vem gagnar det och varför hålla på med avel? Gör man det för att bli "unik" eller för att man vill föra rasen vidare? Jag själv avlar för att försöka bredda basen och försöka få friska individer inte för att bli "unik". Visst det kostar mer att importera men det är själv valt.Så jag håller helt med dig Christine vi måste alla jobba för att bredda basen och få fram så friska individer vi bara kan, inte för att bli "unik".

kamat
2008-08-24 00:49
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller med er. Det är trogit att folk har restriktioner på sina katter. Det skulle vara rolig att man kan få själva få andra linjer på sina katter. Och låna andra hanar. Ofta när man går på vissa hem sider så står det inga hanar sälj i sverige bara till andra länder. Så man önsakar att det skulle vara på annat vis.

Azzis
2008-08-24 01:20
0

Enda ett hett tema..Jeg importerer både for å bredde basen, og for at noen (spes amerikanske) linjer's typer og look tiltaler meg.

huldabella
2008-08-24 12:35
0

Å andra sidan dröjer det ju bara en generation tills linjerna är ute igen? Köper man en katt med restriktioner så måste man naturligtvis hålla dem , trots att man kanske inte tycker så men sparar man kattungar ur den första generationen så gör man ju som man vill med nästa.

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Fyrpihls
2008-08-24 19:18
0

Just det Christine, Mycket bra skrivet.

Man kan äga, äga guld och silver… men inte en blodslinje…

det är nog så att de flesta följer "sina" uppfödares restriktioner och sen blir det liksom "ringar på vattnet" av det så att säga. Skrattande

Så har jag tex i mina kullar nu… jag har restriktioner på de jag lånat hane av att de inte VILL att jag säljer avelshanar i sveríge tex. Och då vill man ju såklart följa det. GladMen det går ju alltid att diskuttera också om man får en riktigt fin avkomma (tex hane), då kanske man kan "göra undantag" om man kommer överens om det med en aktuella uppfödaren alltså.

Så borde man ju kunna göra om vi avlar för rasens bästa, och det gör vi ju förhoppningsvis

Kram allihopa//  Unni

Denna kommentar har tagits bort.
ann67
2008-08-25 15:05
0

Hej!

Ett svar till en skrivare längre upp i raden, anledningen till att man importerar en hane är för min del att väldigt få uppfödare säljer hanar till avel här i Sverige, där är en anledning, skulle man mot förfodan få köpa en hane till avel så har den MÅNGA restriktioner med sig.

/Ann

Tillemoras
2008-08-25 15:07
0

Hej Ann!

Konstigt att man inte gör det……..Utan hanar inga kattungar eller…..Cool

ann67
2008-08-25 15:11
0

Hej Tillemoras!

Jag var länge på jakt efter en hane för avel, jag mailade säkert 10-15 uppfödare som hade kullar på gång eller precis hade fått, samma svar, Inga hanar säljes till avel i denna kull.

/Ann

Tillemoras
2008-08-25 15:19
0

Hej igen!

Jotack, jag vet hur det är! Hopplöst!!!

Frågan är VARFÖR, vad är uppfödarna rädda för?

Kan det vara så som Krickelin skrev att man vill behålla "sina" linjer?? EN trend?