"Upphävning av köp"
Visste inte vad jag skulle kalla rubriken då jag har flera frågor till uppfödare hur ni gör i olika situationer vid ett kattköp.
1. Någon har tingat en kattunge och betalt tingningsavgift. Av någon anledning ångrar sig sedan köparen, vad gör ni?
I SVERAK avtalen står ju att uppfödaren har rätt att behålla 15% av köpesumman om köparen avbeställer katten.
Hur hårt håller ni på detta? Behåller ni tingningsavgiften eller betalar ni tillbaka den.
2. När någon köpt en kattunge av dig och haft den 1-2 veckor och känner att det inte fungerar av någon anledning, t.ex. allergi eller om det inte funkar med annan katt eller vad det nu kan vara. Hur gör ni då?
Tar ni tillbaka katten och betalar tillbaka hela köpesumman?
Eller tar ni tillbaka katten och betalar endast en del av köpesumman?
Eller tar ni inte tillbaka katten men hjälper till med omplacering och låter ny köpare och gammal göra upp sig emellan?
3. Hur gör ni när katten är äldre och ny ägare pga omständigheter inte kan ha katten?
Tar ni tillbaka katten och betalar tillbaka hela köpesumman?
Eller tar ni tillbaka katten och betalar endast en del av köpesumman?
Eller tar ni inte tillbaka katten men hjälper till med omplacering och låter ny köpare och gammal göra upp sig emellan?
Kluriga frågor kanske men jag förstår att man tänker och gör väldigt olika här som uppfödare.
SKK har ju en tabell som kan följas när det gäller köp av hundar som lyder enligt följande;
- Om återköpet sker inom 14 dagar, räknat från leveransdagen, återbetalas 80 % av köpeskillingen.
- Om återköpet sker senare men inom tre månader, räknat från
leveransdagen, återbetalas 60 % av köpeskillingen.
- Om återköpet sker senare men inom tolv månader, räknat från
leveransdagen, återbetalas 40 % av köpeskillingen.
- Om återköpet sker senare men inom 24 månader, räknat från
leveransdagen, återbetalas 10 % av köpeskillingen.
- Sker återköpet senare än vad som nu angivits återbetalas ingen del
av köpeskillingen.
Vad anser ni om denna tabell? Någon som använder sig av denna även när det gäller katter?
Skulle vara intressant att höra hur ni tänker!
Martina
Yataz
1. Om någon ändrar sig och inte vill ha katten behåller jag tingningsavgiften. (om inget extremt inträffar, som när maken fick en hjärtinfarkt och ramlade på hustrun som bröt lårbenshalsen. De fick tillbaka pengarna…) Om jag ändrar mig och inte vill sälja till den personen av någon anledning går avgiften tillbaka.
2. Jag har skrivit in i mitt köpeavtal att jag köper tillbaka katten om det uppstår allergi i familjen - styrkt av läkarintyg. Det är också inskrivet hur många procent av köpesumman jag betalar tillbaka beroende på hur gammal katten är vid tillfället.
75% av köpesumman om katten är 3 - 6 månader gammal, 50 % av köpesumman om katten är 6 - 12 månader gammal och 10 % av köpesumman om katten är äldre än 12 månader gammal.
3. Om de vill omplacera katten av andra anledningar köper jag inte tillbaka, men jag hjälper till med omplaceringen.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
#1 Tack för ditt svar
Så många uppfödare här inne men inga mer svar??
Ni kanske undrar hur jag själv gör också?
Nu har ju jag haft turen att inte komma i sådan situation.
Har fått tagit tillbaka en omplaceringskatt en gång för att det inte fungerade.
Det tog jag inte ut någon ersättning för trots att det var jag som både lämnade och hämtade katten.
Sedan har jag hjälpt en kattungeköpare vid ett annat tillfälle med en omplacering av dels en katt från min uppfödning och en annan.
Dessa katter flyttade tillsammans och jag hjälpte även till att hämta dem och köra dem till sitt nya hem.
Men jag har länge funderat hur andra uppfödare gör för man hör så olika.
Och jag känner väl kanske att det blir lite från fall till fall och att jag kanske inte skulle gå efter någon tabell bestämt, men jag skulle antagligen inte veta direkt hur jag skulle göra om en situation dök upp just nu.
Därför skulle det vara spännande att höra andra uppfödare hur de gör eller skulle göra. Så kom igen och dela med er
Martina
Yataz
Intressant ämne.
Jag är inte uppfödare, men köpare. Så detta inlägg blir från köparens sida sett.
Jag hade en katt på gång (OBS!inte ragdoll!), hade betalt tingningsavgiften, besökt katten 2 ggr, följt utvecklingen noga.Massor med foton tex.
MEN plötsligt visar uppfödaren upp en aggressiv sida, jag känner mig ledsen och chockad och avbokar därför katten. Jag får inte tillbaka mina pengar, eftersom uppfödaren anser att hon inte tvingat mig att avboka.
SUCK! Tråkigt när sådant händer. Särskilt när det gäller en levande varelse, (inte en bil precis) som man sett framemot att få hem.

Halloj!
Jag har hållt på med skogisar men svarar ändå..
OM man varit hemma hos mig & klämt och klämt på kattungen betalar jag inte tillbaka bokningavgiften, och det upplyser jag om när de vill boka en kattunge.
Om man av olika anledningar inte kunnat göra ett personligt besök hos mig, och ångrar sig betalar jag tillbaka 85 % av bokningsavgiften.
Mvh Mia