Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 3120 ggr
Yataz
0

Sällskapskatter svårsålt?

Jag undrar om det är fler som har märkt av hur svårt det är att få kattungar till sällskap sålda? Jag sitter själv med en "kattunge" på över 10 månader här hemma som ännu inte blivit såld. Nu är hon i och för sig en röd hona och vad jag har förstått så är inte de röda så populära till sällskap.

Jag har fått en hel del förfrågningar på henne när det gäller utställning och avel, men eftersom jag inte tycker att hon håller för det så kan jag ju inte gärna sälja henne till det. Så därför har hon blivit kvar.

Man har ju sett en del katter som säljs till avel och utställning som inte alls håller måttet för detta. Kan det vara så att man säljer till avel och utställning för att bli av med kattungarna eller tror ni mer att det handlar om okunskap?

Skulle vara intressant att höra vad ni tycker och tror…

Martina

Yataz

Yxskaft
0

Jag tror att många vill ha möjligheten till att ställa ut iaf och kanske blir avskräckta av "endast till sällskap". Jag personligen hade köpt Aini iaf, men sen uptäckte jag dels hur kul det är att ställa ut, och vilken otroligt snygg katt jag har även i andras ögonOskyldig

Nästa katt jag köper kommer jag också vilja ställa ut, iaf pröva. Gillar h*n det inte så är det ju inte så mycket att göra åt, men jag vill gärna ha möjligheten. Och om uppfödaren inte anser att katten håller för utställning, så litar jag på dennes kunskap.

Yataz
0

Yxskaft:
Jag förstår hur du menar men jag har inte haft problem med att få andra kattungar sålda fast att de kanske enbart håller till sällskap.
Men de röda är svårare där…i alla fall vad jag upplevt Rynkar på näsan

Martina

Yataz

Limin
0

Jag är ingen uppfödare men jag tycker att det kommer fler och fler uppfödare som föder upp just ragdoll. Så, det finns ju mer att välja mellan som köpare. Och nu då vi tittar efter vår andra ragdoll så är vi främst ute efter en sällskapskatt. Men, jag söker ju en "snygg" blå bicolor hane ;-) och passar han även för utställning så gör det mig inget. Är som så smått sugen på att testa utställning längre fram.

En liten fråga har jag till er….då uppfödare skrivet "sällskapskatt" eller "sällskapskatt/utställning" är det något "fel" på den kattungen som bara säljs för sällskap?

För jag ser att en del skriver inget alls…eller skriver att katterna säljs till sällskap men kan ev. ställas ut.

Själv är vi ute efter en ragdoll som vi gillar både till temperament och färg/teckning…

Yataz
0

Limin:
När jag skriver att en kattunge enbart säljs till sällskap så menar jag inte att det är något fel på kattungen. Den kattungen jag har nu är precis lika go som vilken annan Ragdoll som helst.
Men hon har inte rätta utseendet för att ställas ut eller användas i avel.
Hon har till exempel alldeles rak profil-linje osv..
Annars är det inget fel på henne. Hon är hur frisk och go som helst.
Men jag vill att den som är intresserad av att köpa henne ska veta att hon inte är utställningsbar eller bra nog att användas i avel.

Skulle det vara något annat fel på kattungen så skulle jag skriva det.
Om det till exempel handlar om någon defekt eller liknande.

Hoppas du förstår hur jag menar?

Martina

Yataz

Limin
0

"Limin:
När jag skriver att en kattunge enbart säljs till sällskap så menar jag inte att det är något fel på kattungen. Den kattungen jag har nu är precis lika go som vilken annan Ragdoll som helst.
Men hon har inte rätta utseendet för att ställas ut eller användas i avel.
Hon har till exempel alldeles rak profil-linje osv..
Annars är det inget fel på henne. Hon är hur frisk och go som helst.
Men jag vill att den som är intresserad av att köpa henne ska veta att hon inte är utställningsbar eller bra nog att användas i avel.

Skulle det vara något annat fel på kattungen så skulle jag skriva det.
Om det till exempel handlar om någon defekt eller liknande.

Hoppas du förstår hur jag menar?

Martina"

Jag förstår precis vad du menar :-) Jag som inte är uppfödare tycker att alla kattungar är så fina och duger till både sällskap, utställning och avel ;-) Det är som vår ragdoll…jag tycker han är perfekt. Men enligt vår uppfödare har han lite stora öron och saknar den vita randen på magen…han är lite mörk där också ;-)

Jag tycker det är bra att uppfödare är ärlig och säger som hon/han tycker om just varje kattunge. Så ingen går och köper en katt för utställning men som sen visar att katten har inte de kvaliter som köpare hade trott. Så, jag tycker det är bra att man är ärlig.

För det är ändå konstigt om det är svårare att sälja sällskapskatter för nog är det väl så att det finns fler såna köpare än såna som vill ha utställnings/avelskatter….eller?

Vad synd att ingen vill köpa er röda hona. Själv har jag även en röd, lurvig huskatt hona som blir 8 år nu i höst…rött är så snyggt!

Yataz
0

Jag tror marknaden på sällskapskatter är ganska mättad.
Kolla bara på Blocket. Det finns hur mycket som helst till salu.

Jag har fler intressenter som vill ha till avel och utställning, än vad jag har de som enbart vill ha till sällskap Skäms

Martina

Yataz

Limin
0

Yataz: Ja, då förstår jag att det är svårt att bli av med sällskapskatterna i en kull. Och jag håller med dig att det finns en hel del kattungar till salu på blocket…även ragdoll och tyvärr alla dessa blandingar hit och dit!

Yataz
0

Jag tycker också det är speciellt sorgligt med alla dessa blandningar.
De som använder sig av blandrasavel vet inte hur mycket de förstör för oss seriösa uppfödare som lägger ner massvis med tid och pengar för en positiv utveckling för vår ras. Och de bara förstör det så där Gråter

Martina

Yataz

Limin
0

Yataz: Jag håller med dig! Och sen blir jag så irriterad då man skriver in alla dessa blandningar och procenter hit och dit Skrikandes Och det är klart en köpare som precis börjar fundera på att köpa en raskatt och hittar raskatter (blandningar) för mer än halva priset….visst lockar det säkert. För då har dom en "raskatt" i alla fall …tror dom. Det är så synd att det är så….

Yataz
0

Limin:
Ja, något måste göras…men frågan är vad.
Har en annan tråd om detta, men det är inte så lätt att veta vad man ska göra.
Jag ska försöka klura ut något. För är vi bara flera så tror jag nog att det kan gå.

Martina

Yataz

CharmingRags
0

Hej Martina,

Du ska se att det ordnar sig! Har hört på omvägar att du har fått ett telefonsamtal angående Fifi… Tyst

Kram Anna

Yataz
0

CharmingRags:
Men hej, kul att du också hittat hit Skrattande
Nja, inte telefonsamtal men dock ett mail, men så har jag inte hört mer.
Hoppas de hör av sig igen.
De sa att du hade hänvisat dem! Tack vännen!

KRAM /Martina

Yataz

Wermdos
0

Haj!

Jag vet också att det ligger mycket kattungar på blocket.

Jag har nu två kullar, inte så många bebisar, men sammanlagt 7 stycken.Tror mig i dagsläget ha sålt 6 till sällskap.

Så för mig har det just nu inte varit svårt att sälja till sällskap.

Sen en "hyllning" till våra sällskapsköpare, helt otroliga människor de flesta, pålästa, funderar, frågar, och ger våra bebisar ett hem med massor av kärlek.

Lite tuffare att sälja till uppfödare idag, vi lever under lite tuffare betingelser.

När jag disskuterar sällskap, så är det en katt som inte ska gå i avel, av olika anledningar, inte tillräckligt bra, kanske inte vill sälja till avel, fast denna bebis lämpar sig bra till utställning, eller så kan det ju vara så att man vill behålla ngt själv.

Ing-Marie.

Limin
0

Wermdos: Vad roligt att du får dina sällskapskatter sålda. Jag är en sällskapsköpare och jag tillhör nog en av dom pålästa ;-) Och jag får den känslan att de uppfödare jag har talat med tycker det är positivt med en köpare som är påläst, frågar lite och vet lite om rasen redan. Jag personligen tycker det är intressant att lära mig om rasen, färger, teckningar, tester osv. För mig är katterna en del av vår familj och en till katt är också en ny familjemedlem i familjen … inte bara en till katt!

Wermdos
0

Jag sa ju att ni var fantastiskaGlad

Fast när jag köper katt så köper även jag en till familjemedlem, mina katter lever under samma betingelser som dina.

Ing-Marie.

Azzis
0

Ja her i huset er alle katter selskapskatter Glad       Når jeg annonserer katt kun til selskap, så er det gjerne for at de ikke duger til utstilling. Om de duger til utstilling, så skriver jeg selskap/utstilling. Synes det har vært ganske stor etterspørsel på selskapskatter i Norge, og det er spesielt colourpoint de vil ha. Og vi har heldigvis ikke veldig mange som driver med planlagt Ragdoll/huskatt avel;)

Hvenhildas
0

Jag går inte så ofta in på blocket, blir bara irriterad. Men jag kollar ibland. Det är ju inte bara Ragdollblandningar som säljs det verkar finnas massor med personer som köpt sällskapskatter som dom sen tar en kull på för skojs skull Rynkar på näsan dom förstör ju också för oss seriösa uppfödare anser jag.

Jag gör som Huldabella, from dessa 2 kullar jag har hemma nu kommer jag att kastrerar de kattungar som säljs uttalat till sällskap.

Upplever också nu att det är jättetrögt, jag har knappt ens någon som hör av sig på mina ungar. Kanske borde uppdatera hemsan jag vet Skäms men ändå.

-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

dragonfire
0

Jag har inte heller haft några direkta problem att hitta sällskapsköpare till min nuvarande kull, allt har klaffat perfekt, och de kommer få jättebra hem allihopa. Däremot har jag ev ett återbud från en uppfödare, men det beror på omständigheter som ingen av oss kan styra över, så vi får se hur det går…

Jag tror generellt att rött och sköldpadd är lite svårare att sälja till sällskapsköpare, har en känsla av att gemene man inte förknippar rött/sköldpadd med ragdoll, så då väljer de hellre en traditionellt färgad kattunge. Men det är bara spekulationer från min sida!

sheltieblue
0

Hej och OM någon blir kvar för att inte rätt köpare visat intresse, så blir de kastrerade och då blir priset 5000 som sällskap /utställn.kisse. Vilket har gjort att de blir sålda och alla blir glada, både jag o kissen + nya ägare som inte behöver göra ingreppet.

Så jag kan rekommendera dig till detta ställningstagande.

Hälsning Christina

Yataz
0

**sheltieblue:
**Tack för det! Hon ska kastreras då hon börjat löpa nu.
Jag har väl helt enkelt väntat på att rätta hemmet ska dyka upp och inte tänkt så mycket på kastreringen.

Martina

Yataz

Singo-Torpet
0

tror tyvärr också att dem som letar sällskaps katt föredrar de traditionella färgerna..

när jag pratat med uppfödare verkar de lättast att sälja sällskaps katter men kanske bara vart en tillfällghet…

jag är inte mycket för rött men hon ser supper sör ut hoppas hon hittar ett bra hem :)

GunBertus
0

Jag tycke absolut inte att sällskapsköpare föredrar de traditionella färgerna, de brukar älska dessa ljusa färger som rött och creme. Men, däremot är det inte så hemskt många som vet att dessa färger finns hos ragdolls numera, men när de väl får upp ögonen så är det inga problem.

Kattungar väntas hos GunBertus

Yataz
0

Har hört flera andra uppfödare av andra raser också som tycker att just de röda är svårsålda när det gäller till sällskap. Det är uppfödare av raser som; perser, helig birma, sphynx, maine coon osv.
För mig och fler uppfödare är det dock en mycket vacker färg.

Martina

Yataz

Limin
0

#23: Jag håller med att röd är en vacker färg. Har själv en röd lurvig hona på snart 8 år här hemma (huskatt).

Fyrpihls
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag håller med att det är svårast med sällskaps katter nu.

Till avel är det fullt ös, men man kan ju inte sälja allt till avel…

Jag har just nu en ursöt blå bicolourpojke (tjockis) till salu med vitt på örat och då är det genast lite svårare…

Jag ska sluta skriva "till sällskap" Det kan man ju ta vid aktuell förfrågan…

Limin
0

#25: Men så söt!! Har du någon hemsida man kan kika in på ;-)

Tillemoras
0

# 25, varför inte skriva "till sällskap" på en gång? Personligen skulle jag tycka att det var jobbigt att få förfrågningar om avelskatter och behöva säga nej hela tiden…… Bara en tanke, jag har nämligen hört en annan uppfödare som också sa att hon aldrig skriver ut att tex "inga hanar till avel" när det är det…..

Wermdos
0

Jag funderar mkt över om det kan bero på var man bor i landet, detta med sällskapskatter. Jag har nu sålt 6 bebisar till sällskap och en till avel. Sällskapskatterna har absolut inte varit svåra att sälja. Jag har hittat/ eller dom mig, fantastiska köpare, ALLA 6.

I min sista kull, så skrev jag aldrig på hemsidan, inga avelshanar till salu, men satte ut det på klubbarna.

Håller med Maria, bättre att veta vilka som ev kan tänkas att säljas till avel.

Yataz
0

Jag tror också att det kan bero på lite vart man bor.
Men jag har aldrig haft problem tidigare förrän nu när jag sitter med en röd hona.

Sedan tror jag Unni (#25) menar att om man inte skriver ut status på kattungarna så låter det inte så dumt med "enbart till sällskap". För en del sällskapsköpare har lite svårt för att vilja ha en katt som det är något "fel" på har jag upplevt ibland. En del som hört av sig till mig när jag skrivit sällskap tror att det handlar om någon defekt eller liknande.
Så jag tror nog som Unni att det är bättre att kanske inte skriva status.
De som är intresserade av avelskatt och som är uppfödare kan väl ändå skilja på vad som är avelskvalité och inte, även om det kan vara svårt på bilder.
Och oavsett vad man är intresserad av så är det ju bara att ta kontakt med uppfödare så får man ju informationen. Glad

Martina

Yataz

Cheeserica
0

Jag har ur mina två kullar endast sålt en enda katt till avel, och den uppfödaren kontaktade mig långt innan kullen ens var född. :) Jag har inte haft något problem att sälja sällskapskatter, men jag tror det kan bero på flera olika saker.

Som Wermdös skriver så tror jag det beror på vart man bor, i Stockholm känns det som att det finns ett överflöd av trevliga och kunniga sällskapsköpare! Sedan får jag känslan av att rött och sköldpaddsfärgat rent generellt är lite mer svårsålt, inte bara till sällskap.

Sen tror jag att bra bilder och en snygg och stilren hemsida säljer kattungar lättare! Nu menar jag förstås inte att ni som sitter med osålda kattungar har fula hemsidor och bilder ;) men det är ju ett tips om man känner att det är svårt att få dem sålda. Jag ställer alltid upp med kamera- eller fototips om det är någon som känner att de är vilse i fotodjungeln men vill lära sig! :)

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

Denna kommentar har tagits bort.