Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1622 ggr
Yataz
0

Ragdollblandningar

Jag har länge följt utvecklingen på Blocket.se vad gäller Ragdoll.
Man förstår att marknaden är mättad på sällskapskatter just nu då det finns mycket Ragdoll där och för ett par år sedan kunde man nästan inte hitta en enda där. Så Ragdoll har verkligen exploderat.

Men något som jag tycker är så himla tråkigt är dessa blandningar som uppkommer titt som tätt; Ragdoll/Norsk Skogkatt, Ragdoll/Maine Coon, Ragdoll/Perser, Ragdoll/Huskatt osv.
Jag blir ledsen när jag ser den utvecklingen på rasen, men kanske är det något som automatiskt händer när en ras blir populär?

Min fråga är nu hur ni tänker kring detta?
Informerar ni era kattungeköpare om att katten, även köpt till sällskap, inte får användas i någon avel, alltså inte heller blandrasavel?
Jag menar, för oss är det ju ganska självklart, men det kanske det inte är för sällskapsköparen som tycker det skulle vara mysigt med kattungar.

Jag själv har väldigt god kontakt med mina köpare, jag har ju inte haft så många kullar, och där har det aldrig varit något problem att förstå detta.
Men jag funderar på att skriva ihop någon enkel text om att man ska bevara Ragdollen rasren som alla kan få ta del av och skicka med sina kattungeköpare. Det kanske stoppar någon från att göra en blandkull.

Har ni mer förslag på vad man kan göra för att stoppa dessa blandningar?

Martina

Yataz

S-Pax
0

Ja, du det här är inte roligt och förstör för alla seriösa uppfödare.

Som tur är har det i alla fall inte ännu blivit "inne" att kalla alla huskatter för ragdoll, ett stort problem som existerar inom Norsk Skogkatt. På något sätt har Norsk Skog(S)katt blivit det nya namnet för huskatter.

Jag har själv skrivit till blocket med uppmaningen att inte få kalla kattungar som inte har stamtavla vid raskattsnamn. Tyvärr fick jag aldrig något svar. Kattungar mellan ragdoll/något annat är ju ingenting annat än just huskatter.

En lösning vore ju att för att få kalla kattungar vid raskattsnamn så måste man uppge tex registreringsnummer på kattungarna eller föräldrarna. Tycker blocket skulle kunna göra mycket och inför regler angående annonsering av kattungar då dom inte borde stödja falsk marknadsföring. 

Om fler kontaktade blocket så kanske det till slut skulle hända något….

[Tallkottens]
0

Den här tråden på The Maine Clubs forum kanske är något att ta efter.

http://www.themaineclub.se/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=6461&forum=2

Finns också en tråd på Maine Coon Kattens forum om samma sak: http://www.mainecoon-katten.se/forum/viewtopic.php?t=3366

//Brittmarie

Marie77
0

Jag tycker att TMC´s annons på blocket är ett jättebra initiativ! Glad

Yataz
0

Ja det låter ju bra, men det framgick aldrig om annonsen blev godkänd eller inte?? Vet ni hur det gick?
Jag har då inte sett någon sådan annons på Blocket Rynkar på näsan

Om det blev godkänt kunde vi ju göra något liknande vi också..

Martina

Yataz

huldabella
0

Och nu kommer jag in på något brännbart - det är just för att inte medverka till rasblandningar som jag kastrerar mina sällskapskattungar, det är en mycket bra försäkring mot blandningar!

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Yataz
0

huldabella:
Jo det kan ju också vara ett alternativ men dessa tidiga kastreringar utförs inte på alla orter. Och jag känner mig fortfarande lite skeptiskt till det..

Martina

Yataz

Yataz
0

Ingen som har andra förslag??
Känner att jag vill göra något och är vi flera så kan vi säkert påverka detta på ett eller annat sätt.

Martina

Yataz

mariamia
0

Hej!

Jag har fött upp skogisar men har uppfödningen vilade nu just pga det fenomen ni diskuterar här. Vem köper en kattunge för 5-6000:- när man kan få en likadan (för ögat) för 1000-2500:-?

Blocket svämmar formligen över av alla skogisblandningar och precis som ni beskriver "25 % ragdoll/ 25 % birma & 50 % skogis". De flesta vill bara ha en söt katt & bryr sig inte om stamtavla, vaccinationer, tester ect ect.

Och det spelar ju inte så stor roll att man skriver i kontraktet att kattungen inte får medverka i blandrasavel…

Vad gör vi? Vet inte, men detta behöver diskuteras och lyftas så folk blir medvetna om att en blandras är en huskatt bla.

Jag tror som S*Pax skriver att det vore bra att uppmana blocket om detta med rasnamn & stamtavla…

Mvh Mia

Yataz
0

#8 Jag har mailat Blocket tidigare, men det värsta är att de inte verkar så samarbetsvilliga när det gäller det här, troligen för att de inte heller förstår skillnaden?! Gråter

Martina

Yataz

Fyrpihls
0

som alternativ till tidig kastrering kanske man kunde skriva in i köpeavtalet att när katten är ca 2 kg ska den kastreras och att de då kan få tillbaka en tusenlapp av vad de köpte den för. Som en liten morot… de flesta vill ju ha men inte betala.. då kan de få betala lite mer först och sen få tillbaka när kastreringen är gjord.

Yataz
0

#10 Visst kan det vara ett alternativ.
Men för vissa kanske det är mer lockande att ta en kull och sälja kattungar för kanske 3000 kr/st. Rynkar på näsan

Jag vet inte…men jag funderar på att sätta ihop en hemsida med information om vad det innebär att köpa en blandras och annan viktig information och se om jag kan få med mig flera rasringar i detta arbete.
Det kanske kan vara en början, vad tror ni?

Martina

Yataz

Denna kommentar har tagits bort.
Wermdos
0

Idag har Susan S*Sky High ringt på en annons på blocket. För att låtsas att hon var intresserad av kattunge.

Denna kombination var en mamma som skulle vara 75% birma, 25% main coon (hur man nu vet det) En pappa som var rensaig ragdoll. Susan frågade om katterna var testade för hon hört att vi ragdollägare testar våra katter. Hon frågade också om hon kunde få namnet på pappa katt. Hon som skulle sälja ungarna skulle fråga om hon fick namnge pappakatt. Det skulle vad Susan förstod vara en blå colopoint, men detta är inte 100%. Hon som hade bebisarna bodde i Norrtälje. Hon hade även en kull med en birma hane som pappa.

När Susan ringde senare på eftermiddagen så var alla bebisar som såg ut som ragdoll tingade. Dessa bebisar säljs för 3900:- Och hon fick givetvis inte veta vad pappan hette. Susan var då så ärlig att hon berättade att hon ljugit för atts se vad hon fick fram för namn på pappan. Susan avslutade alla fall med att säga att hon skulle hälsa henne som hade hanen att vi till slut säkert skulle komma på vem hon var. Dessa bebisar var vaccinerade och avmaskade.

Så vi kan väl hjälpas åt att se vad vi sålt våra okastrerade hanar någonstans. Kanske får vi napp någonstans.

Och att vi försöker prata med de som har hand om blocket, tror jag inte hjälper ett dugg. Då annonserar dessa säljare säkert någon annanstans.

Dett verkar ju var ngt som man satt i bruk, detta med blandrasavel? efter ett annat inlägg jag såg här.

Så jag håller nog med Åsa, tidig kastrering är alla fall för detta ändamål inte fel.

Yataz
0

#16 Synd att hon inte fick reda på vem hanen var så man kan föra detta vidare till uppfödaren Rynkar på näsan

Själv brukar jag alltid följa upp att de katter jag säljer till sällskap kastreras och det har de hittills gjort. Så ett tips är att ni andra uppfödare gör likadant.
Följ upp att katterna kastreras och säg att de gärna får skicka intyg på det.

Just nu har jag fullt upp med så mycket annat, men så fort jag kan tänkte jag börja med en hemsida med lite mer information som flera rasringar och uppfödare ska få ta del av. Antagligen hjälper det liiiite för att sprida kunskapen om detta med vad blandraser innebär.

Hör er gärna för med andra uppfödare ni känner, även andra raser, om de har något förslag på vad mer man kan göra för att stoppa denna blandrasavel.

Martina

Yataz

AakresRagpride
0

Er veldig glad for at vi i Norge har stamklasse 1 & 2.
Er av og til og titter på blocket, og det er aaalt for mange ragdoll-blandinger, her snakker vi ikke om uforsiktighet nei..Dette er planlagte parringer rett og slett..:S

Hvorfor er det ikke mulig å sette katter på klasse 2 i sverige egentlig, er det ikke noe man kunne ha sett på?

AakresRagpride
0

Foresten ,kanskje det hjelper å mase på blocket, vi har etter mange år ENDELIG fått finn.no til å slette annonser der man skriver at kattungene leveres før 12 uker.Det tok lang tid å få igang, siden finn.no mente at de kom til å miste kunder ved å sette krav på f.eks gi bort annonsene.

Dere skal tro vi feiret bra da de endelig tok vettet til seg:)

Yataz
0

#18 Vi hade tidigare ett reservregister men det togs bort pga att det missbrukades av vissa.
Det har lagts som motion varje år nu, men varje gång får det avslag Rynkar på näsan

Martina

Yataz

Wermdos
0

Vet du Martina, inte så himla duktig på just det här.

Om vi försöker igen, med denna argumenation.

Jag är inte så insatt hur det har varit tidigare år och vad man har gett för argument där. Kan vi på ngt sätt få till det som Norge har det, med stamklass1 och stamklass2?

Från en mycket okunnig.

Yataz
0

#21 Ingen fara, är inte heller super insatt i detta, men att det lades ner för att det missbrukades har jag hört från flera håll..

Att få det som Norges förslag är så som vi tidigare hade om jag förstått rätt.
Bara det att det kallas Stamklass 2 istället för reservregister.
Och bara det namnet, Stamklass 2, klingar ju mycket bättre tycker jag Glad

Som jag tidigare skrev så har ju motioner varit uppe om detta år efter år men fått avslag. Så det är väl bara att fortsätta lägga in motioner så kanske vi får tillbaka det?

Martina

Yataz

AakresRagpride
0

Skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være et problem..
Kjenner ikke til noen situasjoner der personer har reagert på klasse 1 og 2, nesten heller det motsatte. Siden man har så mye mer kontroll på hva som faktisk går til avl og hva som går til kos/utstilling.. HVIS det skulle dukke opp planlagte blandingskull, finner man fort ut hvilket oppdrett katten kommer fra.

Håper virkelig at dette har kunnet blitt innført i sverige, søk på ragdoll på finn.no, i forhold til blocket..det tar jo helt AV i vårt kjære naboland..:/

+ at det ikke selges avlskatter til andre enn registrerte oppdrettere, det hjelper også mye, luker ut de verste som er kun ute etter å tjene "inn" pengene man betalte katten for..

Yataz
0

#23 Jag håller helt med i det du skriver.
Som sagt jag hoppas vi får likadant i Sverige.

Yataz

Azzis
0

Ett viktig element her er at dere i SVERAK oftere får restriksjoner når dere kjøper katter til avel, siden dere ikke kan sette avkom i stamklasse 2. Så det kan dere jo undebygge ett evt forslag til årsmøtet i Sverak med, at avelsbasen på en del raser vil bli mindre med årene pga dette ;)

Marie77
0

Tänkte bara uppdatera att Blocket verkar inte intresserade av The Maine Clubs annons. Dom svarade inte ens på det sista mailet.

Antagligen så skiter Blocket i problemet, dom tjänar väl en rejäl hacka på alla blandis-annonser och vill inte riskera att förlora dom…. Skrikandes

Yataz
0

#26 Det är fördjävligt. Dags för en namninsamling (protestlista) till Blocket tror jag. Där tycker jag vi uppfödare kan skriva under på att så länge de inte gör något av problemet så kommer de tappa alla oss som kunder.
Men förmodligen är vi mindre i antal? Skäms

Martina

Yataz

Yataz
0

Jag har faktiskt gjort ett mailutskick till alla rasringar (hoppas jag fick med alla) för att se om ett samarbete för att göra något åt blandrasaveln finns.
Alla kan vi kanske göra något för att minska den i alla fall!

Martina

Yataz