Frågor om løpebeteende.
Jeg har erfart at det varierer veldig mye hvor ofte og når en ragdollhona får sin løpetid.
Jeg har tidligere hatt en hona som fikk sin første løpetid 5 mnd gammel, og løp ofte, og kissade overalt under løpet… Hennes dotter hadde exakt samme syklus, og vi kunne tyverr ikke holde henne fertil pga.dette.
Har dere erfart at dette har vært "linjebasert" (-som mor, som dotter) med samme løpebeteende og syklus?
Når fikk dine honor løpetid, og hvor ofte løper de?
Finnes det en "normal" syklus, eller er dette helt individuelt?
Vil gjerne høre deres erfaringer:)
Er det så at katten har oppnådd ca 3/4 av sin blivende kroppsvekt når hun får sin første løpetid, eller er dette en myte?
Eftersom jag sysslat en del med rött och tabby så har jag där hört att många av dessa varianter är tidigare i löp än de traditionella färgerna. Hurvida det är sant eller inte vet jag inte.
Jag tror det är ganska individuellt ändå.
Min första hona började löpa väldigt tidigt och kissade överallt.
Jag behöll en hona efter henne som inte började löpa särskilt tidigt, men däremot har kattungar väl efter henne sedan visat sig börja löpa ganska tidigt.
Så hur vida det är ärftligt eller bara individuellt vet jag inte.
Tror att det både kan ligga ärftligt, men jag tror också en del har med rangordningen bland katterna att göra.
Jag hade en hona som var väldigt rang-låg och hon löpte nästan aldrig här hemma.
Spännande att höra andra erfarenheter..
Martina
Yataz