Någon som använder sig av BARF?
Är det någon här inne som använder sig av BARF som foder till era katter?
Jag har länge funderat på det och tänkt att det kanske är det bästa för katterna egentligen.
Torrfoder innehåller ju det mesta, men så misstänker ju många att det är av dessa torrfoder som mycket av dagens njurproblem uppstått bland katter.
Om någon här BARFar så får ni gärna dela med er av era erfarenheter.
Det som gör att jag dragit mig från att börja är att jag vill vara säker på att de får i sig allt de behöver osv.
Martina
Yataz

Jag BARFar en del men inte slaviskt. Jag varvar med Mjau burk/tetra plus att dom har fri tillgång till torrfoder. Katterna älskar Barf och har dom inte fått det på ett par dagar ratar dom mjukmaten och gnäller.(Som i skrivandes stund) Det finns en hel del ute på nätet om man googlar BARF. Det är inte svårt. Det är som allt annat när man väl har lärt sig så går det enkelt. Jag har inte lyckas få mina att äta kycklingvingar inte ens min gamla huskatt. Dom får matrester oxå. Allt äts med god aptit. Det man behöver tillföra är benmjöl det finns att köpa via nätet.
Jag följer "Matildas kokbok" där står det hur mycket och är lätt att följa. Jag kan inte lägga in länken men googla så hittar ni den.
Där finns oxå hur mycket en fertil/kastrat katt behöver i mängd mat. Det jag märker är att det behövs mindre mängd för att dom ska bli mätta = mindre i lådan plus att magarna är bättre.
Kanon tack då ska jag kolla upp det närmre!
Martina
Yataz

Her ligger linken til MAtildas kokebok om BARF
http://devonrex.se/kokbok/kokbok.html
Skulle gjerne likt å prøve BARF, men synes det blir for mye jobb med det. Jeg har kresne katter, som ikke spiser hvasomhelst *ler*
Jeg har også hørt skrekkhistoreier om katter som nesten har mistet livet fordi at de har spist rå kylling eller svin, så jeg er litt skeptisk.
Har gitt kjøttdeig (kjøttfars?) uten vann og salt, blandet med morsmelkerstatning og kittenfoder til mine kattunger, og både kattemor og kattunger likte det.
Tack för länken Ragstars!
Har aldrig hört att de kan bli så sjuka?!!
Martina
Yataz
För två år sedan då jag hade mina första kattungar så gav jag dem råa grisstrimlor, och alla insjuknade. Det var kött ur köttdisken, borde ha varit färskt och ok, men sånt elände det blev av det hela
Katterna spydde och fick kraftig diarré, och värst blev det förstås för ungarna. En del av dem fick jag åka till veterinär med och västka upp.
För ett par veckor sedan gav jag min hane rå köttfärs. Efter en liten stund spydde han upp alltihop… Samma sak hände då jag försökte ge honom det i februari. Konstigt, för han fick rått kött som liten.
Så jag tror jag håller mej till torrfoder och blötmat i fortsättningen.
Det kanske kan vara svårt att börja med BARF då när de är vana vid torrfoder och blötmat.
Martina
Yataz

Martina:
En oppdretter i min kattklubb (perseroppdretter) skulle tilberede kyllingmiddag til seg selv. Kattene hennes stod rundt henne mens hun skar opp kyllingfiletene, og etter at hun hadde lagt dem på stekepannen, så lot hun kattene få slikke på sine fingrer. Et par dager etterpå fikk to av kattene fikk kraftig diare, og da det ikke hjelp med Zoolac, så kontaktet hun veterinær. Kattene fikk påvist en spesiell bakterie da veterinæren tok avføringsprøve av kattene.
Kattene var så dehydrerte at de ble innlagt på dyresykehus, fikk væskeinjeksjon og en 10 dagers imacillinkur, men de overlevde.
Denne bakterien heter Campylobacter, og kyllingfiletene er fulle av disse bakteriene utenpå. Vi mennesker kan også bli syke av denne bacterien,den kan også finnes i vann,den drepes ved 60grader men ikke ved dypfrysing.
Derfor er det så viktig at vi mennesker og dyr ikke spiser rå kyllingfilet, eller lar våre dyr slikke på våre fingre etter at vi har tilberedt maten.
En annen oppdretter jeg kjenner (siamoppdretter) var ordentlig uheldig da hun ga sine katter rå svinefilet. Hennes katter fikk også kraftig diare og måtte gjennom en antibiotikabehandling for å bli kvitt bakteriene. Dette var også små kattunger, og de er ekstra skjøre når det gjelder infeksjon.
Ville bare dele disse to historiene med meg, selv om jeg ikke ser noe galt i at folk forer med BARF, så lenge de vet hva de driver med, og følger oppskrifter med rett blandingsforhold og rett mengde vitamintilførsel:)

Hygien är självklart a och o när man håller på med rått kött. Kyckling ger jag inte rått pga av campylobacter. I sverige kollas kött noga och vi har förhoppningsvis inte salmonella eller tric…(nånting) i köttet. Men man måste givetvis kolla att köttet är fräscht och luktar som det ska. Katter är kloka och brukar vara kräsna om det inte är fräscht då äter dom inte det.
Samma gäller nu i rötmånaden att råkar mjukmat stå framme en längre stund ratas det.
Jag har peppar peppar inte haft någon dålig katt efter barf.
Bra att höra era olika erfarenheter och vad man ska tänka på.
Finns det inte färdig BARF att köpa till katt?
Har för mig att det finns till hund?
Martina
Yataz

#9 till hund finns det, har jag till min i mellan åt men faktiskt inte sett det till katt.. iofs inte tittat heller, men aks nog göra de nästa gång ja handlar foder.
#10 Ja fråga gärna där du köper och meddela gärna när du fått svar. 
Yataz

Färdig barf mat säljs bla på jipotimas.se och enkopingbarf.se
Det har funnits tidigare i Enskede men jag kan inte hitta dom nu på nätet.
#12 Tack för länkarna!!
Martina
Yataz