Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1209 ggr
DanDaras
0

Avmaskning vs avföringsprov!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick en fråga här i veckan där man undrade hur jag såg på att ta avföringsprov på kattungarna i ställe för att avmaska dom. Själv har jag inte vetat att vissa tar avföringsprov på dom små och bara avmaskar i fall dom hittar nått…

Någon som vet mer..eller själv gör det??

Jag själv avmaskar mina kattungar 3-4 ggr innan dom flyttar till nya hem, och har aldrig haft något problem med det!

Tillemoras
0

Har inte heller hört att man tar avföringsprov…..Jag avmaskar också ett par dagar innan leverans

Azzis
0

I Danmark er ormekurbehandling reseptbelagt, og det må påvises parasitter før man får utskrevet resept.

Dette er nok noe for oss oppdrettere å tenke på, i forhold til resistens. Jeg har gått ned til å behandle mine kull kun 2 ganger før levering (Banminth ved 3-4 ukers alder, og Panacur ved 7-8 ukers alder), og anbefaler at nye eiere behandler dem en av de første dagene etter de er kommet i nye hjem.

dragonfire
0

Jag avmaskar inte på rutin! Det är ju inte för att kattungarna mår dåligt av det, utan för att man skapar resistenta maskstammar, vilket kan göra det svårare att avmaska våra katter i framtiden.

Tidigare har jag endast avmaskat vid misstanke om mask, det är ju trots allt extremt ovanligt att innekatter har mask.

Denna kull har jag dock använt mig av avföringsprov, för att vara helt säker (ingen hade mask).

Tycker det låter jättevettigt att göra så som i danmark att man måste få recept på avmaskningsmedel, och att man endast får det efter påvisat maskangrepp!

Yataz
0

Jag avmaskar enbart ett par dagar innan leverans.
Jag gillar inte att avmaska om jag inte har misstanke om mask.
Har funderat på om man skulle använda avföringsprov istället, men var inte det ganska kostsamt, eller har jag fått det om bakfoten?

Martina

Yataz

[Tallkottens]
0

Jag avmaskar inte heller kattungarna rutinmässigt. Det har jag inte gjort på flera år. Tar inte avföringsprov heller än så länge men har faktiskt funderat på det. Får se hur jag gör när nästa kull kommer.

Honorna avmaskar jag alltid innan jag parar dem.

//Brittmarie

Fyrpihls
0

Det finns ju färdiga "avföringsprovskit" att köpa på apoteket.

Inte alls speciellt dyrt. Man kan lägga ihop 3 katters bajs i varje.

Jag har inte själv gjort det, men vet de som gör. Ganska smart egentligen.. att slippa behandla något som kanske inte finns ens…

Själv maskar jag av med Axilur enligt konstens alla regler… än i alla fall.. men jag hörde nåt om ett spot on också som kommit nu?? 

Nån som vet??

Azzis
0

Det finnes noe som heter profender. Har brukt den, og den er veldig lett å bruke kontra tabletter og pasta…Flört

http://www.animalhealth.bayer.dk/sv/hund/profender.html

dragonfire
0

Jag är nyfiken på varför ni som avmaskar på rutin valt att göra så?

Azzis
0

Jeg har gjort det fordi det er anbefalt av div oppdrettere, men også av vetrinærer og produsenter for ormemidelet. Det anbefales jevnlig behandling ved stort smittepress i ett katteri. Mine katter har tilgang til kattegård ute, der de av og til fanger fugler som kommer inn, så derfor ser jeg ikke bort ifra at de kan få orm.

Noen produsenter og vetrinærer anbefaler ved 4,8 og 12 uker- mens andre anbefaler ved 3,5,7,9 og 12 uker…Så her er det stort sprik…..Obestämd Jeg har faktisk ikke sett noen andre enn de danske studier der de anbefaler å ikke behandle før det er påvist orm på kattunger, og det er jo litt "skremmende"!!

dragonfire
0

Azzis> Ja, om man har katter som tar vilda byten och äter så är det ju helt klart risk för mask, så då förstår jag att man avmaskar! Mina katter är ju innekatter, så då är ju risken minimal att man skulle få maskangrepp.